Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hudar SKA INTE täcka hela skida, minst ett par mm för att stålkanterna ska vara fria. sen minst ett par till så att man har lite sladdmån när man ska sätta på dom när det plåser och är almänt roligt på fjället! Så en skida som är 130 som bredas räcker en 120mm hud utan problem!Hasse sa:Skulle tagit 140 mm. Då får du ju ett skin som täcker hela skidan framme från till bak..
//H
Men med en 130mm hud kan man ju skära till den hur man vill. Visst, på 140mm skär man bort ganska mycket, men som hasse säger så när 130mm ska trimmas ner med nån mm på varje sida för att stålkanten skall få plats så brukar stighudar vara bökiga att skära till. har man lite extra tycker jag det är lättare att få det snyggt.MikeMike sa:Hudar SKA INTE täcka hela skida, minst ett par mm för att stålkanterna ska vara fria. sen minst ett par till så att man har lite sladdmån när man ska sätta på dom när det plåser och är almänt roligt på fjället! Så en skida som är 130 som bredas räcker en 120mm hud utan problem!Hasse sa:Skulle tagit 140 mm. Då får du ju ett skin som täcker hela skidan framme från till bak..
//H
M
Min erfaranhet av det ær att du har større nytta av stålkanterna vid brant skrågång på hårt underlag, hudarna børjar bara glida.Mountain_Man sa:Men, rätta mig om jag har fel, kan det väl även vara aktuellt att låta huden täcka stålkanten för att inte halka bakåt vid brant skrågång på hårt underlag (eller är jag ut och jibbar nu?).
Jopp, den senaste prototyplösningen vi just nu jobbar med vid avdelningen. Mer än så kan jag inte säga.....Hasse sa:chrtur: Är du allvarlig?
Hmm, kan ju se en pratisk førdel vid mjuk snø men har svårt att se att det ska funka bra vid just hårt underlag?chrtur sa:Stålkanterna skall täckas och helst gärna överlappas över till belaget så att hudarna får ta första smällen vid ett skrå.....
Det är här vi bland annat har satt igång lite nytänkande! Man måste tänka i alla dimensioner av skidåkningen och varför bara nöja sig med fäst bakåt och inte i variabla riktningar..... Som sagt en speciell produkt åt speciella åkare där områden av blankis direkt innebär yxor och stegjärn, dvs lutningar av minst 23 grader....WITMatrix sa:Säg att du sätter hudarna ut över stålkanterna, hur stor påverkan har det för fästet i brant terräng att hudens hår är gjort för att få fäste vid glid bakåt och inte i sidleds?