Budget Hjälmar

Budget Hjälmar
köp hellre en bättre begagnad hjälm än en sämre ny till samma pris, skulle jag säga. beror förstås på skick och om den är kraschad, men där får du väl ha lite fingertoppskänsla... :)

Senast ändrad:
Budget Hjälmar
Visserligen är det här testet från 2009 och man kan således ifrågasätta dess relevans i dagsläget, men slå ändå en kik.
Jag hade inte köpt en begagnad hjälm av två anledningar. Dels så vet man inte vad hjälmen har varit med om innan, även om den ser fin ut på utsidan så kan den ha nedsatt skyddsförmåga. Dels så är det viktigt att din hjälm har rätt passform för ditt huvud, och det är väldigt lätt att kompromissa på den punkten när man "äntligen" hittar en hjälm på Köp&Sälj.
Men tummen upp för att du vill skaffa hjälm och glöm inte bort att den viktigaste egenskapen hos en hjälm är att den ser snygg ut ;)

Senast ändrad:
Budget Hjälmar
Daniel, i testet från 2009 så blev CÉBÉ - Spyner Freestyle "Bäst i test" tillsammans med POC - Receptor Bug så det är nog inget dåligt val om den passar ditt huvud, bra rea är det med.

Senast ändrad:
Budget Hjälmar
Tompan14 sa:
Nope, det handlar om stil, vill du sälja din hjälm så gör det i Köp&Sälj :)
Och just det, vi SKITER FULLSTÄNDIGT i vad du fick betala i nypris för den!! :lol::lol:

Daniel, i testet från 2009 så blev CÉBÉ - Spyner Freestyle "Bäst i test" tillsammans med POC - Receptor Bug så det är nog inget dåligt val om den passar ditt huvud, bra rea är det med.
jeez. hade jag vetat att det var så känsligt hade jag la inte gjort det. nu har jag tagit bort tidigare poster, så du kan väl göra detsamma med allt som tyder på att det någonsin förekommit här?

ber freeride tusenfalt om förlåtelse för detta våldsamma övertramp!

Budget Hjälmar
Asså är det bara jag som tror att vi lever i ett överbeskyddande samhälle, eller måste inte alla hjälmar testas och godkännas innan man ens får sälja dem? alltså borde ju vilken hjälm som helst ge ett fullgott skydd.
Mycket riktigt såg jag när jag nu orkade klicka in mig på TS länkar. "Godkänd enligt CE EN-1077" inte för jag vet vad det är, men det låter bra i mina öron.

Budget Hjälmar
Budgethjälm är klurigt då väldigt få klarar av penetrationskraven. Och med begagnat kan du aldrig vara säker på att den är "okraschad"...

Jag skulle säga att du kan försöka spara till en något bättre.

Budget Hjälmar
Jo jag kommer köpa en ny hjälm då jag inte till 100% kan vara säker på att en beg hjälm inte är krockad.
Så ni kan sluta länka till era säljes annonser.

Så om man skall kolla på nått bättre än just dom billigaste budget hjälmarna, hur mycket skall man gå upp i prisklass för att hitta en ok hjälm?

/ Daniel

Budget Hjälmar
Tjo! Hoppar in och ställer en fråga. Var på stadium idag och testade bl.a deras RED-hjälm, M var för trång och L glappar lite. Testade flera olika märken men dock med samma utgång. Personalen tyckte isf att M var bäst men de tryckte obehagligt mycket.

Hur sitter era hjälmar?

Budget Hjälmar
Micce: Finns extra kuddar för alla strlkar, iaf på Giros hjälmar. Därmed kan du byta ut kuddarna till exempel fram för att det ska sitta gudomligt!
Fråga personalen.

Budget Hjälmar
du ska dock ha en hjälm som passar formen på ditt huvud, ju tightare kuddar desto bättre. Har du 1cm kuddar överallt i hela hjälmen så har du fel hjälm eller fel storlek

Budget Hjälmar
Lee-nus sa:
köp hellre en bättre begagnad hjälm än en sämre ny till samma pris, skulle jag säga. beror förstås på skick och om den är kraschad, men där får du väl ha lite fingertoppskänsla... :)
Ofta man köper en begagnad hjälm? Det är väl om något det absolut sista man sparar in på...

Budget Hjälmar
Alla godkända hjälmar har samma säkerhetsklass. Det viktiga är att du hittar en som sitter bra och skönt. Den ska helst sitta som gjuten. Kolla på Stadium Outlet om du har ett i närheten.

Budget Hjälmar
OskarHolmblad sa:
Lee-nus sa:
Ofta man köper en begagnad hjälm? Det är väl om något det absolut sista man sparar in på...
okej, jag får utveckla då, så att det inte blir några tokigheter. vad jag menade var att har man inte ekonomi att köpa annat än en skraltig ny hjälm, så kanske man kan se sig om efter en schysst ny. i min umgängeskrets, där många åker skidor och är sponsrade, är det inte ovanligt att folka säljer grejer billigt de inte behöver, typ praktiskt taget nya nya till låga priser. men nu funkar det väl inte så för alla såklart.

jag skulle t.ex. aldrig köpa en begagnad hjälm av nån jag inte känner, men att åka i en hjälm som nån annan stått och hängt med i liftkön i en vecka - och som jag litar på - skulle jag inte se som nåt problem. jag kanske är för blåögd och litar på att mina vänner bryr sig om andra människors liv, vad vet jag. :)

men men, satsa på en hjälm som sitter riktigt bra, hur du är köper den, så gör du dig själv en tjänst.

Senast ändrad:
Budget Hjälmar
Wall-E sa:
Jag skulle inte känna mig säker i en Warp hjälp iaf..
Hellre än en ny Warp-hjälm än en begagnad hjälm från något flashight märke som jag inte har en aning om vad den råkat ut för. För som du säkert redan läst så har alla godkända hjälmar samma säkerhetsstandard.

Budget Hjälmar
joeltheman sa:
vad fan tror du? har du inte lärt dig tänka? men det kostar även pengar för liftkort
Chilla lite nu. Ditt inlägg gällande jobb har ju öht inget med trådskaparens fråga att göra, du ska väl skita i om han är arbetslös eller inte. Han vill ha tips på hjälm.

Budget Hjälmar
Istället för att skaffa ett jobb så kanske han kan flytta in hemma hos mamma&pappa så han slipper tvätta sina egna kläder och får allt betalt som du lever då eller?
Skärpning!

Budget Hjälmar
Tompan14 sa:
Istället för att skaffa ett jobb så kanske han kan flytta in hemma hos mamma&pappa så han slipper tvätta sina egna kläder och får allt betalt som du lever då eller?
Skärpning!
hmm.. jag bor i en sketen etta i järpen, jobbar på ica där.går skola. tvättar ,lagarmat själv osv... och förlåt, klart du kan få tag i en billig hjälm.

Budget Hjälmar
joeltheman sa:
haiya sa:
joeltheman sa:
haru jobb kan du ju köpa en hjälm utan att ekonomin faller samman... ville ju bara ge ett tipps..
Och om man inte har jobb? Får man inte åka skidor då eller?

/ Daniel
vad fan tror du? har du inte lärt dig tänka? men det kostar även pengar för liftkort
Ok? Vem är de som inte kan tänka här?
Jag lägger upp en tråd ang hjälmar, och du skriver skaffa jobb.
Att jag inte har jobb just nu har ju inget med vilken hjälm man skall skaffa eller inte.
Jag starta tråden för jag ville ha lite idér och hjälp ang ett hjälm val.

/ Daniel

Budget Hjälmar
haiya sa:
Wall-E sa:
Ok? Varför detta? Är dom av sämre kvalitet?

/Daniel
Alltså, dom är med testade och godkända precis som POC, Sweet, RED, Head, Giros hjälmar är. Men Warp är stadiums egna märke och dom tillverkar även kläder, longboards, skor, strandfrisbees och allt möjligt.
T.ex. Poc och Sweet fokuserar på att bara tillverka skydd (någon jacka, googles osv slinker emellan), dagarna i enda. Lägger ned tid på sina grejer, testar dom, undersöker dom etc. Jag tror ni fattar vart jag vill komma.
Men det här var min åsikt, så peace!

Budget Hjälmar
Wall-E sa:
haiya sa:
Wall-E sa:
Ok? Varför detta? Är dom av sämre kvalitet?

/Daniel
Alltså, dom är med testade och godkända precis som POC, Sweet, RED, Head, Giros hjälmar är. Men Warp är stadiums egna märke och dom tillverkar även kläder, longboards, skor, strandfrisbees och allt möjligt.
T.ex. Poc och Sweet fokuserar på att bara tillverka skydd (någon jacka, googles osv slinker emellan), dagarna i enda. Lägger ned tid på sina grejer, testar dom, undersöker dom etc. Jag tror ni fattar vart jag vill komma.
Men det här var min åsikt, så peace!
Bra att det är din åsikt då den inte riktigt är sannings sägande...

Warp´s hjälmar är lika säkra som Red, Head, Poc med flera som flera andra påpekar. Oftast är Warp tex en "gammal" modell av en tex "Red" hjälm.. De köper alltså en gammal form (som fortfarande är godkänd så klart) och gör sina "egna" hjälmar i den.

Så vad vill du komma till egentligen?

Budget Hjälmar
Hasse_Lindborg sa:
Warp´s hjälmar är lika säkra som Red, Head, Poc med flera som flera andra påpekar. Oftast är Warp tex en "gammal" modell av en tex "Red" hjälm.. De köper alltså en gammal form (som fortfarande är godkänd så klart) och gör sina "egna" hjälmar i den.

Så vad vill du komma till egentligen?
Fast någon/några hjälmar borde vara lite bättre än andra tycker jag även om alla håller sig inom alla säkerhetskrav som finns. Verkar konstigt om alla skulle vara precis lika bra. Men så länge man har en godkänd hjälm så har det kanske inte så stor betydelse vilken man väljer så länge den passar. Men även det är ju min högst personliga åsikt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp