Byta mina RTM81 mot lite mjukare
Hejsan,
Börjar spana lite efter en ersättare till mina Völkl RTM 81 (170cm).
Jag är 180 och ca 80kg, kör mest pist men även lite utanför.
Kört några år men känner att jag är inte riktigt rätt med mitt skidval.
Vi var uppe i kläppen och hade chansen att prova lite skidor.
Dock inte så att jag hittade ”den” skidan.
Men skickar en beskrivning av min upplevelse och kanske att ni kan rekommendera en skida eller två?
Kör idag ett par RTM81 170cm
Grymt kantgrepp och vill helst köras fort med. Plöjer genom högar i pisten och dyl.
Blir jämfört med dem andra hårda och stötiga och man får ligga på.
Provade ett par Salomon qst 99 174cm när det kommit snö.
Betydligt mjukare och glider mer på snö och pucklar.
Jag upplevde den dock som för mjuk och inget jag kommer vilja att köra med.
Körde ett par K2 ikonic 84ti.
Kändes också hårda men mer ”överallt” jämfört med mina RTM.
Körde sedan K2 Mindbender 99ti 177cm.
Galet mycket bättre än QST gällande vridstyvhet och mer följsamma. Åker över pucklar och var riktigt härliga att köra runt med.
Inte samma bett i kanterna som i mina RTM dock, kan vara vanan med längre och bredare lagg dock.
Provade även ett par i 184cm men kände inte att jag har någon nytta av längden då jag allt som oftast är i pisten.
Körde även ett par Mindbender 90ti 177cm.
Dessa ska enligt killen i Boden vara mjukare än 99:an då det är K2's flaggskepp.
Tyckte dock inte det saknades så mycket bett i dem jämfört med 99:orna, men gissar att det är bättre att köra med respektive skida 2h så man kan jämföra mer.
Mitt val är väl dock att nästa par jag skaffar ska ligga runt 175-180cm och prestandan mellan mina RTM och Mindbendern 99ti.
Några andra jag funderat på är:
Völkl Kendo 88
Atomic Vantage 90ti
Rossignol Experience 88ti
Börjar spana lite efter en ersättare till mina Völkl RTM 81 (170cm).
Jag är 180 och ca 80kg, kör mest pist men även lite utanför.
Kört några år men känner att jag är inte riktigt rätt med mitt skidval.
Vi var uppe i kläppen och hade chansen att prova lite skidor.
Dock inte så att jag hittade ”den” skidan.
Men skickar en beskrivning av min upplevelse och kanske att ni kan rekommendera en skida eller två?
Kör idag ett par RTM81 170cm
Grymt kantgrepp och vill helst köras fort med. Plöjer genom högar i pisten och dyl.
Blir jämfört med dem andra hårda och stötiga och man får ligga på.
Provade ett par Salomon qst 99 174cm när det kommit snö.
Betydligt mjukare och glider mer på snö och pucklar.
Jag upplevde den dock som för mjuk och inget jag kommer vilja att köra med.
Körde ett par K2 ikonic 84ti.
Kändes också hårda men mer ”överallt” jämfört med mina RTM.
Körde sedan K2 Mindbender 99ti 177cm.
Galet mycket bättre än QST gällande vridstyvhet och mer följsamma. Åker över pucklar och var riktigt härliga att köra runt med.
Inte samma bett i kanterna som i mina RTM dock, kan vara vanan med längre och bredare lagg dock.
Provade även ett par i 184cm men kände inte att jag har någon nytta av längden då jag allt som oftast är i pisten.
Körde även ett par Mindbender 90ti 177cm.
Dessa ska enligt killen i Boden vara mjukare än 99:an då det är K2's flaggskepp.
Tyckte dock inte det saknades så mycket bett i dem jämfört med 99:orna, men gissar att det är bättre att köra med respektive skida 2h så man kan jämföra mer.
Mitt val är väl dock att nästa par jag skaffar ska ligga runt 175-180cm och prestandan mellan mina RTM och Mindbendern 99ti.
Några andra jag funderat på är:
Völkl Kendo 88
Atomic Vantage 90ti
Rossignol Experience 88ti