bräda för en knubbis (snowboard nyköp)

Hejsan! vet att det finns hundratals trådar om nyköp av brädor men jag känner att jag vill ha ett specifikt svar för just mina behov! (kan radera tråden om jag får ett svar som jag nöjjer mig med;) )

Iallafall!
åkt skidor sedan 4 års ålder > slutade för ca 3år sedan > började åka bräda > dags för ny bräda <<<< livshistoria.

19 år 180cm 90kgflläääsk skostorlek 44

Min gamla bräda är 163 cm stenhård har dock inte exakt märke i skallen (nitro targen???)
vill ha en lekfull bräda ~153 cm mjuk rocker!

Åka mest park, drar dock till österrike i en månad under vintern men tar med min gamla som "puderbräda" då samt den nya.

känner att jag vill utvecklas mer i parken iår och det känns som att jag kommer ha roligare med en lättare/mjukare/kortare bräda då!
älskar att göra småjibb! (kör inte svarta linjen precis, testade några 10-12m förra året)

finns det någon snäll själ som har någon rekommendation, pengar är inte det största problemet.
tittat på libtech (lib tech) skate banana. Någon som har erfarenhet, dela den gärna isf:)

Tackar för mig, hoppas jag inte tråkade ut er för mycket :)

Tror 153 blir i kortaste laget för 90 kilo oavsett bräda. Överväg en Arbor Westmark eller kanske en Arbor Blacklist om du ska få plats med 44orna. Generellt för Arborbrädorna är att de är ganska lätta. Westmarken är en mjuk bräda utan att vara helt nudelmjuk och borde funka fint fint att utvecklas i parken med.

Xavier sa:
Tror 153 blir i kortaste laget för 90 kilo oavsett bräda. Överväg en Arbor Westmark eller kanske en Arbor Blacklist om du ska få plats med 44orna. Generellt för Arborbrädorna är att de är ganska lätta. Westmarken är en mjuk bräda utan att vara helt nudelmjuk och borde funka fint fint att utvecklas i parken med.
ska kika på dem:)
hittade en företagsannons som rea;de ut en libtech skatebanana 156w, kanske något man kan satsa på? fanns även en 152 men kändes litet:)

har sagt det innan och säger det igen. DC PBJ! jag kör på 155 cm(wide) och är 1,90 och ca 95 pannor 46 i skor

Senast ändrad:
mxeman sa:
har sagt det innan och säger det igen. DC PBJ! jag kör på 155 cm(wide) och är 1,90 och ca 95 pannor 46 i skor
https://www.freeride.se/img/review/original/10353_pic1c.jpg[/imb]
med en sådan grafik så säljer brädan sigsjälv;)
Har du några speciella "upps´n´downs"

Bataleon Eviltwin blir nog mjuk till dina kilon eller airobic om du vill ha en disktrasa :D

Fast ska du åka park så förstår jag dock inte vad du ska med rockerbräda till :/ Då fungerar TBT lika bra om inte bättre :)

Vad är det för egenskaper du är ute efter med just Rocker?

Köper du en riktigt mjuk rockerbräda så kommer den försvinna under dig i landningen på hopp och det kommer inte vara någon pop :P

Senast ändrad:
Nu borde du bara besluta, vilken bräda att köpa: en jibbräda eller en parkbräda! Med en styvare parkbräda kan du ännu jibba, men med en mjuk kort jibbräda är det så satans svårt att åka park.

Med dina 90 kilo kan du jibba mycket väl också med styvare och längre parkbrädor, om du köper någon 156-160 lång parkbräda du borde inte ha några problem att jibba och buttra dig ihjäl.

I min mening är det bättre att han köper en 154-156 (baserat på längden) och kompensera vikten med lite styvare bräda istället för längre :P

Har en funkink 157 och en airobic 154, dom extra 3cm känns sjukt mycket mer och klumpigare än att den är lite mjukare till mina 67kg / 178cm

Senast ändrad:
linder sa:
Vad är det för egenskaper du är ute efter med just Rocker?
vad jag läst så är det skönare med en rocker eftersom dem är mera "förlåtande" (rätta mig om jag har fel)
sedan så kommer jag som sagt fara till österrike en månad i vinter, där det blir en hel del pudeåkning (dock har jag med mig min gammla, men det lär ändå bli några åk med den nya) under mina år som skidåkare så testade jag några åk med rockerskidor i puder och jag antar att det blir samma "flygande" känsla med bräda:)

tbt känns mer förlåtande än rocker, speciellt på rails :)

Dock om du ska köpa en kortare disktrasa så är det inte alls mysigt i pudret oavsett tbt/rocker/camber/camberrocker :D

Men ah i puder kommer ju en rocker bräda fungera bättre :)

Senast ändrad:
linder sa:

Dock om du ska köpa en kortare disktrasa så är det inte alls mysigt i pudret oavsett tbt/rocker/camber/camberrocker :D

tror jag kör på en rocker:) man borde ju iallafall testa ;)
något tips på en 154-155cm bräda?
står just nu mellan arbor westmark & libtech skatebanana

linder sa:

Hej igen! Läst på lite mer om tbt teknologin, och nu känns det dummt att inte köra det!;)
Hur är evil twin i flexen, kommer min stora benstomme mörda brädan?

Haha :D

Eviltwin har en flex på 5-6-5 , (1-10, mjukt till hårt) airobic är 3-4-3. Dom är lite styvare mellan bindningarna för mer stabilitet och pop :D

Så den kanske blir lite i det styvaste laget men känner 2 som kör evil twin runt 90kg och dom kan ju pressa men det krävs ju lite så kanske bättre med airobic men den kan ju även bli svampig (dock mindre svampig än en lika mjuk rockerbräda)

Xavier sa:
Svårt att hitta Arbor i Sverige nu, finns typ ingen generalagent. Har en Coda 156 och jag väger 95 kg. Funkar fin fint till all åkning. Dock har det mest blivit puder de senaste åren. Skulle gärna köpa en nyare Arbor om du har tips på vart man hittar en till rimligt pris.

Solkart, du ska ju ha en Smokin Superpark, 156:a. http://smokinsnowboards.com/boards/superpark. Finns med två typer av rocker och traditionellt spann också om du hellre vill ha det, även om jag gillar Clash rockern bäst. självklart har den även Smokin´s variant på magnetraction. 3 års garanti (!!) och bummer replacement, så om du knäcker brädan under de första tre åren så får du köpa en ny till inköpspris, helt galet bra.

Du kommer inte ångra dig. jag är själv ca 187 cm, 88-90 kg, använder den för nästan all typ av åkning, men det är i parken den verkligen kommer till sin rätt.

CustomX sa:
Solkart, du ska ju ha en Smokin Superpark, 156:a. http://smokinsnowboards.com/boards/superpark. Finns med två typer av rocker och traditionellt spann också om du hellre vill ha det, även om jag gillar Clash rockern bäst. självklart har den även Smokin´s variant på magnetraction. 3 års garanti (!!) och bummer replacement, så om du knäcker brädan under de första tre åren så får du köpa en ny till inköpspris, helt galet bra.

Du kommer inte ångra dig. jag är själv ca 187 cm, 88-90 kg, använder den för nästan all typ av åkning, men det är i parken den verkligen kommer till sin rätt.
+1 :D

whippo sa:
Svårt att hitta Arbor i Sverige nu, finns typ ingen generalagent. Har en Coda 156 och jag väger 95 kg. Funkar fin fint till all åkning. Dock har det mest blivit puder de senaste åren. Skulle gärna köpa en nyare Arbor om du har tips på vart man hittar en till rimligt pris.
Åh fan hade missat det...hm...man kanske skulle...undra hur svårt det är att vara generalagent...vad säger Doughboy?

Men kika på dealers på http://www.arborcollective.eu/ så borde du ju kunna hitta något.

www.boardshop.de har en del Arbor.

Senast ändrad:
Hur svårt det är att vare generalagent (egentligen distributör)?

Det är inte så svårt men man får vara beredd på att typ ingen vill köpa prylarna för så mycket som de borde kosta och inga butiker vill köpa in små märken :D

Senast ändrad:
När det gäller Arbor tror jag att de håller på att försöka bygga upp en gemensam distributör för hela Europa och jobba med agenturer i varje land och därför kan det vara lite rörigt att få tag på Arbor just nu.

Sådär! nu är det beställt! (var ju faktiskt löning 48 minuter sedan!)
blev en Batalion airobic 154! sjukt stoked. Återkommer med reviews! :D
EDIT: den landade på 2300 kr!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp