Brådskande

silvar

Ny medlem
Brådskande
Jag ska göra ett arbete om skidåkning, till största del jibbing. Var kan man hitta information om sånt??? Både om jibbing o skidåkning. historia, utveckling o sådana grejjer.

Snälla svara!.

ha d!

Brådskande
Vet inte var det finns info på nätet, men skidtidningarna gör ju användbara reportage. Vill minnas att Åka Skidor förra säsongen bl a hade reportage om Free Radicals uppkomst och om hur de nya "new school"-tävlingsformerna gick till. Leta i gamla tidningar. Den största källan är ju dock ens eget huvud; mycket "vet man ju bara".

Brådskande
Nu ska du få heta tips!
Kolla in användare: Bison, och sedan hans sida. Där står en massa info.
Info om skidåkningens historia hittar du som en artikelserie på www.areextreme.com (om adressen inte funkar testa www.rocsport.com klicka fram till åre extreme). Finns hittils i 2 artiklar.

Säg till om du får punka!!

Brådskande
Typ om du prenumererar på Åka skidor eller nån annan tidning så kan du ju alltid skriva om olika skidorter eller åkare dom brukar göra repotage om det.
Lycka till

Brådskande
Tja

Liksom dej så kommer jag oxå att arbeta om skidor inom en snar framtid...
Jag kan inte komma med några nya tips om vad man kan finna fakta men kolla med skidtidningar å deras arkiv eller med personer som vet, ex. expertkommentatorer. (SVT)??

Hör gärna av dig om du finner nått å virseversa...

Hade
Edin

Brådskande
Hallo!

Nu vet jag inte om jag är för sent ute, men i alla fall. Rena fakta tycker jag inte att det borde vara några problem att hitta, du har ju en dator vad det verkar... Men, jag tänkte bidra med några idéer istället.
Om du ska imponera på en lärare så borde du gå iväg till ett bibliotek och se efter en bok om sub-kulturer eller liknande. Skidor är ju trots allt, och som tur är, inte bara fartdräkter och tävlingar utan även en slags subkultur (livsstil) och man kan dra paraleller med punken och raggare och gud vet jag... Tänk på snowboardåkningens påverkan, vad var skidåkning innan egentligen? Är de kanske en del av samma subkultur? På tal om punkare, varför klädde sig Glenn Plake som en punkare och varför klär sig toppåkarna som hip-hoppare nu? Hur attraktiv blir en livsstilsport om utvecklingen går mot friåkning, dvs. de bästa åkarna flyttar till bergen och tappar kontakten med den synliga delen av kulturen (media genom hopptävlingar i Kungsträdgården och liknande)?
Det finns många vinklar man kan se skidåkningens utveckling från, men jag tror att en slags social eller kulturell vinkling är mer intressant för dig och är roligare att läsa om (ger ett högre betyg), för ärligt talat hur många bryr sig om sporthistoria förutom dom som utövar sporten. Tänk reflektion och analys, jämförelser...

J. Skier.

Tillbaka
Topp