Bra Videokamera

iGert

Ny medlem
Bra Videokamera
Hej vi ska skaffa oss en ny videokamera fast vi har inte hängt med i tekniken sen sist vi köpte bra videokamera, ska köpa en kamera i 10000kr klassen som ska ha riktigt bra bildkvalite. Är det 3ccd tekniken man ska köpa idag eller? det finns väll nått som heter hdv också eller? vilken teknik och kamera ska man ha bland årets modeller? Skulle ju va skönt med hårddisk inspelning som man får plats med lite men jag har inte hittat nån kamera med 3ccd och hårddisk kan ni hjälpa mig tipsa en bra kamera! tack på förhand!

/micke

Bra Videokamera
Jag tror knappast att du kommer få användning för en HD kamera som amatör, numera finns det hd kameror för lite över 15000 kronor men samtidigt så kommer ni antagligen bara släppa filmen som en videofil, eller möjligtvis på DVD och då räcker det verkligen med en vanlig DV-kamera. Det enda ni egentligen ska tänka på är att köpa en kamera med 3 CCD-element eftersom ni till största delen kommer filma utomhus. En kamera som har 3 CCD-element hanterar starkt ljus (snö) på ett bättre sätt än vad kameror med 1 CCD-element gör. Det enda negativa med en 3 CCD-elements kamera är att det lätt kan bli dunkelt när man filmar inomhus. Detta avhjälps med en fotolampa som man kan fästa i tillbehörsskåran ovanpå kameran. Panasonic har släppt en serie med kameror för omkring 5000-12000:- med 3 CCD-elements teknik. Kika på http://www.cyberphoto.se/ för detaljerade recensioner och tekniska beskrivningar på kamerorna för att sedan hitta dom billigt på princerunner.

Angående en kamera som stödjer hårddiskinspelning så skulle jag skippa det. Visst är det smidigare och så, men när man filmar i backen osv. så får utrustningen en hel del smällar, hur försiktig man är. Kör på vanliga DV-band istället!

Bra Videokamera
Tack för hjälpen det var till mycket hjälp! Det blev en panasonic dom verkar ha bäst bildkvalitet för pengarna, en Panasonic NV-GS400.

Vart hittar man då den där kameralampan du snackar om som man sätter på kameran har letat lite men hittar ej :)

Tillbaka
Topp