Hallo!
Nu vet jag inte om jag är för sent ute, men i alla fall. Rena fakta tycker jag inte att det borde vara några problem att hitta, du har ju en dator vad det verkar... Men, jag tänkte bidra med några idéer istället.
Om du ska imponera på en lärare så borde du gå iväg till ett bibliotek och se efter en bok om sub-kulturer eller liknande. Skidor är ju trots allt, och som tur är, inte bara fartdräkter och tävlingar utan även en slags subkultur (livsstil) och man kan dra paraleller med punken och raggare och gud vet jag... Tänk på snowboardåkningens påverkan, vad var skidåkning innan egentligen? Är de kanske en del av samma subkultur? På tal om punkare, varför klädde sig Glenn Plake som en punkare och varför klär sig toppåkarna som hip-hoppare nu? Hur attraktiv blir en livsstilsport om utvecklingen går mot friåkning, dvs. de bästa åkarna flyttar till bergen och tappar kontakten med den synliga delen av kulturen (media genom hopptävlingar i Kungsträdgården och liknande)?
Det finns många vinklar man kan se skidåkningens utveckling från, men jag tror att en slags social eller kulturell vinkling är mer intressant för dig och är roligare att läsa om (ger ett högre betyg), för ärligt talat hur många bryr sig om sporthistoria förutom dom som utövar sporten. Tänk reflektion och analys, jämförelser...
J. Skier.