Breda lagg viktiga?

• Trådstartare Trådstartare sylvester_Tha_man
  • Start datum Start datum
S

sylvester_Tha_man

Guest
Breda lagg viktiga?
Hej
Jag undrar om det e viktigt att laggen ska vara breda för att funka i offpisten?
t.ex skulle scott P3 04-05 funka bra i offpisten lr e det bara typ gotama som gäller i offpisten

Breda lagg viktiga?
Ne, klart dom skulle funka, funka gör vell allt. Men tror nog Salomon 1080 som har ungefär samma mått är bättre i off-pisten än p3.

Men smala funkar i off-pisten. Fast feta går kanske bättre men är inte alls lika bra som dom smala i pisten/parken.

Breda lagg viktiga?
tycker mina teneighty funkar alldeles utomordentligt i offpisten, och som sagt så går dom som raketer i pisten/parken

Breda lagg viktiga?
Nej p3 går inte att använda de är för smala såklart!

Innan de feta skidorna så åkte INGA skidåkare offpist. De stod förundrat och tittade på pudret och på snowboardarna som åkte så lätt i den fluffiga snön och hur roligt det såg ut så det tänkte att med nästan en snowboard på varje fot så kanske jag får ha så kul också och därför finns det nu feta skidor så alla får ha roligt i offpisten (utom snowbladeåkare). :P

Breda lagg viktiga?
Alltså:

Summa summarum, du klarar dig inte i offpisten utan breda lagg.

Varför?

Kolla dels först balanselius pricksäkra svar. Annars är det ju faktiskt så att det alltid är minst några decimeter nytt fluff i "offpisten" var du än åker i världen, så du måste kunna flyta ovanpå snön. (Verkligen varför?) Vi kan se det så här: de breda laggen fungerar som ett par flytvästar ute på havet. Landet ser vi som pisten och havet som "offpisten". På land klarar du dig i din vanliga Scott P3-tröja, men när du åker ut på havs i vilken som helst Doppelmayr-båt måste du ha med dig din Line Prophet-väst för att inte sjunka till botten som en sten.

Så, sim sam summa summarum: flytvästar flyter bättre än vanliga tröjor (och visst är det skönare att flyta harmoniskt, än att sjunka och kämpa på botten?).

Breda lagg viktiga?
Alla skidor funkar. Detr beror mest på chaffören.
Förr åktes det offpist på slalomlagg med en midja på 60 mm och en längd på 207 cm.
Skillnaden mot förr är att det är mycket lättare att åka offpist nu beroende på dagens utrustning och att i stort sett vem som helst kan ge sig ut i pudret.
Jag rekomenderar skidor liknande scratch,p3,karma,stormrider xl om du vill ha en skida för all åkning. Håller dock inte med om att 1080 är någon vidare bra skida mer än till jibbing och till de som inte åker så fort och tekniskt rätt. Är du en mer agressiv åkare med fart i benen kommer du att uppleva att skidan har mycket lite respons och att den är för vridmjuk, den viker sig i brättet vid hög belastning.

Breda lagg viktiga?
nähä! offpist uppfanns alltså på 2000-talet? Visst går det att åka lössnø med smalare skidor. Det måste dock vara mycket brantare än med breda skidor. Det är såklart bättre med breda, du flyter på snøn istället før att forcera igenom den som førr i tiden.

Fråga; varfør "ska" man køra så stora svängar i løssnøn nu før tiden? Det blir ju ingen carving i løssnø oansett. Inspirerade av brädåkare? Førr i tiden kørde man kortsväng i offpisten. Har jag lyckats hitta ett orørt snøfält så førsøker jag åtminstone klämma in några svängar. Upplevelsen blir ju så førbannat kort om du bara drar rakt ner. Figure8 forever...

Breda lagg viktiga?
snslarsso Svar: Man svänger för att kontrollera farten (lr undvika träd, turister o d ) om man inte tycker att man har för mycket fart finns ingen anledning att svänga.

Breda lagg viktiga?
folk har åkt offpist i över 70 år nu och dom som åkte då fram till slutet av 90-talet har ju klarat sej utmärkt utan fetinglagg?!!!!
det är bara mindre uttröttande med feta skidor och något enklare...

Breda lagg viktiga?
Tänk så här:
Det är mig det är fel på, det är inte skidorna. Det är mig det är fel på, det är inte skidorna...

Om man åker snorfort med ett par tunna skidor, så nog fan flyter de. Det är bara det att det inte är många som kan hantera det.

Så, köp dig ett par fetton, men känn dig lite skamsen. Det gör jag.

Breda lagg viktiga?
Är det ingen annan än bara jag som tycker att midjor med 70-80 mm räcker som gör att man kan åka med skidorna överallt. En perfekt kompromiss istället för att ha flera par skidor som jag ändå inte verkligen tycker är nödvändigt. Att ha midjor med 90+ mm är fina om man har tillgång till bra puderåkning, men skidorna blir ju alldeles för otympliga för att kunna användas under andra snöförhållanden som enligt mig oftast är fallet. Går man upp på en topp och åker ned så är ju det i många fall inte precis en meter puder hela vägen ned. Självklart finns dessa ställen men inte alltid.

Varför använder åkare egentligen 80+ mm skidor om man åker offpist lika många gånger som man kan räkna sina fingrar under en säsong men flera gånger om i pist?

Lite allmänna tankar /Christian

PS. Det snöar just nu i Aosta-dalen DS.

Breda lagg viktiga?
nähä! offpist uppfanns alltså på 2000-talet? Visst går det att åka lössnø med smalare skidor. Det måste dock vara mycket brantare än med breda skidor. Det är såklart bättre med breda, du flyter på snøn istället før att forcera igenom den som førr i tiden.

Fråga; varfør "ska" man køra så stora svängar i løssnøn nu før tiden? Det blir ju ingen carving i løssnø oansett. Inspirerade av brädåkare? Førr i tiden kørde man kortsväng i offpisten. Har jag lyckats hitta ett orørt snøfält så førsøker jag åtminstone klämma in några svängar. Upplevelsen blir ju så førbannat kort om du bara drar rakt ner. Figure8 forever...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men man blir väldigt mycket tröttare om man åker kortsväng än om man åker STORA STORA STOOORA carving svängar om man ska åka aktivt en hel dag..

Breda lagg viktiga?
Nu är det ju så här..

Att ju bredare skida desto mer "flyt".. Det kan vi väl komma överens om..?
Men varför egentligen? Meningen med att åka lössnö är väl att det ska vara "djup" snö.. Dvs, man vill ju att snön ska vara så djup som möjligt för at det tex ska spruta så mycket som möjligt..!?! Man vill ju gärna att man ska få användning för den där snorkeln man har dinglandes runt skallen. Eller? Då borde man ju med en smalare skida med mindre "flyt" alltså komma djupare i snön.
Vill man ha max "flyt" ovanpå snön kan man väl lika gärna åka i pisten. Då får man garanterat "flyt" med vilken skida som helst!

Nu finns det ju dock ett par andra fördelar med fetingar men det orkar jag inte skriva om.

Breda lagg viktiga?
Något ni glömmer. Feta lagg har ett till bra användnings område än att åka midjedjupt. Om ni inte har märkt det så blir det varmt så här fram emot vårkanten - slask efter kl 10. Feta lagg är att föredra i slasket, får ner kanterna lättare och åkningen är så jäkla mycket roligare. Sen så är det ju inte helt fel med ett par feta TT så man kan spraya ner alla (tyska)wobblers i backarna. Åk efter ett par pistoler t ex. Aj. Aj.

Btw, snön kommer i helgen till största delen av alperna. Känn på den. Puder och inte en turist kvar.

Breda lagg viktiga?
--> chrtur

"Varför använder åkare egentligen 80+ mm skidor om man åker offpist lika många gånger som man kan räkna sina fingrar under en säsong men flera gånger om i pist?"

Jag antar att man inte är så dum att man köper fetskidor om man åker huvudsakligen i pist, eller vad tror du? Det är ju ungefär som att köpa en SUV när man bor i stockholms innerstad ... visst ja, det gör ju folk faktiskt :D

Breda lagg viktiga?
Varför svarar jag på denna fråga.....

Nåväl. I virgin powder och tillräckligt brant kan man åka på vad som helst, (utom snowblades). Nu handlar ju offpiståkning oerhört sällan om just virgin powder utan det är;

blandsnö Smala lagg skär lättare fel
tungt Smala lagg flyter inte utan du fastnar eller dyker
kartong Se tungt
inte så brant Smala lagg sjunker och du kan inte åka alls
delvis uppåkt Se blandsnö

Vill du sedan droppa högt så vill inte jag stå på stickor som sjunker ned till urberget.

Feta plank är mycket mer allround offpist än stickor. Du kan alltså åka på fler ställen än för 15 år sedan. Så alla som undrar, köp inte breda plank för då blir det för mycket folk i offpisten.

Just nu kör jag på 198 cm Völkl G4 och det anser jag vara lite för smalt. Fördelen är att de inte väger bly om man skall knata uppför med hudar.

Breda lagg viktiga?
BigAir: P3 har fått bättre än Teneighty i så gott som alla tidningar.
I Åka Skidor stog det om jag inte minns fel att P3 funkade bäst i Off-Pist av twintipsen.

Tillbaka
Topp