Burton Cartel eller Drake 5ifty (eller ngt annan)

Buzhi

Ny medlem
Skaffade mig en Ride DH 157 förra året och ett par Thirtytwo Lashed boots i år så allt som fattas nu är ett par sköna bindningar för parkåkning. Har varit inne på cartel en del men när jag väl skulle köpa dem var de dels slut i min storlek o dessutom sa försäljaren att 5ifty var bästa bindningar för parkåkning just nu. Är lite lost nu så skulle gärna vilja få lite tips på vilken man ska välja eller om det finns ett ännu bättre alternativ. Jo och priset ska inte överstiga 2500:-

Senast ändrad:
Har aldrig testat 5ifty men kan säga att Cartel är riktigt mysiga för parkåkning.. finns hur många nöjda parkråttor som helst med dem så de kan inte gå fel!
Everybody loves Burton!

Buzhi sa:
Har varit inne på cartel en del men när jag väl skulle köpa dem var de dels slut i min storlek o dessutom sa försäljaren att 5ifty var bästa bindningar för parkåkning just nu.
hehe ja det är väl så en försäljare ska jobba, avslut,avslut,avslut...

nej men det är säkert bra, men satsa du på en Cartel du kommer inte bli missnöjd är enligt mig bland dom bästa bindningarna som gjorts..

lycka till!

jag tror att drake bindningar e bra...de e lätt mer prisvärda än burton, men burton gör ju oxkså rätt bra grejor...
men skillnaden mellan drake 5ifty och burton cartel är enorm...både i hårdhet och prisklass.

Men varför vara tråkig och köpa burton när man kan köpa mycket roligare bindningar, typ union eller flux?

Jag förstår inte riktigt hypen på burtons bindningar. Capstrapen? är jätte skön men den är så jävla krånglig att komma i. Salomons bindningar är så mycket lättare att få i foten i. Burtonbindningen är så lätt att man råkar kliva på så den går sönder.

Jag skulle tipsa om Salomon SPX 55 för 2300kr eller SPX Pro för 2500kr.

Hojvall sa:
Jag förstår inte riktigt hypen på burtons bindningar. Capstrapen? är jätte skön men den är så jävla krånglig att komma i. Salomons bindningar är så mycket lättare att få i foten i. Burtonbindningen är så lätt att man råkar kliva på så den går sönder.
Att få i foten i en Cartel (eller random burtonbinding) kan ju omöjligvis vara särskilt mycket svårare än någon annan binding som knäpps på vanligt vis.. Har då aldrig haft några problem me att få in fossingarna i de små ludna mockasinerna..
En grej som faktist stämmer är att spännena är inte av den bästa kvaliteen, även om de inte är jätte kassa heller, så de kan faktist gå sönder. Mina gick sönder 3 gånger på en säsong, men det vara bara de simpla plastbitarna så gick superenkelt att byta (gratis!) i random skidshop. Skulle man sen inte ha turen att känna skidshopsnissarna kanske man får betala en slant, men vad är de värda? 10kr?...

Och vad är den "riktiga hypen på burtons bindingar"? Kanske att de är riktigt sköna, smart utformade och har (på bl.a. Cartel'en) capstrap som är guld värt!

Senast ändrad:
Blizzy testa en salomon bindning så förstår du vad jag menar.. burtons capstrap måste man ju böja åt sidan för att få in foten. Man ska ha bra otur om man har sönder salomons främre spänne.

Finns säkert många andra bindingar som också är bra

Böja åt sidan? bara att fösa in foten från utsidan, sjukt enkelt.. vill man att de ska stå rakt upp o inte va i vägen eller nåt är det ju bara att köpa eller hemma modda plastdelarna så att de är helt raka istället.. Att det skulle vara anledningen till att inte köpa en för övrigt helt perfekt binding låter ju lagom ologiskt..
Finns säkert många andra bindingar som också är bra, ja, bara svårt att bedömma "andra bindingar" som man inte har testat...
Allt är iofs en vanesak, finns duktiga med flowbindingar som diggar det, finns de som avskyr dem.. klart samma med cartel eller vad som.. men kan verkligen rekommendera Burton och Cartel.. Testade en massa bindingar först som satt på olika vis.. sen till slut testa jag denna o den satt verkligen perfekt.. lagom mycket tryck, perfekt "känsla" till brädan (inte cement-fastjuten, inte "hemma fix med tejp"-löst)..
Sen att de små plastspännena kan gå sönder är ju egentligen inget problem.. har sett andra märken som gått sönder betydligt värre, bl.a bakkåpor som knäckts, plattor som pajats o delar av spännena som brutits sönder som verkligen inte kostar en tia att laga..

Senast ändrad:
Går absolut inte att jämnföra Burton Cartel och Drake 50. 50ty är en av drakes budget modeller.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp