Bredare än 115?

Bredare än 115?
Har ett par som är 120, gick nog säkert 75% av förra säsongen. Kan bero på att mitt andra par är ett par 165cm race-slalomskidor.

Har man vält kört in sig på breda skidor och vant sig vid den långsammare kantväxlingen är det inga som helst problem att köra breda skidor varje dag!

Bredare än 115?
Jag körde mina 120mm'are i Stockholmsbackar. Och de har 46m svängradie. Visst, jag är lite dum i huvudet, men det funkade skitbra!

Monis lagg är ju lite av ett undantag med tanke på att de är Hendryx. De är ju bättre pistskidor än alla de skidor du kan hitta på Stadium.

Bredare än 115?
Jag kör på 97mm i midjan när det är hårt eller slask och på 112 tror jag det är när det är puder.

Skulle dock kunna tänka mig ett par större puderlagg med ~120mm och tip rocker istf mina nuvarande 112mm

Bredare än 115?
Hej..
jag kör på line EP PRO som är typ 153-128-150 128mm i mitten... radie 15,9m i 186cm långa.
Jag har turbindningar på dem så jag har dem 95% av tillfällena som jag är ute och kör. På hård sommar snö som var mjuk och är ojämn som sedan fryser på är dem sämst på. Hård och jämnt är dem bra..
Men jag har askul varje dag och under alla förhållanden.
Minns jag inte fel så ska skidåkning vara roligt.......

Senast ändrad:
Bredare än 115?
125, körde på dem när de hade snöat inom 4-5 dagar dvs 80% av tiden ungefär? annars parklagg med +2cm bakmontering 90mm breda

Bredare än 115?
Skantz sa:
Hej..
jag kör på line EP PRO som är typ 153-128-150 128mm i mitten... radie 15,9m i 186cm långa.
Jag har turbindningar på dem så jag har dem 95% av tillfällena som jag är ute och kör. På hård sommar snö som var mjuk och är ojämn som sedan fryser på är dem sämst på. Hård och jämnt är dem bra..
Men jag har askul varje dag och under alla förhållanden.
Minns jag inte fel så ska skidåkning vara roligt.......
Kör samma, tycker du det fungerar bra med tur bindingar på, och vilka hudar kör du med? Har funderingar kring att köpa ett par...

Bredare än 115?
Skantz åker mest i Jämtland.... Bara lösssnö från okt - Mar april då mer hårt....
Turer där det är mest och bäst snö... Lift buret där det är mest och bäst snö. Men andra ord åker jag aldrig t ex i Åre av de kända skidorterna. Men Klövsjö är lite kändare som kan få mest snö i Jämtland ibland så kanske 2-3 dar där... Annars nån av de ca 50 talet skidanläggningarna som finns i Jämtlands län....

Annars alperna och andra större liftburna berg ute i världen....

Turar mycket i Norge och Lappland också....

Bredare än 115?
Har precis beställt ett par Duke 207 (Fischer)...150-121-130...känner mig grymt osäker på hur dessa kommer funka, eller ja långa svängar och bra fart men går den att åka på något annat sätt är frågan?

Någon som har testat eller kört med Duken? Någon som känner någon som har..?

Tacksam för reflektioner

Bredare än 115?
I alperna:
120mm som standardskida. 70% av dagarna på denna.
105mm för dagar då jag vill åka blandat före eller gå på topptur. 30%

I Skandinavien (främst riksgränsen) är förhållandet det omvända. ca 30/70.

Bredare än 115?
Sunk sa:
Har precis beställt ett par Duke 207 (Fischer)...150-121-130...känner mig grymt osäker på hur dessa kommer funka, eller ja långa svängar och bra fart men går den att åka på något annat sätt är frågan?

Tacksam för reflektioner
Min enda reflektion är att skidorna väger helt otroliga 3007g/skida.

Bredare än 115?
Sunk sa:

Tacksam för reflektioner
Har vänner som har åkt på den, båda två är ganska korta och inga tungviktare. För den ena blev det mest att skidorna var ute och åkte med honom medans den andra faktiskt tyckte den var lätthanterlig. Flöt på fint dock.

Bredare än 115?
Nojlas sa:
Sunk sa:

Tacksam för reflektioner
Min enda reflektion är att skidorna väger helt otroliga 3007g/skida.
Tur att jag själv väger ca 100 då så då blir det inte så mycket...;) Nä, den är lite tung helt klart..

Bredare än 115?
Sandberg sa:
Ja har 123mm i midjan (Bent Chetler) Körde dessa samt JJ 115mm i midjan 90 skiddagar förra sässongen.
Sååå..du har både ett par JJ och ett par bentchetler?? overlap deluxe???
Köp ett par EP pro eller hellbent så är du i overlap heaven! :P

Bredare än 115?
Körde mina 135mm breda ARG med omvänd radie i allt som var >10cm och vårslask förra året i st anton. Och det var rätt många dagar! :)Vankas det bara hårt/pist blir det 97mm Pro Riders! Året innan använde jag mina dåvarade 120mm's thug konstant de sista två månaderna nere i cham! Så ja, breda skidor används flitigt! Speciellt sådana med en "normal radie".

Kan tipsa om Line Pandora om du är ute efter en lagom bred skida som är riktigt lätthanterlig och rolig!

Bredare än 115?
Eric_W sa:
Körde mina 135mm breda ARG med omvänd radie i allt som var >10cm och vårslask förra året i st anton. Och det var rätt många dagar! :)Vankas det bara hårt/pist blir det 97mm Pro Riders! Året innan använde jag mina dåvarade 120mm's thug konstant de sista två månaderna nere i cham! Så ja, breda skidor används flitigt! Speciellt sådana med en "normal radie".

Kan tipsa om Line Pandora om du är ute efter en lagom bred skida som är riktigt lätthanterlig och rolig!
Har du åkt pandora? tjej skida väl?

Tillbaka
Topp