Brädans inverkan på åkningen

Emil-T

Ny medlem
Ja som ni kanske har förstått, eller kanske inte, så undrar jag hur mycket jag skulle kunna "tjäna" på att byta ut min bräda. Just nu kör jag på en Nitro Prime blast 163, men jag upplever den som lite fladdrig ibland.
Jag har då börjat fundera på om man kanske skulle byta ut den mot något annat, tex en Burton Custom eller liknande, hur mycket skulle detta påverka min åkning, skulle allt helt plötsligt bli mycket lättare, eller är det själva åkningen som det är fel på?

Sen en annan sak som jag också funderat över, jag köpte alla mina grejer på en relativt strikt budget, vilket gör att jag kör med min prime blast, raiden strike bindningar ( håller dom måttet? ) och ett par billiga Burton boots. Säg att jag köper en Burton custom, skulle det funka bra om jag isåfall slänger på de bindningarna jag redan har, eller skulle det krävas en uppgradering där också?

Kanske skulle hjälpa om ni fick reda på lite om mig också :)

Längd : 195 cm
Vikt : 85 kg
Boots : 13 ( 46.5?)

Åker mest i pisten, men vill utvecklas så att jag både lär mig att hoppa, och åka puder och offpist :)

( Skall upp till Idre i april, finns det någon möjlighet att hyra en burton custom någonstans i närheten av göteborg för att pröva på? Har även möjlighet att åka mycket tidigare än april ;) )

Förresten, är rocker något att tänka på om man skall uppgradera för att lära sig att leka runt i och omkring pisterna?

http://k2snowboarding.com/snowboards/parkstar-wide

Kollade på den här, men vet inte om det är något att ha..

Antar att jag skulle behöva köpa den i 163 wide med tanke på min läng och skostorlek?

Senast ändrad:
parkstar e en kinglig bräda som fan, platt med lite rocker ute mot tip/tail, dock lite hårdare än vad man trott (enligt mig iaf)

riccweee sa:
parkstar e en kinglig bräda som fan, platt med lite rocker ute mot tip/tail, dock lite hårdare än vad man trott (enligt mig iaf)
Skulle det fungera med mina nuvarande bindningar på brädan, eller skule jag behöva ett par andra?
Och är 163 det enda alternativet för min vikt och längd?

alltså, jag skulle nog bränna på ett par andra bindningar, men funkar gör dom nog, ang. storlek beror det väl mest på vad du vill göra med brädan, 163 e nog rätt allround

riccweee sa:
alltså, jag skulle nog bränna på ett par andra bindningar, men funkar gör dom nog, ang. storlek beror det väl mest på vad du vill göra med brädan, 163 e nog rätt allround
Har du någon aning om hur brädan skulle uppföra sig i pisten? Skulle den vara bättre eller sämre än min prime blast?

alltså, jag har alldrig ens sett en Nitro Prime Blast, så jag kan inte säga mycket om den, men parkstar håller kanten ganska bra i högre farter faktiskt (mkt bättre än min joystick te.x) ändå rätt shysst i parken, inte super lätt att pressa direct, men shysst i hopp, blir inte "wash out" lika lätt som vanlig rocker eller mjukare brädor. Så, slutsats, bra allround bräda, har nog hyfsat flyt i puder jag har DOCK inte åkt i puder med den, men lite setback och låt rockern i tippen göra resten så kan jag tänka mig att den sköter sig prima :D

riccweee sa:
alltså, jag har alldrig ens sett en Nitro Prime Blast, så jag kan inte säga mycket om den, men parkstar håller kanten ganska bra i högre farter faktiskt (mkt bättre än min joystick te.x) ändå rätt shysst i parken, inte super lätt att pressa direct, men shysst i hopp, blir inte "wash out" lika lätt som vanlig rocker eller mjukare brädor. Så, slutsats, bra allround bräda, har nog hyfsat flyt i puder jag har DOCK inte åkt i puder med den, men lite setback och låt rockern i tippen göra resten så kan jag tänka mig att den sköter sig prima :D
Finns en 159 här på Freeride, skulle den vara för kort / smal för mig tro?

Jag är 174cm och jag kör på en 157. Dock hade jag mer än gärna kört på en kortare bräda men jag fick den längden till ett billigare pris så då va det värt det =P
Jag tror den skulle bli för kort för dig men du kan ju även tänka på att det är lite roligare att åka på en kortare bräda om man ska leka lite.
Du undrar om att köpa en ny bräda skulle få dig och känna stor skillnad. Då säger jag att du ska testa en bataleon villken du vill men antagligen blir det goliaten för att du har så stora fötter. Men när du har åkt på en så kommer du aldrig vilja ha nått annat sen med tanka på att dom har patenterat TBT och TBT kan få vilken idiot som helst att lära sig åka på noll tid.

BataZion sa:
Jag är 174cm och jag kör på en 157. Dock hade jag mer än gärna kört på en kortare bräda men jag fick den längden till ett billigare pris så då va det värt det =P
Jag tror den skulle bli för kort för dig men du kan ju även tänka på att det är lite roligare att åka på en kortare bräda om man ska leka lite.
Du undrar om att köpa en ny bräda skulle få dig och känna stor skillnad. Då säger jag att du ska testa en bataleon villken du vill men antagligen blir det goliaten för att du har så stora fötter. Men när du har åkt på en så kommer du aldrig vilja ha nått annat sen med tanka på att dom har patenterat TBT och TBT kan få vilken idiot som helst att lära sig åka på noll tid.
Varför kan då inte du åka ordentligt? ;)

Finns det någonstans i göteborg eller runtomkring som man skulle kunna hyra brädor och testa på? Vill helst testa brädorna innan jag köper dom, iaf dom dyra, så att man vet att man blir nöjd :)

Du kan "tjäna" jättemycket på att byta bräda. De tre senaste brädorna jag har köpt har fått mig att utvecklas mycket. Det har kostat men jag tycker det är värt det. Har köpt olika typer av brädor och därmed utvecklat olika typer av åkning.

Allt hänger ihop, och med små ändringar kan man få fram helt olika egenskaper i en bräda. Du skriver att du upplever den fladdrig. Monterar du ihop bindningarna (tätare stance) kan det hända att detta slutar. Detta för att du då får mer tryck på mitten av brädan och därigenom bättre (jämnare tryck) längs kanten. Vill du ha bred stance kan man kompensera detta med en rockerbräda som då trycker ner sig själv i mitten och ger samma effekt. I annat fall kan man bryta knäna inåt för att böja brädan (rekommenderar det inte, men det funkar. Jag tycker man tappar för mycket balans när man ställer sig som ett timglas med benen)

TESTA TA EN LEKTION. Ibland är det rätt tydligt att utrustningen håller tillbaka en åkare. Har du en bra lärare kan du förutom att förbättra din teknik också bolla ideer med han/hon. Då får du svar på om det är din teknik eller din utrustning som behöver fixas.

Allt kommer aldrig bli lättare men olika saker är olika lätt med olika brädor.
Köper du en mjuk rockerbräda kommer du ha lätt att göra snygga butters och pressar men du kommer att tappa kant och skärförmåga i stället.
En hårdare och mer vridstyv bräda kan du skära bättre med men tappar freestyle-egenskaper.

En av de viktigaste utrustningsdetaljerna är dock skorna. De är de som i första hand överför dina rörelser från fötterna till bindningarna och sedan till brädan. (Utrustningsdetalj är helt fel ord, ha överseende med det)
Ju bättre brädan följer med dina fötter desto bättre kontroll har du.

Bestämmer du dig för att köpa så välj utrustning efter det du helst vill utveckla dig i.

Nu vet jag inte hur många polare du har som har brädor. Bytlåna, det är sjukt kul och man kan upptäcka helt nya saker på det sättet.

Hoppas mitt svar hjälpte och att du får kul i idre.

mangus sa:
Du kan "tjäna" jättemycket på att byta bräda. De tre senaste brädorna jag har köpt har fått mig att utvecklas mycket. Det har kostat men jag tycker det är värt det. Har köpt olika typer av brädor och därmed utvecklat olika typer av åkning.

Allt hänger ihop, och med små ändringar kan man få fram helt olika egenskaper i en bräda. Du skriver att du upplever den fladdrig. Monterar du ihop bindningarna (tätare stance) kan det hända att detta slutar. Detta för att du då får mer tryck på mitten av brädan och därigenom bättre (jämnare tryck) längs kanten. Vill du ha bred stance kan man kompensera detta med en rockerbräda som då trycker ner sig själv i mitten och ger samma effekt. I annat fall kan man bryta knäna inåt för att böja brädan (rekommenderar det inte, men det funkar. Jag tycker man tappar för mycket balans när man ställer sig som ett timglas med benen)

TESTA TA EN LEKTION. Ibland är det rätt tydligt att utrustningen håller tillbaka en åkare. Har du en bra lärare kan du förutom att förbättra din teknik också bolla ideer med han/hon. Då får du svar på om det är din teknik eller din utrustning som behöver fixas.

Allt kommer aldrig bli lättare men olika saker är olika lätt med olika brädor.
Köper du en mjuk rockerbräda kommer du ha lätt att göra snygga butters och pressar men du kommer att tappa kant och skärförmåga i stället.
En hårdare och mer vridstyv bräda kan du skära bättre med men tappar freestyle-egenskaper.

En av de viktigaste utrustningsdetaljerna är dock skorna. De är de som i första hand överför dina rörelser från fötterna till bindningarna och sedan till brädan. (Utrustningsdetalj är helt fel ord, ha överseende med det)
Ju bättre brädan följer med dina fötter desto bättre kontroll har du.

Bestämmer du dig för att köpa så välj utrustning efter det du helst vill utveckla dig i.

Nu vet jag inte hur många polare du har som har brädor. Bytlåna, det är sjukt kul och man kan upptäcka helt nya saker på det sättet.

Hoppas mitt svar hjälpte och att du får kul i idre.
Skall defenitivt testa att flytta ihop bindnigarna och se om det blir bättre, tack för tipset!
Angående ditt svar om val utav bräda så borde det väl gå att kombinera det bästa av 2 världar, tex en skatebanana med magnetraction borde väl både kunna ligga på skär och faktiskt användas till lite jibb?
Men eftersom jag har stora fötter kommer väl en skatebanana vara aktuell för mig, eller har jag fel?

Emil-T sa:
Skall defenitivt testa att flytta ihop bindnigarna och se om det blir bättre, tack för tipset!
Angående ditt svar om val utav bräda så borde det väl gå att kombinera det bästa av 2 världar, tex en skatebanana med magnetraction borde väl både kunna ligga på skär och faktiskt användas till lite jibb?
Men eftersom jag har stora fötter kommer väl en skatebanana vara aktuell för mig, eller har jag fel?
Det är nog tvärt om. Du kan jibba mycket med en skatebana och ligga lite på skär.
Sen beror det på vad man menar med ligga på skär. För mig är det så nära eurocarv/alpinbräda man kan komma med en "vanlig" bräda. Menar man skärande svängar som i följa brädans form ner för backen så klarar den det bra. Den bör ha rätt bra grepp på de isfläckar som brukar finnas i kanonsnöbackar också.
Har bara testat en skatebanana i ett och ett halvt åk och då lekte jag mest rundor med den så jag kan inte ge ett riktigt omdöme då jag inte haft möjligheten att testa den på riktigt.

mangus sa:
Emil-T sa:
Det är nog tvärt om. Du kan jibba mycket med en skatebana och ligga lite på skär.
Sen beror det på vad man menar med ligga på skär. För mig är det så nära eurocarv/alpinbräda man kan komma med en "vanlig" bräda. Menar man skärande svängar som i följa brädans form ner för backen så klarar den det bra. Den bör ha rätt bra grepp på de isfläckar som brukar finnas i kanonsnöbackar också.
Har bara testat en skatebanana i ett och ett halvt åk och då lekte jag mest rundor med den så jag kan inte ge ett riktigt omdöme då jag inte haft möjligheten att testa den på riktigt.
Tänkte mest på att dom inte verkar finnas i wide format? Eller är jag riktigt kass på att använda google :)
För att köpa en skatebanana i icke-wide format vore väl ingen vidare idé för mig med min skostorlek?

enligt mig så gör raiden överlägset bättre bindningar än burton.. Köper du en burtonprodukt så får du väldigt lite för pengarna. Om du nu ska köpa en ny bräda så är de viktiga bredd å längd å kärnan. Sen spelar självklart stancen in, vet inte vad du har för stance nu, men testa sätta bindningarna längst ut med 15grader åt båda hållen. Testa de å se om de blir skillnad innan du köper nåt.

Men om du nu köper en burton custom ändå så behöver du itne köpa nya bindningar, burtons egna går sönder väldigt lätt har jag märkt av egen erfarenhet och också vänners erfarenhet.
Men ja vet inte om burton fortfarande har egna skruvhåls mönster eller om dom lagt ner den skiten.

Om jag va du och inte va onormalt lång eller har onormalt breda fötter så hade ja köpt den billigaste twin brädan ja kunde hitta. Personligen passar jag mig för burton, på exempelvis junkyard finns de brädor från 2700 och ja tror alla dom skulle fungera.

fan, burton hatet e på högvarv ser jag, alltså, förstår inte varför. jag har 2 nitro brädor, 1 salomon och 2 burton. Ett par Ride SPI bindningar, 2 burton och 1 flux (iofs flux e i posten fortfarande)
tycker burton gör bra grejjer som håller helt klart. Det enda jag skulle kunna förstå är att deras priser e lite mer än vad som behövs, men mina cartels från -07 ser fortfarande SPRILLANS ut, funkar perrfa, har inte haft 1 problem med. Samma med ett par mission från säkert -98, dom håller än!! Mina malavita från förra året är hittils mina favvo bindningar jag åkt på, för jibb dvs. Förstår inte detta väldiga burton hat!

Jag är 197 lång, 85kg och 46.5 i fötter ... och har en Burtom Custom 166 just nu med burton bindingar.
Jag tycker den fungerar väldigt bra i backen och bra i parken också, kanske inte bästa på att pressa, men fina höga ollies blir det iallafall.

mangus sa:
I annat fall kan man bryta knäna inåt för att böja brädan (rekommenderar det inte, men det funkar. Jag tycker man tappar för mycket balans när man ställer sig som ett timglas med benen)
hmmm aaah det är typ det peetu och vissa andra man ser ibland gör typ böjer in knäna mot mitten som värsta alpinbrädeakarna...

mangus sa:
Ibland är det rätt tydligt att utrustningen håller tillbaka en åkare.
helt rätt, är sa sjukt mkt folk som star pa stenharda surfbrädes-stora saker och knappt kan röra sig... jag är pa en mission att säga at alla de att skaffa nya brädor...

Tillbaka
Topp