Bräda för tyngre

NiklasViklund

Ny medlem
Bräda för tyngre
Hej,
Tänkte köpa mig en bräda till vintern. Men vet inte vilka märken eller vilken modell man skall sikta in sig på. Har ni några konkreta tips?

Vikt: 100-105kg
Längd: 190cm
Skostorlek: 44
Åkkunskap: Goda
Åkstil: allround

Finns det någon som passar?

Med vänlig hälsning, Niklas

Bräda för tyngre
Jag har ganska samma förutsättningar som dig och åker runt på en Libteck SkunkApe. Den funkar bra för mig. I början tyckte jag den var lite väl "wide" men inte längre.

Finns säkert fler modeller och märken dock...

Bräda för tyngre
Smoking KT22
Inte åkt min än men har bara hört bra saker om den.:D

Har en morrow bräda innan som jag tyckte om men den blev lite fladdrig i högre farter.

Senast ändrad:
Bräda för tyngre
Lib Skunk Ape 169
Gnu Riders Choice 166W
Smokin KT-22 166W
Lib Darker 164W
Unity Dominion 170W

Senast ändrad:
Bräda för tyngre
Kanon... Vad många bra tips. Det uppskattad verkligen. Då ska jag ta och läsa in mig lite på dem.

Vad kör ni med för bindningar till dessa? Tips på några sköna skor när vi ändå är igång :) ?

Bräda för tyngre
Om jag ska försöka vara lite opartisk när det gäller bindningar så rekommenderar jag följande:

Burton Cartel
Rome Targa
Now Drive
Flux SF45
(Union Force)
Ride El Hefe

Jag sätter Union Force inom parentes därför att jag personligen tycker att det är en väldigt oskön och allmänt dålig bindning. Jag vet dock att många gillar den och har därför med den på listan.

Mina personliga favoriter på listan är Flux SF45 och Rome Targa.

Bräda för tyngre
Switchback är toksköna! Men eftersom jag väger en sådär skit och ingenting i jämförelse så kanske det blir en annan femma med lite kilon på kroppen :D

Bräda för tyngre
Tyvärr - sannolikheten för att någon som väger 100kg förr eller senare "spänner" sönder en bindning med "snöret runt bakkappan" är besvärande nära 100%. Och när det händer så kommer man inte att uppskatta den produktgaranti som Flow ställer ut. Jag som väger 75kg drog även sönder ett par Völkl FastTec men där fungerande garantin bättre.. men det grundläggande problemet är detsamma - grejorna håller inte.

Ett par traditionella Cartel eller ngt från Union fungerar nog bäst för Niklas.

Senast ändrad:
Bräda för tyngre
Håller med tidigare talare om Burton Cartel. Sitter skönt och är lagom styva.

På Boots så ska du ju definitivt ha ett par som inte ger sig i första taget med tanke på den kraft du kan lägga i skäret.
Jag rekommenderar att du kikar på Typ Vans eller Northwave som har rätt bra stöd i sina boots. Burton går bort eftersom jag testat de flesta och tycker att ALLA är för mjuka.
Man ska inte låta sig luras av flexet som tillverkarna anger, kan skilja mycket mellan märken. Till exempel kör jag på ett par Vans Hi Standard, flex 3 enligt Vans. De är MYCKET styvare än Burton Ion som är flex 8 enligt Burton.
Därför är det rätt viktigt att du kan testa lite själv så bootsen sitter bra.

Vans sitter bra på mina kalleankafötter men kanske inte på alla.

Bräda för tyngre
Ja de flesta märken har ju mer eller mindre styva boots. Oftast är de styvare lite dyrare. Vad jag vet så har DC och 32 endast en bootmodell var som är riktigt stabila. DCs Travis Rice och 32s Prime. I min åsikt är DC-boots överprissatta och inte alls så bra som de kanske borde vara med tanke på att det är ett skomärke som gjort dem. 32 har oftast bra passform tack vare fina innerskor men går, liksom de flesta boots, ut sig ganska snabbt.

Nike har jag inte någon större koll på, men av att enbart klämma och känna på bootsen så verkar de vara bra bygda och ha hyfsat motstånd i sig. I alla fall de lite dyrare modellerna.

Bräda för tyngre
Ok, då låter det som Vans, NW, 32 Prime eller Nike kan vara något. Sen blir det ett par Burton Cartel bindningar och bräda enligt något av förslagen.

Något mer man behöver?

Bräda för tyngre
Jag är ju ingen riktig tungviktare (dryga 80) men jag killar att åka fort och vill ha styva kängor. Kör Nike ZF1 sen ett par år och är riktigt nöjd. Men det viktigaste är att prova ordentligt.

Bräda för tyngre
Åker på både gammal Burton T6 164 cm med Burton P1 cz binds och efter rek av Doughboy köpte en smokin Tk 22 planka binds flux 45sl längden 166 cm en bräda som verkligen jag kan rekommendera tror dock man bör åkt en del med båda alternativen för uppskatta dess egenskaper skulle satsa på Tk 22 an sjukt nöjd !!! Å då kommer det från en Burton nörd! Tack Doughboy för du var den som övertygade mig våga testa( sl 45 kanon binds till smokin plankan)

Bräda för tyngre
Lånar tråden lite.
Ser att många pratar väl om Smokin KT-22, jag står i valet och kvalet mellan den och Rossignol Experience Magtek, någon som provat båda och har något att rekommendera?
Kommer använda brädan i pist och offpist, väger 90-95 kg, 183 lång och 43 i boots.

//Tonne

Bräda för tyngre
Alla slänger upp twintips(eller?). Jag sticker ut hakan och propsar för en tapered typ LibTech Birdman, Jones Flagship m.m
Med 190cm och 100 pannor+ så är all flytkraft man kan få i pudret guld värt. Hellre kunna komma över den där kammen och slippa hajka 100m midjedjupt än att kunna landa nån överroterad 360 switch med full kontroll.

Tillbaka
Topp