Byta mina RTM81 mot lite mjukare

JiKy

Ny medlem
Hejsan,

Börjar spana lite efter en ersättare till mina Völkl RTM 81 (170cm).
Jag är 180 och ca 80kg, kör mest pist men även lite utanför.
Kört några år men känner att jag är inte riktigt rätt med mitt skidval.

Vi var uppe i kläppen och hade chansen att prova lite skidor.
Dock inte så att jag hittade ”den” skidan.
Men skickar en beskrivning av min upplevelse och kanske att ni kan rekommendera en skida eller två?

Kör idag ett par RTM81 170cm
Grymt kantgrepp och vill helst köras fort med. Plöjer genom högar i pisten och dyl.
Blir jämfört med dem andra hårda och stötiga och man får ligga på.

Provade ett par Salomon qst 99 174cm när det kommit snö.
Betydligt mjukare och glider mer på snö och pucklar.
Jag upplevde den dock som för mjuk och inget jag kommer vilja att köra med.

Körde ett par K2 ikonic 84ti.
Kändes också hårda men mer ”överallt” jämfört med mina RTM.

Körde sedan K2 Mindbender 99ti 177cm.
Galet mycket bättre än QST gällande vridstyvhet och mer följsamma. Åker över pucklar och var riktigt härliga att köra runt med.
Inte samma bett i kanterna som i mina RTM dock, kan vara vanan med längre och bredare lagg dock.
Provade även ett par i 184cm men kände inte att jag har någon nytta av längden då jag allt som oftast är i pisten.

Körde även ett par Mindbender 90ti 177cm.
Dessa ska enligt killen i Boden vara mjukare än 99:an då det är K2's flaggskepp.
Tyckte dock inte det saknades så mycket bett i dem jämfört med 99:orna, men gissar att det är bättre att köra med respektive skida 2h så man kan jämföra mer.

Mitt val är väl dock att nästa par jag skaffar ska ligga runt 175-180cm och prestandan mellan mina RTM och Mindbendern 99ti.

Några andra jag funderat på är:
Völkl Kendo 88
Atomic Vantage 90ti
Rossignol Experience 88ti

jpu

Medlem
Hej,
kört bredare allmountain ett tag. Köpte efter många om och men ett par Atomic Vantage 80cti som pistskida. Kunde inte vara nöjdare.
testade under en dag förra veckan både MB 99 och 90. 99 i längd 177 och 90 i 184. 90 var mycket skönare i mitt tycke. provade totalt 8 olika skidor men ingen kändes totalt sett bättre än mina Atomic. Körde pist och lite i skog.
väger 85 o är 185 lång.

Bohica

Aktiv medlem
Testa Nordica Enforcer 93
Känner inte något behov av mina Racetiger GS längre, 93'orna gör allt och mer därtill.
Funkar suveränt på nypistat, uppkört, isigt, pucklat. Rena stridsvagnarna, tar sig igenom allt. Älskar mina.
Men prova själv.

GoranC

Aktiv medlem
Testa Nordica Enforcer 93
Känner inte något behov av mina Racetiger GS längre, 93'orna gör allt och mer därtill.
Funkar suveränt på nypistat, uppkört, isigt, pucklat. Rena stridsvagnarna, tar sig igenom allt. Älskar mina.
Men prova själv.
Låter precis som en beskrivning av Blizzard Bonafide :) men dom är inte mjukare än RTM81 men bra.

Senast ändrad:

JiKy

Ny medlem
Hej,
kört bredare allmountain ett tag. Köpte efter många om och men ett par Atomic Vantage 80cti som pistskida. Kunde inte vara nöjdare.
testade under en dag förra veckan både MB 99 och 90. 99 i längd 177 och 90 i 184. 90 var mycket skönare i mitt tycke. provade totalt 8 olika skidor men ingen kändes totalt sett bättre än mina Atomic. Körde pist och lite i skog.
väger 85 o är 185 lång.
Hur Vantage jämfört med MB? Hårdare/mjukare eller dyl?

GoranC

Aktiv medlem
Kan absolut hamna på listan, men vart i upplevelse/jämförelsen hamnar dem?
Vill ju helst ta bort några alternativ istället för att lägga till?
Köp bara ett par skidor och åk på dom, finns ju till kanonpriser nu. T.ex så kunde du köpa Brahma med Griffon bindningar för drygt 4000kr på Stadiums rea.
betydligt roligare skida än RTM81 när det börjar bli uppåkt och mosig men samtidigt ett grymt isgrepp.
viktigaste är att ha många skidor att välja på beroende på förhållandena.

jpu

Medlem
Köp bara ett par skidor och åk på dom, finns ju till kanonpriser nu. T.ex så kunde du köpa Brahma med Griffon bindningar för drygt 4000kr på Stadiums rea.
betydligt roligare skida än RTM81 när det börjar bli uppåkt och mosig men samtidigt ett grymt isgrepp.
viktigaste är att ha många skidor att välja på beroende på förhållandena.
Tar gärna länk till Brahma med Griffon för 4k! :)

jpu

Medlem
Hur Vantage jämfört med MB? Hårdare/mjukare eller dyl?
Helt olika typer av skidor. Vantage är en bredare pistskida (även om den kallas allmountain - som iofs alla skidor bredare än 80mm gör nu för tiden) med lite bärighet i pistnära offpist. Mindbender en mer allround allmountainskida som även klarar en del djupare offpist.
Ska till Argentiere vecka 14, har tillgång till båda då, kan återkomma.

JiKy

Ny medlem
Helt olika typer av skidor. Vantage är en bredare pistskida (även om den kallas allmountain - som iofs alla skidor bredare än 80mm gör nu för tiden) med lite bärighet i pistnära offpist. Mindbender en mer allround allmountainskida som även klarar en del djupare offpist.
Ska till Argentiere vecka 14, har tillgång till båda då, kan återkomma.
Gör gärna det, ser fram emot att höra vad du säger om dem.

• Gilla
Reactions: jpu

GoranC

Aktiv medlem
Grattis till en bra deal!
Bara provbyggde och konstaterade att de jag köpte från Bittl i höstas kostade nästan samma pris fast med Salomon STH bindningar. Dom har används ca 15 dagar redan och är onekligen bra. Så kunde ju inte köpa ett par till :) men Brahman låg farligt nära till för ett onödigt inköp.

• Gilla
Reactions: jpu
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp