Budget Skid Rekomendation

iKnight

Ny medlem
Tja!
Jag funderar över att köpa ett par skidor/pjäxor/bidningar och undrar vad ni rekomenderar. Min budget ligger på 3500kr, så jag antar det blir begagnade grejer som jag får kika på.
Jag väger runt 70kg och är 175cm lång. För det mesta åker jag on-pist, men i vissa fall offpist. Jag vill gärna ha lekfulla skidor som går att ha kul med, men som ändå funkar till carving. Jag antar det skulle då vara allmountain som jag kollar efter?
Mvh!

MnO

Aktiv medlem
Börja med pjäxor och lägg mest pengar där. Den gamla sanningen "på tre dagar åker man sig på vilken skit som helst" gäller för skidorna, om än med någon form av rimlighetskrav. Du behöver nog ungefär 1500kr för skidorna med bindningar om du har lite is i magen så satsa 2000kr på pjäxorna cirka därmed. Även om du ska köpa begagnat måste du ändå ta en runda i butiker och testa runt för att ha någon form av idé vad du letar efter. Har du tur kanske du hittar nåt bra exemplar i nån reahylla från fjolåret.

Pjäxmässigt bör du leta efter en modell med flexindikering kring 100-120. Exakt vad får utbudet bestämma, men du måste som sagt skaffa dig en grundidé om vilka läster som passar.

Håll dig runt 90-100mm under foten på skidorna så får du skidor som är mycket pist, men som inte gör bort sig för mindre turer utanför. Ska du jibba mycket välj centermonterade skidor, annars sikta på skidor med någorlunda traditionell balans.

lainenR

Ny medlem
Skulle leta efter ett par begagnade Line Sir Francis Bacon. Med lite tur och vanlig fot så kan det vara värt att kolla Stadium Outlet för pjäxor.

MnO

Aktiv medlem
@lainenR @MnO Tack!
Vad anser ni vara rimligt längd för skidorna? De flesta annonser som jag ser på dettta forumet är för skidor som är 180+ cm...
Det beror på vilken typ av skidor du köper.
70-80mm ren pist: 165-175
80-90mm breddade pistskidor/"allmountain" : 175-179
90-100mm smala freeride: 177-183
100-110mm midfat: 179-186

Ungefär. Det skiljer såklart en del mellan olika modeller och märken.

lainenR

Ny medlem
Jag är 177 och 70kg och åker på 184cm Atris, så runt där skulle jag säga. Mer lekfullhet och lättare skida så ner 5-10cm, upp 5cm om du vill ha mer bärighet i pudret och längre stålkanter i carvingsväng.

Om man "i vissa fall" åker offpist, måste jag nog ändå fråga vad man ska med 90-100 mm midja till?
Håller man för det mesta till i pisten, så är 100 mm brett. Och detta säger jag med viss risk att reta många här... ;-)
Skulle gladeligen rekommendera 80-90 mm när man bara "i vissa fall" åker offpist. Eller ännu hellre flera par lagg, men svårt att få in på den budgeten.

MnO

Aktiv medlem
Om man "i vissa fall" åker offpist, måste jag nog ändå fråga vad man ska med 90-100 mm midja till?
Håller man för det mesta till i pisten, så är 100 mm brett. Och detta säger jag med viss risk att reta många här... ;-)
Skulle gladeligen rekommendera 80-90 mm när man bara "i vissa fall" åker offpist. Eller ännu hellre flera par lagg, men svårt att få in på den budgeten.
Visst. Han hade klarat sig på ett par 78mm skidor direkt från Stadium Outlets reahörna också. Ner kommer man alltid. Men jag tror att han har roligare med 95mm än 85.

Mina smalaste skidor är 85mm rena pistskidor. Nästa steg upp är 100mm. Väljer jag mellan dessa två är det ingen som helst tvekan att jag skulle ta 100mm om jag bara fick behålla ett par ÄVEN om jag bara skulle åka pist resten av livet. Anledningen är att det är väldigt varierande underlag även innanför pistmarkeringarna. Visst, 85mm:aren slår 100mm när det är bra pist, men den bredare är inte mycket sämre. Däremot är den otroligt mycket bättre i allroundaspekten. Det är ungefär 100mm bredd som gör vårslask roligt, pjäxdjupt nyfallet i kanten på pisten till underhållning och åkaren mindre känslig för att det blir lite ojämnt framåt eftermiddagen. Visst är 85mm fortfarande bredare än race, men ändå använder jag bara dom när det är bra pistunderlag. Och det är det långt från alltid. 85mm:arna använder jag enbart när jag känner för att ladda på riktigt ordentligt ett par timmar i pist. Kul en stund, men jag skulle aldrig orka med det ens en heldag.

MarkusO

Aktiv medlem
Jag skulle mer formulera det som att det inte finns nån anledning alls att kliva ner under 90mm om man ska åka lite blandunderlag. Och ha en skida.
Jag skulle säga att nackdelarna utanför för med en 80mm bred skida är klart mer signifikanta än nackdelarna i pisten med 90-100mm bredd. Sure, en pisksmiskare piggar ju upp ibland, men segmentet 90-100 går ju fortfarande i princip lika bra i pist för gemene man. Eller ja, snarare bättre faktiskt när det är lite gott och blandat även i där. Han ska ju inte åka bana..

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp