Bredd på juniorskidor

Robinw

Medlem
Bredd på juniorskidor
Mina barn som är tio och tolv behöver nya skidor, gärna sådana som hjälper dem att ta nästa steg i utvecklingen. Jag funderar på hur breda skidor man vågar ge dem. Många juniorskidor ligger över 80 i bredd och jag undrar om det blir för tufft för dem att lära sig på. Vad har ni andra för erfarenheter?

De åker en hel eller kort vecka och någon helg per säsong och har inte övat upp bra teknik, men jag tänker att det kanske blir lättare med snäppet bättre skidor än de billiga de har idag. Den tioårige killen åker med självförtroende och fart i blåa backar men med halvdan teknik. Den tolvåriga tjejen är försiktigare och åker nästan med plogsväng fast hon inte behöver. De tar sig ner för röda och lättare svarta. Tjejen som är tolv är 146 cm/ 35 kg och killen på tio är 150 cm/ 37 kg.

F1E7A3A3-C056-43A3-B908-9A72D03CBA82.png

Senast ändrad:
Bredd på juniorskidor
Mina barn som är tio och tolv behöver nya skidor, gärna sådana som hjälper dem att ta nästa steg i utvecklingen. Jag funderar på hur breda skidor man vågar ge dem. Många juniorskidor ligger över 80 i bredd och jag undrar om det blir för tufft för dem att lära sig på. Vad har ni andra för erfarenheter?

De åker en hel eller kort vecka och någon helg per säsong och har inte övat upp bra teknik, men jag tänker att det kanske blir lättare med snäppet bättre skidor än de billiga de har idag. Den tioårige killen åker med självförtroende och fart i blåa backar men med halvdan teknik. Den tolvåriga tjejen är försiktigare och åker nästan med plogsväng fast hon inte behöver. De tar sig ner för röda och lättare svarta. Tjejen som är tolv är 146 cm/ 35 kg och killen på tio är 150 cm/ 37 kg.

Visa bilaga 13215
Det här är kanske ett väldigt tråkigt tips, men om de går i skidskola en vecka så får de rätt teknik och sen spelar inte bredden på skidorna så stor roll. Mina barn gillar skidor med lite rocker bak och fram. Antar att det är lättare att åka de där smala stigarna i skogen då… 😎🙈

Bredd på juniorskidor
Gör knappast barnen en tjänst genom att skaffa bredare skidor. Låter som de fortfarande håller sig uteslutande i pisten och då är det betydligt lättare att komma på kant med en smalare pistorienterad skida. När väl tekniken är där ordentligt, kan en bredare skida vara aktuell för att de skall kunna fortsätta åka på kant även när det är lösare och mer uppåkt.

Bredd på juniorskidor
Ungefär så jag har tänkt också, men har blivit förvirrad av att de breda skidorna är så vanliga. Säkert grymt för de mer erfarna barnen.
De ska få skidskola också, bra tips!

Tillbaka
Topp