Bräda i La Grave

Backside

Aktiv medlem
Bräda i La Grave
Jag har frågat mig för om La Grave (se tråden La Grave) och jag inte är intresserad av traverser och att skråa alltför mycket eftersom jag åker bräda. Därför undrar jag nu om någon annan brädåkare kan säga sitt om La Grave. Jag och min fru har åkt bräda i nio år och är i god fysisk kondition. Vi älskar lössnöåkning (vem gör inte det?), men är allergiska mot att skråa alltför mycket och uppkörd och stenhård f.d lössnö.

Är vi fel ute med La Grave? Var hittar jag annars den bästa lössnöåkningen om vi vill hålla oss i Europa?

Bräda i La Grave
Ni är rätt ute vad gäller La Grave, OM ni har flyt med snöfallen. Annars kommer ni bli ganska vassa på blåisoffpistpuckel.

Fråga "Glisseur" för närmare detaljer; kalla honom dock inte för brädåkare, eller (gud förbjude) telisåkare...

Bräda i La Grave
Jag fick en hel del uttömmande svar av Glisseur. Jag fasade att få det svaret jag fick av dig. Är det något som är mindre kul (för att inte säga avskyvärt) är det blåispuckelpist med bräda...

Bräda i La Grave
Jag fick en hel del uttömmande svar av Glisseur. Jag fasade att få det svaret jag fick av dig. Är det något som är mindre kul (för att inte säga avskyvärt) är det blåispuckelpist med bräda...

Bräda i La Grave
Jag har åkt bräda en vecka i LG efter sammanlagt mindre än tio dagar på bräda - det var första skidresan med min första egna bräda - och det gick bra (förutom att jag hade dålig balans när jag skulle traversera). Det finns ju gott om möjlighet till skogsåkning.

Bräda i La Grave
Jag har följt tråden L G utan att gå in.
Men eftersom diskussionen hamnat runt traverser och uppkörd lössnö kanske min synpunkt ger något.
Visst är sista biten ner till P 1 ganska tråkig och den blir ju inte bättre efter ett snöfall eftersonm ingen pistmaskin slätar ut pucklarna utan dom stannar hela sösongen. Men det är ingen lång bit och en egentlig travers bara från Chansellsidan
Men du passerar ju inte detta parti särskilt många ggr.
Under en normal vecka i LG åker du kanske 3 till 4 dar i LG andra dagar går åt till att besöka tex AlP D Heuze, Serre eller Montgenevre / Claviere. Och en dag går åt till St Christofturen.
Det viktiga är att er guide har förståelse och väljer åk som passar även brädåkare. Med det problemet är det ju alltid om man åker bräda. Och jag har sett guider som fullständigt skiter i brädåkarna om dom är i minoritet i gruppen. Ställ frågan om det är några fler brädåkare som bokat den aktuella veckan. Avstå inte en upplevelse i tron att det är bättre på andra sidan.
Och bra eller dålig snö kan man ju inte gardera sej mot. I så fall skall man ligga standby och kunna välja avresedag efter snöfallen. Däremot vänta så sent som möjligt med din bokning för att se hur snöläget utvecklar sej.
Sköt om er

Bräda i La Grave
Bra sagt. Vem skulle ha softboots på lagg? Det är samma förutsättningar på bräda. Hardboots och alpinbräda är överlägset i de flesta sammanhang. Undantaget är väl typ pipen, där dock jag själv aldrig spenderar någon tid. Mina carvboards funkar finfint i pudret också. Jag gick över för fem år sen går nog inte tillbaka till freestyle i första taget.

Kör alpinbräda - gräv diken i backen och slipp kramp i tårna när du skråar... Då kan du t.o.m. göra nåt vettigt av blåispuckelpist.

Bräda i La Grave
Visst har du rätt glisseur.
Och allt för många tror att offpist är samma sak som puder.
Men varför jag blandade in orterna runt omkring var ju vad en gäst på en veckoresa till L G kunde förvänta sej under en vecka med vald arrangör.
Skulle va kul om Backside kom med en rapport efter sin förhoppningsvis otroliga vecka i området.
Förresten en av dom mest inovativa brädåkaren bor ju och verkar i L G. Philippe Andree kör till och från på en delbar bräda.

Bräda i La Grave
Jag återkommer med en fullständig rapport efter vår vecka i LG. Nu återstår det bara att det börjar snöa utav bara attan därnere.

Tack för alla era råd/tips/tankar.

Tillbaka
Topp