Bredare skidor

Bredare skidor
Hej John!
Snabbt spontant svar med tips på kul skida.
Provkörde Scott Santiago Mission 5-6 åk i Hundfjällsbranten i uppkörd och halvfrusen offpist mellan träd, vallar pucklar mm, flöt över allting kändes som man alltid hann med två svängar till före nästa träd.
/Jerry

Bredare skidor
Tjenare,

Om du ska ha en skida bara för offpist så kan du ju gå upp en bit i midjebredd och kolla på Atomic Big Daddy eller Völkl Sumo. Man får klart bättre surfkänsla med dessa och de är absolut grymma i skogen. Längden är väl lite av en smaksak sedan.... 190 modellerna är ju standard, men Sumo i 175 är inte fel (kör själv på dessa och är både längre o tyngre än du).

Bredare skidor
Jag kör Sumo'n i alla möjliga offpist förhållanden och det får vara riktigt hårt, puckligt o jävligt för att jag ska föredra andra skidor. Då tar jag fram mina Scratch BC som jag kör som allroundskidor (som du förstår så tycker jag om breda skidor).
Känslan i Sumo skidorna är nog det som skrämmer folk i början, de är väldigt mjuka i spetsarna så de kan kännas oroliga. Men när man vant sig vid känslan så inser man att de är grymt stabila. Jag gissar att årets modell som är lite hårdare kan vara lite mer förtroendeingivande....
Hoppas svaret gör dig lite klokare....
Sen är Sumo'n rätt speciell, vissa hatar den andra älskar den....

Bredare skidor
fet skida med hyfsad svängradie....
Jag säger bara Hendryx! Där behöver du inte heller gå upp så våldsamt i längd för att få riktigt bra bärighet...

Bredare skidor
Åk inte på längre skidor än du behöver :) Åkytan kan ju även ökas med hjälp av bredd.
Kolla gärna in www.hendryxskis.se där finns mycket "tänk" om feta skidor och deras egenskaper

Bredare skidor
Det finnsn fler saker än bärighet som spelar roll. Hendryx är intressanta, men representarar ett visst sorts tänk och gissningsvis en viss känsla i åkningen (har inte åkt dem, så jag är lite försiktig i min analys). Kort, svängigt och mjukt, kan man säga. Rätt intressant att jämföra med t ex Völkl Sanouk som alla som testat säger är extremt flytig och lekfullt svängig. Där är iofs fortfarande mjuk, men däremot rätt lång och nästan spikrak i skärningen. I andra ändan av skalan finns också riktiga högfartslok som typiskt är raka och hårda.

Så, inna man kan ens börja fundera på längd, bredd och svängradie är det viktigt att fundera på vilka egenskaper man värderar hos skidan, var man kan tänka sig kompromisser samt hur man _egentligen_ åker. Det som en del känner är snabba åk i öppen terräng är i jämförelse med riktiga högfartsåkare rena promenadtakten. Det handlar också om hur mycket man törs dra på när förhållanden verkligen är risiga. Detta kommer givetvis påverka vilken skida som är vettig att satsa på. Även när man bestämt sig för modellen så skulle jag säga att farten i åkningen är vad som främst avgör vilken längd som är rätt. Och innan man vet modellen och dess karaktär är det i princip meningslöst attt diskutera längd, tom om man fixerar midjemåttet.

HitMe

Bredare skidor
Du efterfrågade en motivering till AK Enemy. Visst är den en BC FS om man ser till att den har en tail, men den heter inte AK utan anledning och jag vet inte om man kallar Seths åkning FS? Jag skulle inte dra mig för att säga att det är den perfekta skidan, fungerar alltid och till allt, men det är utifrån mina kriterier och smak...

AK Enemy har bredden och en bra radie som passar öppna ytor men går att pressa bland träden. Jag har svårt att se enorma vinster i att välja en längre skida med den bredd du är ute efter, enligt mig finns det mer att vinna med en kortare men bred skida.

