Breckenridge 10/11

OLindqvist

Ny medlem
Breckenridge 10/11
Hej, jag har planer på att åka till Breckenridge Colorado nu i vinter, ca 15 dec - maj.

Jag har lite frågor som någon med erfarenhet av säsong i USA eller dyligt.

Hur gör man lättast med pengar? Är det bra att öppna konto där? (isf hur gör man det?) eller ska man bara ha kvar sitt vanliga svenska?

Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att lösa boende på plats, men antar att det kan vara bra att lösa första veckorna/månaden innan. Vad säger ni? (Jag åker dit med 2 kompisar och ett flertal personer som vill hälsa på. så om någon har varit där och bott schysst får ni gärna höra av er med mailadress eller dyligt till boendet.)

Om man vill jobba där måste man ansöka om greencard innan man åker eller kan man via en arbetsgivare fixa det på plats? (finns det "extraknäck-jobb" där som går att få? har ingen lust att binda upp mig på 9-5 jobb då jag ska dit för att åka skidor). Vad gäller för att arbeta där?

Försäkringar och sådant kollar jag givetvis upp med mina egna försäkringsbolag men är det någon som har erfarenhet av trubbel som kan komma att hända?

Peace

Breckenridge 10/11
Hallå!
Jag har varit i kontakt med en väns faster som äger och driver skidskolan i Vail. Att få greencard kan man glömma på en gång. Hon har berättat att dom inte ens får arbetstillstånd för sina utländska skidlärare längre!
Dock säger hon att vissa arbetsgivare kan anställa svart, men bara små företag. Antar att hon syftar till diskjobb och dylikt.

Har du ett VISA kort så går de bra att använda det överallt. Den enda gången som de drar en extra avgift är om du tar ut pengar i en ATM. Avgiften för det var c:a 25SEK har jag för mig.

Försäkring skaffar du via Folksam. Det är de enda försäkringsbolag där man även är försäkrat för offpist. Min försäkring på 3 månader gick på runt 1500kr.

Du får stanna 90 dagar i USA på ditt pass. Utöver det måste du ha visum. Visum ansöker du om på ambassaden.

Vi bodde i Salt lake city och löste boende innan vi åkte dit. Motell kan du få för kanske 30 dollar per natt.

Breckenridge 10/11
Hej
Det väldigt bra att ha ett ICAkort (mastercard). Då tar du ut gratis i ATMs (förutom de som tar en avgift ändå, brukar vara 2-3 dollar). Om du betalar resan med det så tror jag att det ingår en reseförsäkring, gå in på icabanken.se och kolla.
Har du sett någon hemsida där man kan hitta boende? Vi är två tjejer som tänkte åka runt mellan orterna som ingår i Epic-passet feb-april. Planen var att hyra en husbil, men vi kollar på hur det är med campingplatser kring orterna..verkar sådär..
Har ni kollat hur det är att ta skidorna på flyget? Har bara läst på SAS hemsida och där stod det att man inte fick ha doufodral med sig..(men ett helt windsurfing kit kan man konka på..)det är ju lite konstigt...
/ Milla

Breckenridge 10/11
millaaa sa:
Hej
Det väldigt bra att ha ett ICAkort (mastercard). Då tar du ut gratis i ATMs (förutom de som tar en avgift ändå, brukar vara 2-3 dollar). Om du betalar resan med det så tror jag att det ingår en reseförsäkring, gå in på icabanken.se och kolla.
Har du sett någon hemsida där man kan hitta boende? Vi är två tjejer som tänkte åka runt mellan orterna som ingår i Epic-passet feb-april. Planen var att hyra en husbil, men vi kollar på hur det är med campingplatser kring orterna..verkar sådär..
Har ni kollat hur det är att ta skidorna på flyget? Har bara läst på SAS hemsida och där stod det att man inte fick ha doufodral med sig..(men ett helt windsurfing kit kan man konka på..)det är ju lite konstigt...
/ Milla
Tja, våran idé är väll liknande att åka runt och testa dom olika orterna, men att bo på ett ställe och ev. köpa en bil på plats. Annars ska busstrafiken vara bra och dessutom ingå i liftkortet.

Tror inte det är något som helst problem att ta med sig stora skidfodral om man ringer och förbokar detta. Har aldrig haft problem förut, brukar stå strikta regler på hemsidan men väl på flygplatsen skiter dom fullständigt i det. Kanske skulle kunna vara hårdare då det är USA man åker in i. Men som sagt förboka.

har använt mig av Craigslist och Lokala Tidningen för att leta boende, börjar poppa upp lite säsongsboenden nu.

Breckenridge 10/11
gurra-gurra-gurra sa:
hur mycket pengar går det på en säsong i colorado samanlagt med mat boende liftkort kläder weed flygbiljetter krogen kvällar på ett ungerfär?.
30-50000 skulle jag gissa på. Prylar är ju mycket billigare än hemma men räkna på lite innan hur mycket du behöver köpa? Flyg är väl ca. 6-7000. Mat är väl ungefär som hemma, vill du spara pengar så ät inte ute i backen utan ta med smörgås till lunch. Sen gäller det att hitta ett prisvärt boende. Lite mer än 10000 får du nog ge för det i tre månader som man får vistas i USA som turist. Liftkortet är billigt ca 3000. Mycket weed blir dyrt i längden. Krogen kan bli lite svårt om du inte är 21, men finns en del biljardhak man kan komma in på där man visar leg när man handlar.

Breckenridge 10/11
Haaalloo,

Jag var i Breck säsongen 08-09. Jag hade boende min första vecka, hängde i skidskolan då jag hittade en svensk( den enda) tjej som jobbade där, o lärde känna folket, o fick sen bo hos en killkompis från skidskolan i deras personalboende. Lättast är att snacka med allt o alla.

Jag blev även medlem i en Breckenridge grupp på Facebook innan jag åkte o snackade med folk där, som skulle dit o som hade vart där. Några av dom blev sen de som hjälpte mig när jag väl kom dit.

Lättast är det att åka dit på ditt turistvisa som är 3 månader. Även om du skulle skaffa längre själv så får du inte jobb i tex skidskolan. de måste anställa på visa som de själva fixar, vilket de inte gör längre för de måste anställa sina egna amerikaner först. Vilket innebär att inga svenskar är där o jobbar längre, knappt andra utlänningar heller.

Jag fick jobb i liften, innan de fick reda på att jag var där på ett annat visa till ett annat jobb. Fick alltså inte börja pga det. Andra jobb som diskare o liknande snor alla mexare. O de är sjukt strikta på de flesta ställen med att man ska ha rätt visa osv.

Boende, åk till Breck terrace vilket är personalboendet o fråga runt. Alltid någon som har ett rum ledigt som vill ha lite extra pengar i fickan. Alla bussar är gratis så det är bara att dra runt o kolla. Ofta är det folk som jobbar på skidskola o liknande som kan hjälpa en.

Den som frågade om skidfodral, jag hade ett MEGA fodral med plats för 4 skidor, det var inga problem alls. Åkte med Lufthansa dock.

Jag skaffade ett bankkonto i Breck, gick in på 1stbank tror jag det hette, de hjälpte en där, man satte bara in en summa på kortet, jag satte typ 1 dollar eller ngt bara för man var tvungen, annars kostade det inget o det varade i ett halvår tror jag.

Hett tips är Rec center som är ett stort gym, badhus och spa tror jag de har också. HELT underbart efter en lång dag i backen. Badtunnor ute osv. Ligger med Gula bussen mot Breck terrace.

Hoppas detta kan hjälpa om du kom iväg eller om du är hemma o fortf har planer på att åka.

Några av mina vänner är fortf kvar där och om du vill kan jag kanske höra om ngn vet boende eller något annat.

anna :)

Tillbaka
Topp