Bräda spöar skidor i lössnö???

Buddy_Revell

Ny medlem
Hej alla ni experter!

Hur skall jag övertyga min polare om att överge sin Santa Cruz jättebräda till förmån för ett par halvfeta skidor??

Han påstår att brädan går bättre i puder och att det är "skönare" känsla.

själv tycker ja att han har rätt i det han säger..det är skönare å åka puder me bräda..:)

Vadan detta? inget stöd från vad jag trodde var en renodlad(nästan) skidsajt! Inte för att jag har någon prestige i frågan men ni andra brukar ju hugga som fan på de som inte åker samma som ni själva.

Förresten är ju skidor längre än en bräda så ytan borde ändå bli ungefär densamma...///P

Hmmm... vadå inget stöd. Jag sa bara vad jag visste, och detä r att en snowboard är bredare och därför flyter bättre i puder. =D

Men asså, skidor är långa och smala så därför sjunker dom ner också. Kan du inte tänka ut det själv? Du är ju 26 år- =D

hm...

Låt oss räkna lite...

Låt oss ta en snowboard, säg burtons fish, en av de främsta puderbrädorna.

Måtten på den är: 312;255;282 i 156cm.

Låt oss sedan ta ett par puderskidor, Atomic Big Daddy, måtten på dessa är: 132;107;123 i 193cm.

Ganska snabbt står det klart att även två st skidor är smalare än en snowboard, men:

Ytan är ca:
0,283 X 1,56=0,44148m2 för snowboarden

0,241 X 1,93=0,4657m2 för skidorna

dvs. skidorna ger mer åkyta totalt.

I och för sig är detta ganska inexakta beräkningar, men eftersom formen på en skida och en bräda är ganska lika så borde de ändå ligga ganska nära sanningen.

Till k-w:

hmmm... när du gör din lilla mattedemonstration här så gör du ett ganska stort misstag. Skidan du jämför brädan med är ju nästan 50cm längre än brädan. Och så vida brädåkaren inte är dvärg så kommer han med all säkerhet att välja en längre bräda än den 156:a som du räknar med. Utan att ens göra en enda beräkning så vågar jag påstå att om han ist skulle gå på en längre bräda så blir det garanterat större åkyta på brädan än skidan.

och föresten så är jag övertygad om att brädor ändå är överlägsna skidor i puder.
....fast det är ju klart, det är ju mycket roligare och åka skidor ;)

/Kim

tja! själv åker jag skidor och tycker det är helt klart coolare i pudret än bräda! mer skär känsla och man sjunker ner mer i pudret beroende på hastighet såklart men för det mesta och det är ju då man får en riktigt puder känsla när man sjunker ner till knäna om inte midjan! ett tips kan vara att sätta dig ner och titta på en massa skidfilmer med dina polare och försöka få i dom att det ser mycket coolare ut!

men detta är då bara vad jag tycker såklart!

mvh Danne

Hmm.Ursäkta men: Pucko! Om du har ett par skidor som är 50meter långa och 1cm breda då? Då har du en yta på 0.50m2, dvs mer än ditt exempel på skidor. TRor du dom går bättre i puder för det?

Lite filosofi här då: Det optimalaste måste ju vara ett fordon med lika långa sidor. Eller ja, ett runt fordon... Så alltså måste ett tefat gå bäst i puder. Iaf teoretiskt. Sen måste man ju ta hänsyn till farten också. Och trycket på alla sidor. Då blir tefatet helt plöttsligt ovalt. Men nått i stil med det måste det ultimata snöfordonet se ut... Lite snabbt "genom"tänkt...

När ska folk lära sig att skriva med punkter. Det går inte att läsa...

Kanske inte är den typen av problem som går att räkna på.

Både bräda och skidor har ju sina fördelar i olika situationer. Skidor bör väl t ex vara överlägset i krångliga situationer, smala rännor och sånt.
Men en bräda flyter nog bättre i puder.
Måste vara en smaksak.

Själv kom jag fram till att snowboard är en korkad sport när jag provade första gången och inte kunde direkt.

En annan grej med snowboard är väl att man åker i sidled så att säga så träningen blir lite sned.

Klimpen: Hm.. Brädan jag använde i uträkningen är en modell utvecklad av Terje Haakonsen. Han åker mig veterligen på just den längden, 156cm. Om inte så är den längsta fishen 160cm, alltså bara 4 cm längre,knappast mycket bättre alltå. Terje är 174cm lång. Om vi går till skidåkarna så vet jag inte riktigt hur lång Kaj Zackrisson är, mer än att han är kortare än mina 185cm, möjligen runt Terjes längd. Senaste jag läste om denne svenske skidhjälte gled han runt på skidor runt 205cm.

Knolpak: Vet inte ens om jag ska kommentera det där. För det första: Om du faktiskt läser mitt inlägg kommer du snabbt märka att jag inte säger någonting om åkegenskaper. Varken på bräda eller skidor! Jag har gjort en utträkning enbart på åkytan, inte vad som går bäst i puder. För det andra kan du ju pröva att åka tefat i samma stil som Johan Olofsson åker bräde eller Kaj Zackrisson åker skidor!

"Han påstår att brädan går bättre i puder och att det är "skönare" känsla"

mao klart grabben skall åka pulka! Själv får jag den känslan på telisar.
Samma skillnad.
Glisse liksom, spelar ingen roll vad du har under fötterna...

peace..

Well... Efter att ha återvänt från den breda pulkan till laggens njutbara värld så är man väl inte så lite partisk...

Men, visst rockar pulkan på de smörigt flacka breda fälten och den platta pisten... Men fan vad laggen hård-klipper tillbaka när det smalnar av eller blir riktigt trivsamt brant, jobbigt o smalt på riktigt... Och gärna i de mest skräckinjagande tråkigaste och vindblåsta av exponerade ytor med en massa halvtrist ostabil höjdmeter att tugga på...

Man ska verkligen inte underskatta att stå med benen ihop i fallinjen när det vräker upp mot en massa hårda brantgrader i tajt miljö och det bara handlar om att att hoppsvänga sig ut ur knixet med en massa stressande höjdmmeter kvar...

Det är ju tyvärr där man alltid blir lite ledsen över pulka-folkets emellanåts alltför stora ambition att vilja övertrasera sina brantkonton i parti och minut... Med alltför långsamma och väntfyllda, plus frusterande, fluff-skarapande falllinje-kasande-höjdmeter i överflöd...

Man kanske är orättvis i onödan men, det brukar inte riktigt synka med pulka kontra lagg i den riktigt håriga mjukmiljön i hög terräng, tyvärr bara min något mindre ödmjuka åsikt...

För jag vill verkligen inte förringa de riktigt stora och hårdkompetenta pulkaåkarna eller deras linjer, verkligen verkligen inte...De loggar ju både brant och fall mkt mer än er undertecknade gör på många år...

Men det verkar som om man lättare hittar sina likar för skojslinjer i brantutanförskapet bland laggen än bland "pulkorna", men vad vet en gamling som jag... Gillar bara att häva lite brandfarligt på elden ibland... för det är ju oxå nöjsamt eller hur... ;)

Bar så ni vet: Feta fetare fetaste lagg rockar,Ok!!!

Åker jag puder på stor yta så åker jag helst bräda. Det ger den underbara glidarkänsla som man aldrig kommer få på skidor.

Är det däremot skog så väljer jag skidor därför att dom blir kvickare.

Det tror jag de flesta håller med om.

Fel, fel, fel!

Jag håller inte med.

Skog, smala rännor eller klippor, allt funkar lika bra med bräda om inte bättre. På skidor är man stabilare än på bräda men på bräda är man smidigare. Vilket som funkar bäst i olika terräng beror mest på vilket man själv är bäst på.

Det är lättare att åka lössnö med bräda eftersom den ger ett bättre flyt. Det gör att även "dåliga" åkare kan vara ute i offpisten och förstöra vilket gör att snowboardåkare verkar sämre generellt än skidåkare.

Jag tror också att det är lite roligare att åka lössnö med bräda, har dock aldrig testat och kommer kanske inte göra det heller eftersom jag är så dålig på bräda. I övrigt tror jag det är roligare med skidor; det är roligare att hoppa/droppa (mer variationsmöjligheter) och givetvis att åka i pist.

och då hade alla som gått NV fått sitt sagt. eventuellt att ni ska diskutera det som "tråden" handlade om istället?

Jo...frågan var väl om jag inte missuppfattat det hela: - Hur skall jag övertyga min polare om att överge sin Santa Cruz jättebräda till förmån för ett par halvfeta skidor??

Personligen tycker jag att Santapolaren skall satsa på ett par helfeta direkt... Det mest lysande skälet till att välja skidor framför bräda i lössnö är den så kallade hajken! Att förflytta sig på platt mark i djup lössnö med bräda tycks vara ett mindre helvete! Och som alla vet är lössnöåkning mycket ofta förknippad med en promenad både innan utförskörningen och efter. Med skidor och stavar går det mycket , mycket, jättemycket lättare!

Och allra lättast går det med telisar.

That´s all kids! / MM

det är väl upp till var och en, vill man åka bräda, gör man det. Vill man åka skidor, gör man det. Vill man åka telisar, gör man det. Själv gillar jag skidor bäst, men gillar även telemark. Snowboard kan jag inte så jag har inte provat. Men det måste ju va lättare att ta sig upp med skidor??

Kan berätta att det är jag som är polaren som tråden handlar om. Diskussionen startade vid en Val d´Isère-resa i januari då jag fick psykbryt på transportsträckorna men glänste i lössnön. Det vi kunde konstatera var att Howard Roark hade åkt grymt mycket mer skidor än jag bräda men att jag ände överträffade honom i lössnön. Slutsatsen blir onekligen att det är lättare att bli en bra offpist-åkare på bräda.

Däremot kommer bräda aldrig att överträffa skidor i pisten men kommer att dominera hors piste även i framtiden. Har nu återgått till skidor då det inte finns så mycket att hämta för en brädåkare i Sverige då snöförhållandena är kackiga.

(Santa Cruz-brädan är 168 lång och extra bred för att passa mina stora fötter... och min stora ***)Bara så ni vet ;)

bräda e skönare i lååga farter för man har bättre flyt, men i höga farter o midjedjupt puder är brädan chanslös:P

Jag har slutat åka puder med min snowboard sen jag köpte ett par Salomon
PocketRocket. Det är så fantastiskt kul att flyta fram i pudret på ett par feta
skidor.

Man kontrollerar svängarna fullt ut istället för att hoppa runt i zig-zag
svängarna.

Och det är _otroligt_ praktiskt att ha stavar i dom platta partierna, men det är
ett annat problem ...

Kan man bara åka Puder med Skidor så finns det inget roligare men det tar ju ett tag innan man har lärt sig åka!

som någon sa så är det jävligt jobbigt om man åker bräda och känner att farten börjar försvinna på flacken. Det är ingen höjdare att spänna av brädan och pulsa i djup lössnö (jag vet av egen erfarenhet). Även om det bara handlar om 15 meter till närmsta pist så är förbannat jobbigt när benen försvinner ner i snön. I sådana lägen tittar jag mycket avensjukt på alla med skidor, men jag kör fortfarande bräda.

Åker både bräda o skidor och jag föredrar bräda om man ska pumpa puder
HAr en 164cm lång extrembräda

i vindpinade isbackar o pist föredrar jag skidorna

Ha Ha , tack för att ni tar upp denna gamla tråd, blir ju inte annat än varm i hjärtat när jag ser att nån bryr sig om mitt lilla trista inlägg..Jag menar en "bräda vs lagg" kan ju aldrig mäta sig med nåt så relevant som en "dippan-VIP" i provokationspoäng....

Ville bara säga att snubben med den stora, otympliga, smärtsamma, men ack så sköna i lössnö-brädan har tjackat ett par Rossi till slut och lagt dödskallebrädan på hyllan.

Slutet gott allting gott.

Tillbaka
Topp