Bredare skidor
Jag åker på Zag FR Big (134-84-113), 178cm (men de finns också längre). Långt och fett brätte gör att de flyter otroligt bra offpist. De är dessutom lätta, vilket gör de lätthanterliga i tät skog (björkar flyttar inte på sig). Visserligen långt från dina önskade 100mm i midjan, men strunta i måtten och testa skidorna istället.

Jag är 183cm och väger ungefär som du, så dessa borde fungera bra även för dig, men i slutändan handlar det om åkstil och då är det endast test som kan avgöra. Titta inte, testa!

Bredare skidor
Dirtbag sa:
Jag har svårt att se enorma vinster i att välja en längre skida med den bredd du är ute efter, enligt mig finns det mer att vinna med en kortare men bred skida.
Som du lite är inne på det själv så beror det helt på hur man åker. För viss åkning och vissa åkare finns en mycket stor fördel att välja längre längd. Det gäller främst hög fart och stökig terräng (uppkört, gammal lavinkägla under lite fluff etc). Huvudanledningen till varför mer längd hjälper är att det är enklare att bygga in effektiv "stötupptagning" i en lång nos. Det finns helt enkelt mer skida som kan plocka upp energi från de smällar skidan får ta när man bränner igenom det ena och det andra.

Själv har jag snarare svårt att se vilka enorma vinster man har med en kort skida, säg under 180, förutom möjligen i rotationer eller mycket låg fart.

HitMe

Bredare skidor
Hej John,

Om du är intresserad av Gotaman så kan du ju spana in skiddatabasen. Nu är det tre personer som skrivit om den, inklusive min åsikt.

https://www.freeride.se/review/view.php?id=3369

Om du inte är helt säker på vilka skidor som kommer passa dig. Oavsett om du väljer Gotama, Hendryx eller någon annan skida. Se till att teståka skidorna innan köpet. Jag hävdar detta med tanke på att de skidor du väljer mellan har väldigt olika åkegenskaper.

Lycka till med skidvalet!

Mvh Micke

Bredare skidor
HitMe, visst finns det naturligtvis en del att vinna med en längre skida, men Angren är 175 centimeter och ganska lätt och har trivts på en 182:s skida. Varför ska han då skaffa en bred och (för) lång skida? För att begränsas? En skida kan fungera bra även på sidan om lavinkäglorna... De kortare längderna är tillverkade för att de fungerar, inte för att det ska finnas något att fnysa åt i liftkön... Var jag elak nu?
Sen skulle det nog kunna diskuteras om det är lättare att bygga in "stötupptagning" i en längre nos, snarare tvärt om eftersom det är material som kommer i spel. En lång nos kan lika väl skapa energi som plocka upp den.

Bredare skidor
Jag är 179cm och väger runt 80-85kg och åker aldrig offpist på skidor kortare än 190cm. Enda nackdelen med en längre skida är i stökigare områden (tät skog t ex) men det vägs upp med lätthet så fort du hamnar i djup snö eller droppar.
Tänk också på att det är stor skillnad på effektiv åkyta mellan en skida utan twintip (t ex Ross B-Squad) och en skida med en rejäl twin (t ex Maiden Ak/Ak Enemy).
Åker personligen på Goodha 191 (www.goodhaskis.com) i offpisten nu och trivs riktigt bra med den, åkte tidigare på Kneissl T@nker 190. Också det en bra skida men lite smal för dina önskemål.
Som det har nämnts tidigare så bör du testa innan köp. Goodha kan du testa här i Åre om ca: 1-1,5vecka.

Bredare skidor
Dirtbag:

Vad man kör på i pist ser jag inte som direkt relaterat till vad man kör i offpist. Jag kör t ex själv ofta på min frus 168:or om det är lite flackt, så jag har liksom inget emot korta skidor i princip. Istället är ett argument som jag brukar dra fram att moderna skidor för en given åkare kan väljas ur ett jättestort längdspann beroende på vilka egenskaper man vill plocka fram ur skidan.

Så, med mitt inlägg ovan menar jag inte att just Angren skall satsta på långt, bara att längden är en variabel som man ganska noga kan fundera över. Ibland kan t ex en kortare med bredare funka och andra gånger är en smalare och längre bättre. Det går helt enkelt inte att ge något allmänt råd utan att veta väldigt mycket om åkaren.

Däremot håller jag fast vid att längre skidor (till en viss gräns) faktiskt agerar mer "dämpande" i stökig offpist men givetvis förutsätter det att man åker kraftfullt nog för att orka med skidan. Och framför allt, går det inte riktigt fort så kommer man liksom aldrig till det läget att den här sortens stabilitet/dämpning behövs.

Bredare skidor
Jag får väl göra ett tillägg till min rekommendation av Sumon....
När jag letar puderlagg så letar jag efter en surf/snowboardkänsla. Den tycker jag att man tappar när man går upp till riktigt långa, hårda skidor. När man kommer till Mach 3 ungefär i stökig offpist så är det klart att Sumon inte är optimal (men hanterbar så länge man håller vikten mitt på). Däremot så vill jag absolut inte ha ngt annat än mina Sumo när jag lägger en slide på en vinddriva eller drar fram i skogen....
Helt enkelt så är det en fråga om åkstil.....

Bredare skidor
Precis, Fransosen. I den texten (ovan) beskriver du dels vilken känsla du är ute efter (din
huvudprioritet med skidorna) och dessutom (implicit) vad du är beredd att offra (mach3
stabilitet). Visserligen är begreppet surfkänsla inte helt väldefinierat, men de flesta är nog
överens om att det inom skidåkning är ett slags lite "sladdigt flyt" man menar och motsatsen
skulle i princip vara en mer solid carvekänsla med mer feedback.

Det är först efter att ha gått in på beskrivningar i stil med dessa som man kan börja fundera på
"bästa modell".

En intressant fråga är dock hur du skulle gilla Sanouk som ju också är hyfsat surfig och mjuk, men
längre och rakare. Det är rätt intressant att jämföra den sortens skida med Sumon eftersom de
prepresenterar två olika sorters lösningar på samma problem, kan man säga (utan att vara direkt
extrema som Hendryx å ena sidan eller någon av neg camber, neg sidecut-skidorna å andra
sidan). Min hypotes är att man med en skida som Sanouk, trots allt får en lite mer spårande
känsla i lekfullheten än med en kortare skida med mer skärning. Den teoretiska anledningen
skulle vara att på hårdare underlag kan man säga att skidans skärning används för att den skall
böja igenom och skapa en "kurva" att åka på. I puder är det i princip bara trycket fråm snön
direkt på skidans undersida som hjälper den att böja igenom. Med mindre skärning krävs det då
betydligt mindre tryck innan skidan har en jämn böjkurva. I någon mening kan man säga att man
inte når denna "tillräckliga genomböjning" förrän man har mer böjning är vad skidan ha skärning.
Innan detta komemr alltså nosen och mitten på en skida med mycket skärning liksom inte följa
samma spår.

När det gäller mig själv har jag visserligen ett par Sanouk som står och väntar på premiärturen,
men annars är jag rätt sväg för att få en del feedback i min åkning även när det är fluff. Jag får
alltså mina största kickar av att liksom känna accelerationen och farten även när det är löst och
prioriterar en skida som inbjuder till den sortens åkning snarare än "surfkänslan". Därför har t ex
190 Explosive varit en favvis, men den är iofs med dagens mått mätt närmast en smal sticka (95
midja). Jag hoppas nya Katana bjuder på en modern variant av samma känsla, men vem vet -
kanske blir jag förtrollad a Sanouken istället...

Skall vi gå vidare med lite hypoteser så tror jag ens bakgrund typiskt sett spelar en del roll for
vilken typa av lag man gillar. Jag har alltid gillar hårda racinglagg just för deras feedback och
därför är det kanske inte konstigt att skidor som Explosiv tilltalar mig. Freerides residenta
bredskidsexpert MnO vet ja å andra sidan är "uppfostrad" på mjukare friåkningslagg och har därför
(i alla fall tidigare) haft en läggning åt surfigare skidor i offpisten (rätta mig om jag har fel,
MnO).

Hur som helst är det skoj att det finns så många fundamentalt olika valmöjligheter, eller hur.

HitMe

Edit: lade till lite teoretisering om skärningens betydelse i puder.

Senast ändrad:
Bredare skidor
kolla in ampid royal teddy. ungefär samma mått som k2 ak enemy fast en del styvare och fartstabilare. svänger bra gör dom också!

Bredare skidor
Ytterligare en komplettering då...
Reverse camber och neg sidecut är säkert riktigt kul i fint puder (ska testa så fort jag lyckas befinna mig på rätt puderställe, inte helt givet detta hemska år) men jag är en aning tvekis när det blir uppkört och lite hårdare.... men som sagt det ska testas!
En skida med mer skärning är lite mer flexibel, tex Sumon fungerar faktiskt i pist, man måste bara få upp den på kant rejält. Detsamma gäller Sanouken...

Man får ju inte glömma att det ofta blir lite transport till o från off-pisten.
För övrigt så tror jag säkert (beroende på åkstil) att Gotaman kan vara ett bra val, kan ju till och med användas som enda skida....

PS HitMe, Sanouken är en överjävligt skön skida! Fast där är det Mach3 som gäller... Testade den förra året. DS

Bredare skidor
Håller helt med. Så fort det är annat än ren offpist och då företrädelsevis tämligen orörd sådan kommer andra aspekter in, Men då är vi inne på kompromisskidor, vilket är lite av en annan fråga.

Håller med om att Gotama (årets) säkert är en bra kompromiss för lite av det mesta. Jag var inte så värst förtjust i förra årets.

Personligen tror jag annars att ett mycket lätt revers camber ihop med en "normal" skärning och en hyfsat styv konstruktion kan bli lite av framtiden för stora skidor som också skall funka hyfsat i pist. På transporten skadar inte neg.spannet så mycket och ligger man på stenhårt med mycket kantning i pisten så spelar det inte så stor roll heller eftersom man då "trycker igenom" hela skidan ändå. I offpist kommer dock neg.spannet till sin rätt och man får bättre flyt utan att behöva en så supermjuk topp. Många av mina favvoskidor de senaste 15 åren har haft nästan 0 spann. Kantar man skidorna aktivt får man ju tryck på ändarna ändå och utan spann blir skidorna mycket snabbare att kasta över från kant till kant.

Bredare skidor
Jag har aldrig provat reverse camber (eller omvänt spann som jag gissar att det heter på svenska) men min förhoppning när det gäller sådana puderskidor är just att de går att bygga hyfsat styva för att få bra pist-prestanda och stabila skidor i uppkörd snö, samtidigt som de flyter bra och är lättmanövrerade i lössnön.

Med skidor med normalt spann verkar det som att det alltid blir kompromisser mellan styvhet för pist och uppkört och mjukhet för bra flyt och manövrerbarhet i puder. Det var rätt roligt att se en annan forum-innevånare köra sina Sanouk i uppkörd snö, man ser med blotta ögat hur skidan böjer sig även när det inte går speciellt fort...

Ska även bli spännande att se hur Salomons nya skida med omvänt spann framför foten och normalt spann bakom foten fungerar.

Bredare skidor
Det är nog dumt att inte langa på tillräckligt bra bindingar på den typen av lagg. Läs "trasiga-marker-tråden" för diskussioner om det hela. Jag skulle säga att hos vissa mräken kanske du klarar dig med en 14-bindning, men hos andra är det 16 som gäller.

Men om jag inte minns fel har Henrik erfarenheter av Vistbindningarna. Kolla det med honom. De är väl lite billigare, eller?

HitMe

Bredare skidor
Lite mer plastiga tyvärr... Bättre kvalitée på 916. Men man får vad man betalar för ;)

Tillbaka
Topp