Brädvård vaxning

nic0

Medlem
Brädvård vaxning
Tjena,

Köpte en spriljans ny Burton Process Flying V förra året och fick informationen att den var vaxad när den vart ny, så det var bara att åka.

Jag åkte ungefär 1-2veckor på den och sen packades den ner och nu ska den fram igen :)
Vad jag har läst så ska det vaxet som finns på när den är ny hålla ungefär den tiden jag åkt 1-2v.

Vad gör man nu? Köper vax och vaxar själv ? Ska det i så fall vara vax som värms eller som man bara smetar på ? Vilket vax ska man köpa om man vill ha något liknande det som varit på den innan, typ allround?

Ska man lämna in den till en intersportbutik , hur gör dom i så fall ?

Och hur länge håller en ny vaxning, är det även då 1veckas åkning som gäller , och sen på med nytt vax inför nästkommande vecka?

Hur ofta ska kanter slipas?

Brädvård vaxning
Då har jag en fråga till, har kollat på att köpa Swix glidvalla, och där är ju olika storlekar på klossarna 60-180g ,
Är det katastrof om man har en valla dom är från temperatur -2 till -8 . Och det sedan skulle bli -12 grader till exempel?
Eller om det skulle vara 2+ ?

Brädvård vaxning
Allmänt tycker jag att det är bättre att ha en glidvalla som är kallare än faktisk temperatur än tvärtom. Fast sen beror det på typ av snö också. Konstsnö/ gammalsnö/ nysnö etc.
Ett vax för kall temperatur är hårdare än ett för varmare temp. och sitter kvar längre. I alla fall tycker jag att jag får valla mer sällan om jag haft en hård valla.

Hänger inte riktigt med på dina gramangivelser. Köp alpin bulkvax av något märke, jag gjorde missen att ta en gammal längdåkarvalla och den färgade belaget. Köp flera olika du behöver en varm valla för sommarförvaring och ett par för vinterbruk.

Lycka till

Senast ändrad:
Brädvård vaxning
Tack för ett bra svar!

Oj, nej gramangivelserna var först en annan fråga jag tänkte på, som jag inte raderade hela. Det jag då tänkte på var att jag har ingen uppfattning om hur många gram som går åt, men jag antar att det är lika bra att köpa den större klossen. Hur varm ska man ha för sommarförvaringen / rengöringen ? Är det den röda 0 till -4 ? eller ännu varmare?

Är det stor skillnad på kvalite bland de olika märkena ? Jag hittar ju Swix på sportbutikerna, på ebay finns bulk som heter t.ex "holmenkol" som har något som hette alpin wax och var från +10 till -20 , betyder det att det inte är bra till något av det?

Hittade något som hetter "Data" som såldes i lite större volymer till bra pris. 1kg för 220.-
http://www.datawax.com/index.php/shop/waxes/alpine-mix/

men det är ju inte billigt om vaxet är kass..

Senast ändrad:
Brädvård vaxning
Snåla inte med vaxet och få någon skitvalla som inte håller och färgar hela basen, det är så pass små pengar ändå. Jag brukar köra Swix bara och det funkar hur bra som helst.

Tillbaka
Topp