Bredd på stighudar?

Mbyrod

Medlem
Bredd på stighudar?
Tänkte skaffa ett par skidor som är 130-94-121. Hur breda hudar behöver man skaffa då? Conrad rekommenderar 140 mm, men det borde ju räcka med 110 el 120. Några erfarenheter?

Bredd på stighudar?
Skulle tagit 140 mm. Då får du ju ett skin som täcker hela skidan framme från till bak..

//H

Bredd på stighudar?
Jo men du skrev ju 110 eller 120. Visste inte att du hade det alternativet oxå. Men det är lättare att skära till 140 mm än 130 mm på 130 mm skidor..

//H

Bredd på stighudar?
Och Conrad kan man inte lita på. Vi skulle fixat (skurit) till ett par hudar så dom passade dina skidor gratis om du hadde köpt dom hos oss, men då är vi ju en Svenska butik och inte en tysk! Vi väljer alltid hudar som är 10 mm smalare än skidorna då man endå kommer att trimma ner dom 5mm på vardera sida om skidan.

Du hade också spart några hundringar då du inte hadde fått tipset att välja för breda hudar!

M

Bredd på stighudar?
Hasse sa:
Skulle tagit 140 mm. Då får du ju ett skin som täcker hela skidan framme från till bak..

//H
Hudar SKA INTE täcka hela skida, minst ett par mm för att stålkanterna ska vara fria. sen minst ett par till så att man har lite sladdmån när man ska sätta på dom när det plåser och är almänt roligt på fjället! Så en skida som är 130 som bredas räcker en 120mm hud utan problem!

M

Bredd på stighudar?
Klart de inte ska täcka hela skidan. Ska ju vara fritt med några mm som du säger. Men antog att man vet det om man ska skära till hudar själv.

Men är det inte bättre att ha så bred som möjligt så långt som möjligt? Så har jag iofs lärt mig men jag vet inte...

//H

Bredd på stighudar?
Har själv både hudar som täcker hela ytan, minus stålkanter plus lite till. (används nu)
Sen har jag också haft hudar som är lika breda som midjan hela vägen.
Märkte ingen större skillnad...
Har använt dom i djup puder till stenhård vindpackad skare! Många endagars toppturer och flera långa turer på 5-15 dagar. :)

Bredd på stighudar?
MikeMike sa:
Hasse sa:

//H
Hudar SKA INTE täcka hela skida, minst ett par mm för att stålkanterna ska vara fria. sen minst ett par till så att man har lite sladdmån när man ska sätta på dom när det plåser och är almänt roligt på fjället! Så en skida som är 130 som bredas räcker en 120mm hud utan problem!

M
Men med en 130mm hud kan man ju skära till den hur man vill. Visst, på 140mm skär man bort ganska mycket, men som hasse säger så när 130mm ska trimmas ner med nån mm på varje sida för att stålkanten skall få plats så brukar stighudar vara bökiga att skära till. har man lite extra tycker jag det är lättare att få det snyggt.

Bredd på stighudar?
Jag trimmar en 15-20 par hudar per vinter så jag har en viss vana som kanske gör att jag väljen en något smalare hud. Men vem bryr sig, köp hos 140mm hos tysken och fixa till dom själv, eller välj en butik i Sverige så spar du både tid, pengar och får ett par hudar som sitter som dom ska!

Bredd på stighudar?
MikeMike: Jag gör väl ca 40 par minst per vinter så jag har oxå en del vana tycker jag. Men håller med dig om tysken ;)

//H

Senast ändrad:
Bredd på stighudar?
Man spar ju typ ändå inga pengar på att köpa hos "tysken" så varför vänta på lång levereringsttid...så lyssna på MikeMike och köp i lokal butik kids!

Men tycker ju personligen att skära till hudar är såpass lätt att det känns lite overkill att asa med sig skidorna till butiken för att få det gjort...

Senast ändrad:
Bredd på stighudar?
MikeMike och Hasse, varför inte hålla ert gnissel för Er själva? Spoliera en vettig tråd med Ert vanliga problem angående Conrad...... Hur man nu kan spara tid och pengar och handla något i en svensk butik är en gåta för mig själv? Ni kan diskutera detta i en annan tråd!

Ett forum med seriösa användare som delger sin kunskap och länkar löser nog det mesta? Att skära till hudar är inte någon större vetenskap och jag har i mitt arma liv bara skurit till 3 par hudar.....

En länk med en vettig video från Black Diamond: http://www.bdel.com/videos/sts_skin_trim.html

- Christian

Bredd på stighudar?
Håller med WITMatrix.
Hur mkt hudarna täcker längst fram och längst bak är nog relativt oväsentligt. Tänk själv, hur mkt tryck får man på skidan ute i spetsen och tailen? Inte speciellt mkt!
Har gått mkt med raka hudar och det fungerar helt ok på endel skidor.
Beror ju på hur mkt skärning skidan har. Skurna hudar kom ju till när skidorna började få mkt midja. Innan dess körde alla med raka hudar.

Köper man en hud som räcker ut till kanterna i säg 70% av skidans längd så så kommer man nog långt. Det är ju där man kan sätta tryck mot snön.

Klart att man har bäst fäste om hudarna täcker allt, men skillnaden är nog liten.

Bredd på stighudar?
Jag skulle känna mig helt trygg att köpa 110 eller 120mm till dom skidorna. Bara byglarna är tillräckligt breda att gå på topparna? Där har jag ingen aning om det funkar?

Gammskidorna hade måtten 118-84-? och jag har gått hur mkt som helst med 80mm raka hudar på dom. Riktigt hård snö på skrå kunde man får problem, men då fällde jag bara ner skarjärnen... ;)
Gick självklart inte med raka hudar för att jag tycker det är bättre. Snål som man är hade man hittat dom billigt på rea och som sagt det fungerade helt OK.

Senast ändrad:
Bredd på stighudar?
Vist en hud som är rak och också bra när man går rakt upp, men när man skråar på ett brant parti så vill man ha så mycket hud som möjligt i kontakt med snön. Då funkar skurna hudar bätter.

Sen en sakt till du "chrtur"´om jag vill dissa tysken så gör jag det, lika väl som andra vill hylla dom!

M

Bredd på stighudar?
Glöm inte bort att en lite smalare hud blir några gram lättare och det är ju jävligt viktigt när man är riktigt extrem i sin jakt på låg vikt

Kan även rekommendera att borra hål i hjälmen och montera om skidorna några gånger också för att spara vikt

;)

Bredd på stighudar?
Det väckte starka känslor det här... =)
Hade inte tänkt köpa dem av Conrad, tyckte bara att rekommendationen var lite märklig och ville kolal läget.

Bredd på stighudar?
Köp ett par smala (110 el 120) där det är billigast skit i om det blir snyggt eller inte eller om Hasse blir ledsen för att han inte får lura dig att köpa för dyrt i sverige. vem ska titta under dina skidor? Det är ju onödigt att köpa bara för att skära bort. Borde det inte bli trögare att gå med ett par bredare hudar? iofs kan det ju bli jobbigt att ha bakhalt också...

Senast ändrad:
Bredd på stighudar?
Hahahahaha med tanke på priset på Sport-Conrad på Black Diamond skinnen så kan vem som helst få handla där ;) Inte ens billigt ju. Och så är de inte tillskurna. Ungefär 100 kr dyrar i Sverige och då är de tillskurna så ;)

Och håller fortfarande på 140 mm i bredd ;)

//H

Senast ändrad:
Bredd på stighudar?
FF: Då är ju de hudar som jag såg på ISPO som var två delade ungefär 20 mm bredda styck som man satte på skidan idealiska då? Du spar ju en massa vikt då ;)

chrtur: Vad då spårar ur? Det är ju inte ens billigt. Och för den delen så skulle han ju inte ens köpa skinnen där så. Och det är väl ingen som påstår att det är svårt att skära till skinn heller?

//H

Bredd på stighudar?
Skitkul ... det är väl sånt här som går under beteckning "infotainment" ...

Men, rätta mig om jag har fel, kan det väl även vara aktuellt att låta huden täcka stålkanten för att inte halka bakåt vid brant skrågång på hårt underlag (eller är jag ut och jibbar nu?).

/MM

Bredd på stighudar?
Mountain_Man sa:
Men, rätta mig om jag har fel, kan det väl även vara aktuellt att låta huden täcka stålkanten för att inte halka bakåt vid brant skrågång på hårt underlag (eller är jag ut och jibbar nu?).
Min erfaranhet av det ær att du har større nytta av stålkanterna vid brant skrågång på hårt underlag, hudarna børjar bara glida.

Bredd på stighudar?
MM har helt rätt just nu! Detta baserar jag med att förra säsongen hade jag 35 heldagar med skidbestigning i bagaget a minst 1000 höjdmeter. Stålkanterna skall täckas och helst gärna överlappas över till belaget så att hudarna får ta första smällen vid ett skrå.....

Bredd på stighudar?
Nja jag skulle inte vilja ha hudarna så de täcker stålkanterna. Hur ofta är det så brant skrå gång? Har aldrig varit med om att någon har gått med hudar som täcker hela skidorna. Men är ju ingen toppturs kille heller så ;)

chrtur: Är du allvarlig?

//H

Bredd på stighudar?
chrtur sa:
Stålkanterna skall täckas och helst gärna överlappas över till belaget så att hudarna får ta första smällen vid ett skrå.....
Hmm, kan ju se en pratisk førdel vid mjuk snø men har svårt att se att det ska funka bra vid just hårt underlag?

Bredd på stighudar?
Är det nån slags sarkasm här jag misslyckas att uppfatta? Tänker på att ha hudarna över kanterna..

I mjuk snö spelar det ju ingen roll och när man hudar på hårt underlag vill jag knappast ha hudarna över kanterna... fy fan för att tappa kanten om man hudar när det är brant och skulle vara olämpligt att börja glida nedför... brr.. Man känner sig rätt utelämnad när man är i tur-mode tycker jag. Inte så att man direkt får för sig att trixa till det när man står utsatt på samma sätt som när man har stålkanterna fast i backen i alpin-mode.

Eller håller ni på och uppfinna stighudar med stålkant? ;)

Hmm.. nån som vet nåt om skarjärn till dukes nu när vi ändå är inne på detta med kanter osv...

Bredd på stighudar?
Skall släppas sådan under vintern är det jag har hört. Men jag infinner mig i Schweiz om 2 veckor då skall detta kollas upp..

//H

Bredd på stighudar?
Väldigt intressant tråd måste jag säga, har själv funderat på att inskaffa ett par hudar inför kommande säsong.

Bredd på stighudar?
FF och WitMatrix,

Marknaden kommer nog att vara rätt så snäv för dessa varianter, eftersom dessa riktar sig enbart till sk 'Powderhounds'. Fast egentligen inte..... Jag har dock aldrig sett nöjet i att turar uppför ett berg med svettet drypande från pannbenet om det bara erbjuder hårt underlag....?

Det är ingen sarkasm utan tanken är att man viker in dem tillbaka till belaget. Lite svårt att förklara, men skall se om jag kan återkommer med några bilder.

Bredd på stighudar?
Hasse, var det skarjärnen du svara om där eller? Låter bra det.. håll oss uppdaterade.

chrtur: Du behöver ju inte avslöja några industrihemligheter om du inte vill... förstås... men att sätta igång hypen är säkert bara bra :) Ur marknadsföringssynpunkt dvs. ;)

Angående att tura uppför när det är hårt, tycker jag man stöter på hårt underlag lika ofta som inte... för mig iallafall blir det oftast så att man går uppför på en sida med rätt kass snö, för att försöka komma åt godiset som ligger bakom, ofta på nordsidan.

Bredd på stighudar?
Köpte BD skins länge sen. De skulle skäras så att 1/8-dels tum syntes av belag och kant, om jag kommer ihåg rätt... Blir dryga 3 mm, alltså kanten plus lite till..

Senast ändrad:
Bredd på stighudar?
Om vi funderar vidare lite på det där med att vika hudarna upp över kanterna eller bara att de täcker stålkanterna.

Säg att du sätter hudarna ut över stålkanterna, hur stor påverkan har det för fästet i brant terräng att hudens hår är gjort för att få fäste vid glid bakåt och inte i sidleds?
För tycker ju det kan bli ett problem att du inte får tillräckligt mkt snö under skidan utan mer måste lita på skidans kanter mot bergsidan, menar inte blankis-parti men det kan ju komma upp tillfällen då det inte spelar på många cm och då stålkanterna får jobba en del...
(luddig förklaring kanske, men hoppas nån förstår)

Tycker det va ett intressant lösning, ska bli spännande och se vad chrtur egentligen menar... :)

Bredd på stighudar?
WITMatrix sa:
Säg att du sätter hudarna ut över stålkanterna, hur stor påverkan har det för fästet i brant terräng att hudens hår är gjort för att få fäste vid glid bakåt och inte i sidleds?
Det är här vi bland annat har satt igång lite nytänkande! Man måste tänka i alla dimensioner av skidåkningen och varför bara nöja sig med fäst bakåt och inte i variabla riktningar..... Som sagt en speciell produkt åt speciella åkare där områden av blankis direkt innebär yxor och stegjärn, dvs lutningar av minst 23 grader....

Bredd på stighudar?
Ockidocki!

Min erfarenheter av stighudar sträcker sig långt tillbaka i tiden då skidorna var smala och timglasskidor var någon form av skämtartikel som Kneissel lanserat. Det här med alpina turbindningar var något franskt påhitt som inte hade nått de stora norrskensbelysta fjällvidderna i norra Europa.

På den tiden knatade vi runt med skinnpjäxor och telemarksbindningar av märker Rottefella som höll tån i ett fast grepp. Stighudarna var raka och inte ens tillskurna efter skidans skärning. Jag har ett svagt minne av att grabbarna vi Kebnekaise Fjällstation både exprimenterade med plattor under bindningen (händigt utsågade ur en skärbräda av plast) samt hudar utskurna efter skidans mått, och den täckte även stålkanten.

Det sistnämnda skulle hindra att man gled bakåt vid brant skrågång, vilket definitivt kan vara ett problem på Kebnes branta sluttningar. Men det här var ju ett tag sedan ... och bortset från några enstaka korta turer med Alpin Trackers har jag mest ägnat mig åt körning utför.

/MM

Tillbaka
Topp