Precis, Fransosen. I den texten (ovan) beskriver du dels vilken känsla du är ute efter (din
huvudprioritet med skidorna) och dessutom (implicit) vad du är beredd att offra (mach3
stabilitet). Visserligen är begreppet surfkänsla inte helt väldefinierat, men de flesta är nog
överens om att det inom skidåkning är ett slags lite "sladdigt flyt" man menar och motsatsen
skulle i princip vara en mer solid carvekänsla med mer feedback.
Det är först efter att ha gått in på beskrivningar i stil med dessa som man kan börja fundera på
"bästa modell".
En intressant fråga är dock hur du skulle gilla Sanouk som ju också är hyfsat surfig och mjuk, men
längre och rakare. Det är rätt intressant att jämföra den sortens skida med Sumon eftersom de
prepresenterar två olika sorters lösningar på samma problem, kan man säga (utan att vara direkt
extrema som Hendryx å ena sidan eller någon av neg camber, neg sidecut-skidorna å andra
sidan). Min hypotes är att man med en skida som Sanouk, trots allt får en lite mer spårande
känsla i lekfullheten än med en kortare skida med mer skärning. Den teoretiska anledningen
skulle vara att på hårdare underlag kan man säga att skidans skärning används för att den skall
böja igenom och skapa en "kurva" att åka på. I puder är det i princip bara trycket fråm snön
direkt på skidans undersida som hjälper den att böja igenom. Med mindre skärning krävs det då
betydligt mindre tryck innan skidan har en jämn böjkurva. I någon mening kan man säga att man
inte når denna "tillräckliga genomböjning" förrän man har mer böjning är vad skidan ha skärning.
Innan detta komemr alltså nosen och mitten på en skida med mycket skärning liksom inte följa
samma spår.
När det gäller mig själv har jag visserligen ett par Sanouk som står och väntar på premiärturen,
men annars är jag rätt sväg för att få en del feedback i min åkning även när det är fluff. Jag får
alltså mina största kickar av att liksom känna accelerationen och farten även när det är löst och
prioriterar en skida som inbjuder till den sortens åkning snarare än "surfkänslan". Därför har t ex
190 Explosive varit en favvis, men den är iofs med dagens mått mätt närmast en smal sticka (95
midja). Jag hoppas nya Katana bjuder på en modern variant av samma känsla, men vem vet -
kanske blir jag förtrollad a Sanouken istället...
Skall vi gå vidare med lite hypoteser så tror jag ens bakgrund typiskt sett spelar en del roll for
vilken typa av lag man gillar. Jag har alltid gillar hårda racinglagg just för deras feedback och
därför är det kanske inte konstigt att skidor som Explosiv tilltalar mig. Freerides residenta
bredskidsexpert MnO vet ja å andra sidan är "uppfostrad" på mjukare friåkningslagg och har därför
(i alla fall tidigare) haft en läggning åt surfigare skidor i offpisten (rätta mig om jag har fel,
MnO).
Hur som helst är det skoj att det finns så många fundamentalt olika valmöjligheter, eller hur.
HitMe
Edit: lade till lite teoretisering om skärningens betydelse i puder.