Bräda för tungviktare?

Relaxia

Ny medlem
Bräda för tungviktare?
Har läst igenom den fina guiden för alla som ska köpa ny bräda. Anser mig inte vara en av alla och undrar lite mer.

Mina mått följer inte riktigt de som många fabrikat tycker är standard.
Längd 173cm
Vikt 92kg
skostorlek 43 (bred)

Jag har nu åkt på min ghostbräda i 12 år och tycker det nog börjar bli dags att uppgradera mig ;)

Mina bindningar och kängor är inte lika gamla (ca 5 år) och dem är jag nöjd med.

Frågan är nu vad jag ska byta till. Jag åker kanske inte mer än ca 1-2 veckor årligen och då mest pist. (Läs "bara pist".) Om jag uppfatttat rätt så bör jag kanske ha en lite styvare 155cm lång bräda. Eller? Min ghostbräda är 152cm och jag på senare år tyckt att den är i kortaste laget, men jag kanske har fel.

Jag ser helst inte att den kostar för mycket heller. Helst inte över 3000kr. Givetvis är jag villig att betala för kvalité, men har jag uppfattat rätt så tär även tiden på en bräda och inte bara slitage. Efter 12 år kanske en bräda har varit uttjänt sedan länge, trots att den ser relativt fräsh ut. Kanske går att sälja som antik? :)

/Olle

Bräda för tungviktare?
Oj, tolv år på samma bräda är bra gjort!
Kan lova att du kommer att märka stor skillnad i stort sett vilken nya bräda du än köper, särskilt viktmässigt.

Känner DU att 152cm känns kort så kan du inte ha fel för allt är individuellt men om du bara åker pist och du har åkt så länge så skulle jag nog säga 155-165cm.
Jag tycker man vinner mycket mer på att ha några centimeter extra när man åker fort eller puder än vad man förlorar när man hoppar, och du skulle ju inte hoppa så...
Eftersom du är ganska tung så behöver du ett hårt flex.
Dom flesta märken brukar ha en flexskala, sikta in dig på den övre toppen.

Bräda för tungviktare?
En bräda kan inte känna hur lång du är, den kan bara ge respons på din vikt och därför är vikten den enskilt viktigaste faktorn att väga in när du väljer längd på din bräda.

Med några extra kilon under bältet får du mycket bättre respons och stabilitet från en lite längre bräda, särskilt om det är piståkning som du gäller.

En styv bräda mellan 157 och 161 borde passa utmärkt. När det gäller styva brädor kan man knappt komma undan billigt om man ska ha något med kvalitet. Billiga brädor som käns styva i butiken tappar flexet snabbt på grund av billiga komponenter och kommer inte att kunna ge den respons du behöver för att kunna utvecklas som åkare.

Mitt viktigaste råd är att satsa några tusenlappar extra så att du får något som verkligen funkar och som du kan köra på i några säsonger.

Lycka till!!

PS. Din gamla bräda är tyvärr inte värd någonting. Du kanske kan få 200:- för den. DS

Bräda för tungviktare?
Tack för bra svar.

Det är nu i slutet av januari vi ska upp till Lindvallen en sväng. Funderar lite på alternativet att hyra. De tar 650kr för endast bräda 4 dagar. Säg att det är den enda skidresan varje år. Hur länge är en sjysst ny bräda idag fräsh att åka på. 5år? 5*650=3250, skulle jag få en lika bra bräda för de pengarna? och skulle den hyrda brädan ha de egenskaper jag önskar såsom styv och så?

Hur länge kan man räkna med att en bräda håller? (Tid)

Bräda för tungviktare?
Bara du själv kan avgöra om det är värt pengarna att köpa en ny bräda eller inte, men om du verkligen inte åker mer på ett år tycker jag inte att det är så mycket att orda om - hyr i så fall! Särskilt som du inte vill lägga så mycket pengar på brädan. Då får du troligtvis en bättre totalupplevelse över dina fem år än om du betalar motsvarande summa för en (som man får för det priset) halvtaskig historia. Ett annat alternativ kan vara att bege sig till en bra butik och spana i början av hösten då många ställer fram det som är kvar från föregående år till nästan halva priset.

Bräda för tungviktare?
Nu kanske det blir lite mer åka än så. Har ju lite backar i närheten.

Men om man köper föregående års modell... Då kommer man in på den andra frågan jag ställde nyss. Hur länge håller en bräda modell kvalité? bortsett åkslitage alltså.

Bräda för tungviktare?
Skitlaenge. Aakslitage och UV-ljusexponering aer det som foerstoer braedor. Hittar du foerra aarets modell billigt: Koep!

Bräda för tungviktare?
Men då kanske min 12-åriga bräda inte är så pass sliten då eftersom den stått mörkt då den inte använts. Eller?
Jag menar inte att den är lika bra som en lättare begagnad eller så eftersom det lär ha hänt mycket på tillverkningsfronten, men med tankte på när DEN var ny. Eller?

Så om jag skulle köpa en ny bräda idag (eller förra årets modell, whatever) skulle jag kunna ha den i 10-12 år förutsatt att den inte slits fysiskt så hårt?

Funderar på om jag ska hyra nu och då be få testa lite olika hårda brädor. Prova lite längre med kanske. Jag misstänker att min nuvarande ghostbräda är ganska mjuk.

Tackar för svaren hittills. Det är mycket värt!

Bräda för tungviktare?
Precis 12 år är länge, tänk hur datorerna såg ut för 12 år sedan.
Ok, kanske inte en rättvis jämförelse men ändå, utvecklingen har gått framåt!

Att hyra kan ju iofs vara en idé, jag vet inte på vilka anläggningar du har tänkt att åka men hyres-utbudet brukar inte vara det bästa och eftersom du behöver en riktigt styv bräda så blir det inte lättare.
Om jag vore du så skulle jag nog försökt att hitta någon fjolårsbräda, ofta lite roligare att åka på sin egen bräda också slipper du hålla på och åka in dig på olika hela tiden.

Hur länge den håller beror ju på hur du åker men om din gamla har hållit i 12 år så lär den nya också göra det!

Senast ändrad:
Bräda för tungviktare?
Jo det menar jag med, men vad jag vill försäkra mig om är att tiden inte tär på en bräda. Får inte riktigt de svaren jag söker.

1. Min 12-åriga ghostbräda är i princip lika bra nu som när den var 2 år gammal. Sant?

2. En ny bräda idag är i princip lika bra om 10 år? Sant? (bortse åkslitage)

Det handlar helt enkelt om att i det fall jag köper en ny bräda vill jag kunna ha den med samma egenskaper (flex etc.) i 10 år framöver. Då ser jag värde i att köpa en ny bräda för 5k-6k. Eventuellt en fjolårsmodell.
Men i det fall en bräda har en begränsad livslängd på några år oavsett åktimmar, UV-timmar etc så finner jag det inte prisvärt och får sikta in mig på att hyra bräda de gånger jag vill åka.

Bräda för tungviktare?
Ok, jag ska försöka svara.
1. Nej den är inte lika bra, i och med att du har åkt på den så har flexet mattats av och den ger inte längre samma "respons" eller vad man ska kalla det.

2. Om du köper en bräda nu och lägger på ett lager valla (för att förhindra att belaget torkar) och ställer in den i garderoben så kommer den inte att ha försämrats märkbart.

Jag tror ingen bräda har lika bra flex efter 10 år oavsett om man har åkt mycket på den eller lite. Men det är bara vad jag tror, har inte gjort några undersökningar.

Senast ändrad:
Bräda för tungviktare?
Den bräda jag har åkt överlägset mest på och haft längst är en Gnu Sissy 166 från säsongen 96-97. Jag åkte på den första gången i november 96 och sista gången i april 02. Under de åren åkte jag ca 300-350 åkdagar, bland annat säsongade jag i Bad Gastein våren 98 med ca 100 hårda åkdagar.

Jag väger ca 90 kg och åker fort och hårt. När jag sålde Gnubrädan under våren 03 hade den fint flex och spannet var lika stort som när brädan var ny. Killen som köpte den för 800:- var jättenöjd.

Ett annat exempel är min brorsas Ridebräda från 94-95 som var helt slut efter en säsong med inte mer än kanske 20-25 åkdagar och han är typ 20 kg lättare än mig.

Brädors livslängd är väldigt olika. Jag har svårt att tro att din Ghost som är en billig, 12 år gammal bräda har särskilt mycket att ge nu. Om du köper en högkvalitativ bräda och ser till att du förvarar den mörkt och med ett tjockt lager valla under tiden du inte åker så kan den hålla i många år innan den är slut.

Senast ändrad:
Bräda för tungviktare?
TACK! Mycket bra svar från er.

Hur jag gör nu till resan i slutet av januari får jag se. Men jag tänker iallafall ha ögonen öppna efter en lämplig hård bräda av märke kvalité.

Helst skulle jag ju vilja få svar på vad aom är kvalité och inte, men jag misstänker att det finns svarta får bland de flesta märken. Eller?

Bräda för tungviktare?
Ok när det gäller brädors kvalitet så kommer här mina åsikter.

ALLA, jag menar ALLA, kända snowboardmärken gör brädor med bra kvalitet. Det är helt omöjligt att överleva som märke om man gör dåliga produkter. Valet av snowboard handlar i stort sett till 100% om image och vilka signaler man vill ge med sin utrustning och inte om kvaliteten. Den som kommer och påstår att det skulle finnas något enskilt märke som gör avsevärt bättre brädor än alla andra är helt ute och cyklar och vet inte mycket om hur och var snowboards tillverkas.

Att sedan åkegenskaper skiljer sig åt mellan olika märken och modeller är ju helt självklart, men det har ju knappast med kvalitet att göra. Men jag påstår att alla skulle kunna hitta en bräda som de gillar att åka på hos Burton lika väl som hos Rossignol eller Lib-Tech. Att påstå att man bara gillar brädor från ett visst märke visar bara att man inte har testat särskilt många brädor från andra märken och att man har fastnat för en viss image som just det märket står för. Det är inget fel alls i att ha känslomässiga bindningar till särskilda märken, man man ska inte missta de känslorna för t.ex kvalitetsöverlägsenhet eller något annat som inte är relevant.

Bräda för tungviktare?
Ok. Så du tycker att jag kan gå till några olika butiker och fråga efter en hård bräda med önskad längd och den ta den billigaste av dem typ?

Bräda för tungviktare?
Doughboys utmaerkta resonemang gaellde skillnaden mellan olika tillverkares kvalitet. Tillaeggas boer att det foereligger kvalitetskillnader mellan braedor fraan samma tillverkare. Billigare braedor (fraan Burton, Rossignol etc) aer inte lika taaliga som dyrare fraan samma maerke. Mina erfarenheter saeger att kantkonstruktionerna paa billigare braedor tenderar att haverera. Priset, anser jag, borgar foer kvalitet i hoegre grad aen maerket. Jag tycker daermed det var en god idé att koepa fjolaarsmodell. Jag tillaegger gaerna ocksaa att du inte ska vara raedd foer att vaelja en lite laengre braeda aen tidigare rekommendationer. Aaker du bara pist saa blir du bara noejdare foer varje centimeter extra.

Bräda för tungviktare?
Jag håller fullständigt med freddag!

Kvaliteten skiljer självklart mellan billiga och dyra modeller hos samma tillverkare. Billiga modeller har material som inte håller lika länge för hård åkning medan dyrare modeller innehåller material som klarar en längre tids hård åkning.

Observera att en billig modell inte behöver gå sönder lättare än en dyrare modell, men den billigare brädan kommer att bli utsliten fortare och tappa i spänst.

Bräda för tungviktare?
Aha! Jag förstår resonemanget och kan hålla med om avsnittet att en dyrare bräda oftast är dyrare just på grund av den högre kvalitén.

Då dags för the final part. Köp...

