Breda fötter - dags för nya pjäxor...

josohl

Ny medlem
Jag har väldigt breda fötter (37 WW) och mina (ur-)gamla hederliga Crispi-pjäxor börjar nu gå sönder i plasten, så det är dags att skaffa nya... Tar tacksamt emot tips på justa nya pjäxmodeller från andra med breda fötter. Scarpa är uteslutna. Hur är Garmont?
Har fortfarande "gamla vanliga" bindningar och är en helt ok åkare som åker så mycket utanför det bara går.

Senast ändrad:
nordica köpte jag precis.. bra för breda fötter. men det enklast är ju bara att du åker till alpingaraget och ber om hjälp. sen beror det ju på hur mkt di kan tänka dig lägga, men om du byter så ofta/åker så mkt så finns det ju oftast ingen gräns för vad det ska kosta! ; )

Daq sa:
nordica köpte jag precis.. bra för breda fötter. men det enklast är ju bara att du åker till alpingaraget och ber om hjälp. sen beror det ju på hur mkt di kan tänka dig lägga, men om du byter så ofta/åker så mkt så finns det ju oftast ingen gräns för vad det ska kosta! ; )
(inte byter så ofta/åker så mkt ska det va)

Jag bytte från Scarpa T1 till Garmont ener-g och de var bra mycket skönare för mina breda o knubbiga fötter.

Det var trots allt lite meck att få skalen perfekta. Jag köpte de i alperna och kunde gå in några gånger, med någon dags mellanrum, och trycka till dom allteftersom, det blir ju svårare om man köper pjuxen hemma i stan. Men nu sitter dom fantastiskt skönt!

Jag har mycket breda fötter, ett konstant problem med skor men mina Scarpa T2X sitter som en smäck, såhär gick det till.

Våren 07 hade Alpingaraget utförsäljning, jag hade siktat in mig på ett par Garmont eftersom jag vet att de är bredare i lästen än ett par Scarpa. Tyvärr var Garmont slut och det enda som fanns var ett par T2X. Skit också, tänkte jag men provade ändå. Jag fick precis i fötterna och det klämde som f-n. Men det var halva priset så snål som jag är så slog jag till. Jag slog också till på ett par fomgjutna sulor.

Eftersom det var termo-innerskor så erbjöd sig Alpingaraget att värma och forma dem i butike. Alltså, in med innerskorna i ugnen och sedan på med dem på mina fötter och ner med allt i pjäxorna och spänn spännena. Och satan vad det klämde.

Efter en kvart hade jag knappt någon känsel i fötterna. Pjäxorna knäpptes upp och jag klev ur. Sedan gick jag en stund så att fötterna fick andas och sedan provade jag igen. För fötterna var det himmelriket, pjäxorna hade töjt sig och satt nu hur bra som helst. Idag är mina telispjäxor de skönaste skor jag har.

Min tolkning är att värmen från innerskon även bidrog till att töja ut den rätt tunna plasten i T2:orna. Det kanske är lite av en chansning men för mig funkade det kanon.

Hej jag kör Garmont Energ/Prophet telis, Nordica Grandprix (gammal Race alpin) har bred o hög bålfot, jag tror att du ska stoppa foten i en Atomic livefit 102-106.... kan bli bra kanske.
Lycka till.

kattakattis sa:
fortsätter på denna tråden....

Jag har mkt breda fötter, breda från knölen vid stortån över till lilltån annars har jag strlek 38 så inte så stora i övrigt men som sagt mkt breda...vet inte hur många mm, pjäx storlek 24.

tips på breda pjäxor, just nu har jag fischer soma my style, som har läst på 103mm vilket egentligen är klassat som bred tror jag. Jag har bankat ut dom en gång men det hjälpte inte helt. Bredaste jag hittat är 105mm läst för dam men då är det riktiga bekväm låg flex på 65.

tror jag ska gå på dam pjäxa om ni inte vet nån bra herr som kan va nått?

men är det läst bredden man ska gå på bara?

är touring boots bredare fram än vanliga?

har haft väldiga problem me kalla fötter så i år är mitt mission att va varm om fötterna även om det betyder att jag tappar lite i åk prestation för det väger åkglädjen upp med varma fossingar.

Mvh
Katarina
Annars så är det oftast inga problem att trycka vilken pjäxa som helst så bred mer eller mindre faktiskt. Så länge det inte är Telispjäxor eller touringboots då de oftast mycket mjukare plast i som vill gå tillbaka.

HEAD!!!

jag har jävligt breda fötter! fick tipset om HEAD. köpte ett par Mojo och har ladrig varit så nöjd!

Hammpus sa:
HEAD!!!

jag har jävligt breda fötter! fick tipset om HEAD. köpte ett par Mojo och har ladrig varit så nöjd!
Stämmer bra, Head gör relativt breda pjäxor. De har en dammodell som heter "edge sx" eller liknande, den är bred. Atomic har en ny modell där man valt bort hårdplasten vifd fotens yttersida, för att ge mer plats och komfort åt en bredare fot. Dessa modeller är dock väldigt mjuka, ingenting för en duktig åkare. Vad gäller Nordica så är de inte sådär jättebreda, ganska normala faktiskt. Sen är det lite så, generellt sett, så är de mjuka "nybörjarpjäxorna" bredare än de styvare pjäxorna. Gäller nästan alla märken.

Snödjup

Tillbaka
Topp