sanningen är väl att det fattas mycket information i frågan:
"vilken längd ska man ha är ca 185 cm lång!!"
Längden på brädan handlar ju , som vi läst i vissa svar, om hur & var man åker, vad man gillar för typ av åkning och kanske även vart i världen man åker snowboard.
så om du specificerar var, hur och när så skall du nog få bättre svar..
(det brukar ju heta att man skall ta sin längd och dra av ca: 15-20cm (för allround) & 5-10cm för off-pist,, men OM man är väldigt lång eller kort så funkar ju detta mått inte så bra)
ex. Jag är 175cm lång (väger 70kg), har åkt i 15 år, åker pist(60%), park(30%) och off-pist(10%).
Jag har oftast Tre olika brädor med tre olika bindningar till dessa Tre olika "åkstilar"
Jag vill ha en mycket hård/stabil, lång bräda till off-pister (Custom X, 164 + P1-carbon
Jag vill ha en lagom hård/stabil, mellan bräda till piståkning (Custom 158 + Mission)
Jag vill ha en mjuk och kort bräda till park/jib/rail-åkning (Dominant 150 + P1)
.............
Denna säsongen studerar jag och har inte ekonomin för att ha tre uppsättningar grejjer så jag har sålt av nästan allt och foluserar på att ha ett "allround KIT" som skall fungera överallt..
Burton Custom LE, 158 + P1 bindningar & Idiom skor.
Detta innebär att ja inte kommer att åka så mycket rails utan kanske mer i hoppen och jag kommer inte att åka så mycket off-pist för att brädan inte klarar av att få ett bra flyt ute i pudret.
....
Så, som du ser handlar det om vilka val du gör i din åkning, vad du gillar och så vidare...
/Kalle