Jag bor i Norrköping som inte direkt är någon liten stad med svenska mått mätt. Det finns ju en del butiker som säljer skidutrustning och så.
Köper ibland datordelar, och då som oftast över nätet. Tycker det borde finnas företag som säljer brädor över nätet.
Finns det anledning att välja en butik i staden framför en nätbutik där priserna vanligtvis är något lägre än i fysisk butik?

Bräda för tungviktare?
Läser runt lite och ser följande spec...

* Sintered Base
* Lite Triax™ Fiberglass
* Super Fly II™ Core
* Dualzone™ EGD™
* Negative Core Profile

Vad betyder det?

Bräda för tungviktare?
..

LÄS!!!!!! .. kan du inte engelska eller ??? alla information står ju på sidan ju ????

vad är problemet ?? hehe.. jag fattar slöheten har segrat igen..

/Pinn

Bräda för tungviktare?
pinn sa:
..
hehe.. jag fattar slöheten har segrat igen..

/Pinn
Fel av dig tror jag då det nog är din slöhet som segrat då du inte tänkt efter ordentligt ^^

Jag tror att Relaxia vet vad det mesta där betyder i ord, men inte i mening. Jag vet till exempel inte om det är bäst med fiberglas kärna eller träkärna eller vad de olika kärnorna nu är tillverkade i. Han undrar nog vad som är bra kvalitet bland de olika materialen och konstruktionerna, och det är även en sak jag oxå undrar över!

/Petter

Senast ändrad:
Bräda för tungviktare?
* Sintered Base= Högkvalitativt belag som håller valla bättre. (finns hos alla märken)

* Lite Triax™ Fiberglass= Glasfiberväv med fibrer i tre olika riktningar. (finns hos alla märken)

* Super Fly II™ Core= En viss träkärna som Burton har varumärkesregistrerat (varianter på samma slags kärna finns hos otaliga tillverkare)

* Dualzone™ EGD™= Längs med träkärnans kanter finns två zoner (en på varje sida av brädan) med trä som har fibrerna i 90 graders vinkel mot åkriktningen. Namnet är varumärkesregidtrerat av Burton men liknande lösningar finns hos många.

* Negative Core Profile= Träkärnan är profilerad så att den är tunnare mellan fötterna och sedan tjockare under fötterna och sedna tunnare igen ut mot nosen och tailen. Mycket vanlig förekommande typ av profilering som finns hos massor av tillverkare.

Bräda för tungviktare?
Tack Doughboy för de fina svaren! Ger mig mer insikt i vad jag kan få under fötterna. Och precis som peetteerr antog så kan jag engelska, men ord kan ju tolkas olika. Vore jag slö skulle jag till att börja med inte försöka ta reda på saker genom detta fina forum.

Bräda för tungviktare?
peetteerr sa:
pinn sa:
..
hehe.. jag fattar slöheten har segrat igen..

/Pinn
Fel av dig tror jag då det nog är din slöhet som segrat då du inte tänkt efter ordentligt ^^

Jag tror att Relaxia vet vad det mesta där betyder i ord, men inte i mening. Jag vet till exempel inte om det är bäst med fiberglas kärna eller träkärna eller vad de olika kärnorna nu är tillverkade i. Han undrar nog vad som är bra kvalitet bland de olika materialen och konstruktionerna, och det är även en sak jag oxå undrar över!

/Petter
hmm...

jag tror att engelskakunskapen eller rättare sagt bristen på engelskakunskap är roten till det onda här.

titta på sidan, läs vad som står: ex. vid glasfiber står ju det vad de olika fibrerna ger för "känsla" osv.. och som alla vet ?? ju dyrare ju bättre i stort sätt ;)

... jag förstår din kommentar.. men det står ju faktiskt på sidan...

/Pinn

Bräda för tungviktare?
ok.. jag länkar då...

http://www.burton.com/Tech/BoardsTechCoreProfiles.aspx

och ctrl copy:

"Negative Core Profile

Easily manipulated for freestyle/rail prowess.

(prowess = http://www.answers.com/topic/prowess )

Thinner sections of core between the bindings provide softer flex and torsion, perfect for park, pipe and rails. These boards excel over a variety of snow conditions and terrain."

...

nu till "problemet"

eller , skit samma.. jag orkar inte mer... (enligt mig kan dessa ord jag citerat ovan inte misstolkas på något sätt överhuvudtaget om man kan engelska, men jag skall sluta klaga nu) (igen)

får be relaxia om ursäkt.. och alla i denna tråden.. e bara trött på allt just nu...

/Pinn

Bräda för tungviktare?
Om det nu är engelskan så tycker ju jag att du som är så duktig på det eller någon annan kan hjälpa till. Det kör faktiskt fast sig för mig själv med alla de kluriga orden.

Men du har nog rätt i att ju dyrare ju bättre blir det!

Peace

Bräda för tungviktare?
Nu har jag varit en sväng på stan och kollat in 2 brädor.

Den ena på intersport. De rekommenderade en fjolårsbräda av deras eget märke. 157cm. Sänkt från 4k till 2k.

Den andra på stadium. De rekommenderade en Ride Society 157cm. Hårt flex, för duktiga åkare, allmountain/freestyle. 3,6k.

Vad tror ni om dessa 2?

Var god ha i åtanke att jag inte åker såå mycket och om brädan på intersport inte är av überkvalle (vilket jag av någon anledning misstänker) så är den iallafall billig. Kanske rent utav räcker för mig i 4-5 år. Eller?

Vad tror ni?

Bräda för tungviktare?
Jag är ett Burtonfreak som tänker efter mycket vånda konvertera till Ride (efter mycket efterforskningar). För min del blir det en Ride Yukon med Burton P1. Har hört och läst mycket bra om Ride på:
https://www.freeride.se/review/category.php?id=6&brand=82

och
http://www.boardreviews.com/Browse.php

Hitta vilken brädor som Ride själva rekommenderar för dig genom att mata in dina uppgifter (173cm motsvarar ganska exakt 5'8") på
http://www.ridesnowboards.com/boards/boardfinder/

Kolla även in priset i $, normalt sett så blir man sugen på att dra över pölen för att handla. Men när det gäller Ride så skulle det vara en förlust affär. Yukon har ett rekommenderat pris $479 dvs ca 3360kr och jag kommer att ge 3099(på rea ursprungspris 4099) detta trots vårt skattetryck!

Bara på skoj jämnförde jag priset på Backcontry.com på två bädor som jag har varit intresserad av
Burton Triumph $449 och
Ride Timeless (som Yukon är en bredare variant av) $479
Tyckte jag var lite roliga siffror när Burton nästan är dubbelt så dyr som Ride här! :-)

När det gäller Intersports egna märke så är det inget som jag skulle våga satsa på

Senast ändrad:
Bräda för tungviktare?
Förresten ska du verkligen byta redan? Din gamla är ju bara just inkörd.... ;-)
Köpte min trokännare (Burton Asym Air) 1990 och den funkar fortfarande, men habegäret efter en ny bräda har grott en tid.... oppps... där åkte min trovärdighet..... hehehe...

Bräda för tungviktare?
jag som hamnar på samma längd, skostorlek men 10 pannor lättare... vad ska jag införskaffa egentligen.
Det är en ren djungel o hitta en bräda som funkar för 80+ pannor som inte har åkt på några år.

kikade runt lite i trådarna men det va mest förvirrande.
har en gammal götta avelanche i gardeoben men den ser tråkig ut när man ser dagens plankor, dock fungerar den säkert finfint.

men en uppgradering vore nice men vad ska man ta om man har ett pristak på 4k+ och då räknas det in skor också.

Bräda för tungviktare?
Testade en Ride Yukon 168 när jag var i USA häromdagen. Blev imponerad av den brädan måste jag säga, jag är 195/92 och hör till kategorin avancerade åkare som gärna kombinerar snabb och hård åkning med lite enklare tricksande.

Tillbaka
Topp