Burton Cartel Bindningar

Kevin92

Medlem
Burton Cartel Bindningar
Tjena!

Har en Lib Tech Trs, och ett par Union Force bindningar som har funkat klockrent men de har nu efter några säsonger blivit slitna och vill testa något nytt, och Burton Cartel fick mitt intresse pga de bra recensionerna.

Är det några som har ett par burton cartels? Hur upplevde ni dem? Kommer Burton Cartels diskar att passa och funka bra på en lib tech Trs?

Hur kommer att Burton Cartel kännas gäntemot Union Force?

Hjälp uppskattas då det ej är billiga bindningar :)

Burton Cartel Bindningar
Både Burton Cartel och Union Force är ju bindningar som funnits i över 10 år så det finns nog ändlöst med bra recensioner och jämförelser mellan dom båda :P

Inte provat någon av dom men köper du Cartel utan EST så passar det.

Burton Cartel Bindningar
Måste dock säga att burton Cartel recensionerna från 2010 - 2013 inte var var så stabila, väldigt många som sagt att dem haft problem med cartel bindningarna från dessa årsmodeller.

När vi snackar om de senare modellerna ( 2016 - 2018 osv ) så står det dock enbart bra saker:)

Dock fortfarande nyfiken på att höra ifall det finns någon som provat båda och vet hur de skiljer sig mer eller mindre,
Precis läst av någon att en cartel ska passa en lib tech bräda, men även att Union force bindningarnas diskar passade bättre en lib och var mer justerbara, sant eller inte?

Burton Cartel Bindningar
Kevin92 sa:
Precis läst av någon att en cartel ska passa en lib tech bräda, men även att Union force bindningarnas diskar passade bättre en lib och var mer justerbara, sant eller inte?
Vet ej hur det är med nyare Cartel, men de jag har, som är från typ 2011 har discar som "bara" kan användas med skruvhålen som sitter 4x4 cm från varandra. På Union Force (oskönaste bindningarna jag någonsin haft) kan man använda 4x2 och därmed få lite fler justeringsmöjligheter.

Senast ändrad:
Burton Cartel Bindningar
Tjena!
Har kört Burtonbindningar (osäker på exakt vilka det var)på en Lib Tech attack banana en period och säger bara en sak. Aldrig mer. Kändes plastiga och dåligt konstruerade. Låsmekanismen på strapsen hade inget riktigt tryck på vilket gjorde att de gick upp i tid och otid, ibland i väldigt jobbiga lägen. Och detta berodde inte på is eller snö i bindningen. Är dock rätt säker på att jag upplevt ett måndagsexemplar av rang, men jag kommer aldrig köpa Burton igen. Det bästa jag upplevt med dom var när en av plattorna sprack helt så jag med gott samvete kunde köpa nya...

Kör switchback nu, som känns bra mycket stabilare. Snäppet tyngre men spelar i mina ögon marginell roll. Och med switchback har du fördelen att ALLA delar säljs separat för att man ska "bygga sin egen bindning". Sen är det inga skruvar eller liknande så byte av delar går supersmidigt.

De är rätt så hårda i flexen om jag har uppfattat det rätt, men jag gillar det verkligen eftersom jag känner att jag har full kontrol på brädan

Burton Cartel Bindningar
Ok.
ja switchback känns ju riktigt gedigna ;)

Cartel är välbeprövade. Burtons lite dyrare bindningar är bra.

Senast ändrad:
Burton Cartel Bindningar
QlJunior sa:
Det bästa jag upplevt med dom var när en av plattorna sprack helt så jag med gott samvete kunde köpa nya...
Det är ju livstidsgaranti på Burton så sprack plattorna bör du FÅTT nya...

QlJunior sa:
Kör switchback nu, som känns bra mycket stabilare. Snäppet tyngre men spelar i mina ögon marginell roll. Och med switchback har du fördelen att ALLA delar säljs separat för att man ska "bygga sin egen bindning".
Äger 5 par switchbacks och håller med om att det är bra grejer men du har fel. ALLA delar säljs inte separat. Deras nya basplatta AERON, säljs bara som complete och det är jag måttligt bitter över för den skulle jag vilja prova men orkar inte köpa ett till par kompletta bindningar :P

Senast ändrad:
Burton Cartel Bindningar
QlJunior sa:
Tjena!
Har kört Burtonbindningar (osäker på exakt vilka det var)på en Lib Tech attack banana en period och säger bara en sak. Aldrig mer. Kändes plastiga och dåligt konstruerade. Låsmekanismen på strapsen hade inget riktigt tryck på vilket gjorde att de gick upp i tid och otid, ibland i väldigt jobbiga lägen. Och detta berodde inte på is eller snö i bindningen. Är dock rätt säker på att jag upplevt ett måndagsexemplar av rang, men jag kommer aldrig köpa Burton igen. Det bästa jag upplevt med dom var när en av plattorna sprack helt så jag med gott samvete kunde köpa nya...
Kanske jag missförstår det du skriver, men det känns lite halvviktigt att veta vilken av Burtons bindningar man skriver om?!? Detta då Burtons bindningar finns i allt från billig skit för ca 1500:- upp till modeller för 4500:-

Burton Cartel Bindningar
Jag har bara bra erfarenheter av Cartel bindningarna. Har nu åkt 3 år bara med Cartels. Tidigare hade Flow (många modeller, annars bra, men inte i djup puder), Flux (olika modeller) och Union (Force, de var dåliga som helvete) -bindningar också.

Burton Cartel Bindningar
Är 99% säker på att det var cartel eller mission. Var inne i butik och försökte få hjälp med retur men tydligen hade den utgått... dock sköttes kommunikationen på fransk-engelska så kan ha missförstått killen:)

Hade faktiskt inte koll på AERON, ber om ursäkt för den missen:)

Burton Cartel Bindningar
Jag kör cartel sedan ett par år tillbaka (på bl.a. lib tech) och är supernöjd. Visserligen sprack en bakkappa vid justeringsskruven vid ett tillfälle, men Burton ersatte direkt utan tjafs.

Burton Cartel Bindningar
Finns nog inga välkända märken som gör dåliga bindningar utan allt handlar om tycke och smak. Själv föredrar jag bindningar från Burton och Salomon då de är bekväma för mig och passar mina boots.

Senast ändrad:
Burton Cartel Bindningar
Kikade på Cartel idag, de ser trevliga ut men jag skulle nog ha valt ett par nya force eller varför inte Atlas?
Lycka till!

Tillbaka
Topp