Bräda Vs Rail, Ny fråga!

dduuddee

Ny medlem
Bräda Vs Rail, Ny fråga!
Tja! har precis köpt mig en burton bob marley bräda! samtidigt så har vi fått en riktigt fräscht rail till våran skola från northern rail,
min fråga e nu kan brädan gå sönder ngt om man kör på railet med brädan, det e ett flat rail så inga kantar lr ngt sånt, eller ska man använda sin ''skit'' snowboard? jag kör bara vanligt rak på å sen ibland boardslide på railet.

tacksam för svar! :cool:

Ny fråga; Nu har ja åkt ett tag på brädan så stålkanterna på brädan har blivit ''slöa'' på den delen som tar emot snön när man svänger om man säger så, hur slipar man dem? vad för tillbehör behövs?

Senast ändrad:
Bräda Vs Rail, Ny fråga!
blir helt lite slitage när man jibbar. men inget som förstör brädan. köp dig ett paket P-tex, en metall skrapa så kommer din bräda stå sig. däremot e det rätt lätt att kexa brädan om du inte tar dig up helt på railet om de e skate style...

btw, va går du på för king skola som sätter upp rails åt er, fett big up på det! :D

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
länka gärna ja kan åka men kan inget om tillbehöver vallning ingen aning :P, går på sporthandelsgymnasiet i forshaga, forshagaakademin.se
ja ¨en polare hade som projekt under några månader att få ett rail till skolan då vi fick igenom det å lite så,

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
vi var typ tvungna att göra det säkert så inte folk kunde skada sig å så, fick heller ingen bild In Action om man säger så, men duger helt :D tack för länken

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
den e 4m, 150mm bred, ca 1,4 högt lr ngt, därför så mkt snö runt å så, den kostade runt 7500 utan våran rabatt som vi fick för vi skulle ha den i forshaga, (northernrails har tillverkningen i forshaga ) så kommer inte ihåg hur mkt rabatt vi fick men någon tusing blev det allt i rabatt ;)

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
exakt, kan ju fixa iordning min gamla bräda där de e fullt av repor, var de vanlig stålborste han använde? vad vare för medel han sprutade på? behövs det? sen i slutet ngn slags sten vad var de :P ? haha känns som ja inte kan mkt

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
Vet inte om man kan kalla det för en vanlig stålborste. Men det är väll en vanlig för skidor i alla fall. Finns i alla mer välsorterade skidbutiker.
Medlet han spritade på var base cleaner. Det rengör basen så det inte är en massa smuts och vax som kan göra så att inte p-texen fastnar.
Det sista var väll en diamant sten som han använde för att fixa till kanten som hade fått sig en smäll. nått sånt här funkar väll till det tror jag.

Senast ändrad:
Bräda Vs Rail, Ny fråga!
SverigeTomten sa:
Du kan inte knäcka brädan på en sån rail. Men repor, damn!
Använd en bräda som du har för rails eller nån trash.
come on man, så illa e de att inte :P
bara köpa så man har P tex candles i massor hemma,sen fixa varje/varannan åk dag så e det inte så jobbigt. Hjälper iofs om man har en grinder el. ngt att rensa med iofs......

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
blir j*vligt svårt att knäcka den, men tänkte så för lär ju bli ngn fet repa under å då bara fixa skiten på kvällen sen ;)
har e helt ny bräda typ, köpt i december -10 så typ ny, min gamla bräda e ca 15 cm kortare så tkr det e skit äckligt att variera bräda så kör på den nya hela tiden så... som sagt, den ska ju användas ;)

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
det här med brädunderhall börjar bli sjukt jobbigt: undrar snart inte om bäst ide är det som jag sett att en crew i laax gör i ar - de har helt plötsligt börjat hyra brädor - sa de kör väl helt enkelt sönder hyrbrädor och tar nya till varje helg typ...

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
dduuddee sa:
den e 4m, 150mm bred, ca 1,4 högt lr ngt, därför så mkt snö runt å så, den kostade runt 7500 utan våran rabatt som vi fick för vi skulle ha den i forshaga, (northernrails har tillverkningen i forshaga ) så kommer inte ihåg hur mkt rabatt vi fick men någon tusing blev det allt i rabatt ;)
Jävlar! 7500 spänn för ett rail :-O Mitt rail jag fixade kostade runt 1200 typ och den är iaf 6m lång och 80 cm hög
Det lät lite mkt med 7500 bara..men det ser riktigt najs med rail på skolan hehe:D

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
som fan! åker typ varje dag efter skolan! detta rail köpte vi av railföretaget northern rails, så det e ju riktiga grejjer om man säger så! ;)

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
Varför ska du slipa dem?

Som du uttryckt dig hittills i tråden verkar du ju "jibba" och åka mer park än carva i höga hastigheter.
Så skit i slipning.

Bräda Vs Rail, Ny fråga!
om du väljer att slipa, kör med 2 graders vinkel på baskanten istället för 1 eller 0, då kommer det inte hugga, och du får ändå grepp om du e ute och åker bara att kanten tar i senare.

Edit: Om du ska jibba skulle jag dra en gummisten el. dylikt en gång fram och tillbaka för att ta bort lite av udden ändå, så dom inte e sylvassa lixom...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp