frimert sa:
Angående det där med flygvärdinnan så var det inte alls så. Det var fritt fall från 10 000 meter. Men det spelar ingen roll om det är 10 000 meter eller 1000 meter.. efter ett visst antal sekunder kommer du upp i maxfart på 200 om du ligger på mage..
Fel, fel, och återigen fel.
Flygvärdinnan, Vesna Vulovic som hon hette (heter?), jobbade ombord ett DC 9, vilket i januari 1972 exploderade på 33000 fots höjd. (10000m)
Hon föll i vrakdelar, vilka sedan landade på en snötäckt sluttning.
Hon var den enda överlevande, svårt skadad och förlamad från midjan och neråt. Dock återhämtade hon sig fullständigt efter incidenten.
För övrigt tar det ungefär 15 sekunder att nå "terminal velocity", och under den tiden faller du ungefär 600m. Detta om du ligger på mage som ett X. Då kommer din fallhastighet att nå ungefär 200 km/h.
Högsta helt fria fallet (utan vrakdelar o.dyl.) är en viss I.M. Chisov, som 1942 föll ungefär 22000 fot (6710m) och landade i en snötäckt ravin. Även han svårt skadad men överlevde.
Annars tänker jag bara sucka än en gång åt alla dessa självutnämnda "experter" som har så förbaskat mycket "kunskap" om att hoppa från si-och-så höga höjder. En massa historier om "andra som har hoppat", men inget att egentligen backa upp det med.
Jag har hoppat mycket i mina dagar, och tycker att jag verkar vara en av de få som faktiskt har något vettigt att säga i frågan. Tragiskt egentligen, vore trevligt med flera duktiga hoppare.