Burton Channel System - Bindningen flyttar på sig

DieCartoon

Ny medlem
Har en relativt ny Burton bräda, med Channel (ICS) Systemet med EST bindningar till. Efter ett fall eller hårt åkning flytta min bakre bindning på sig nån centimeter fram, som gör åkningen till ett helvete och så får man kliva av backen och börja skruva tillbaka den på rätt plats.

Nån vis man som kan ge nåt tips eller liknande?

Det låter nästan som att du kan reklamera den

Men du får nog definiera "fram" lite bättre. Fram som att bindingen åker längs kanalen eller fram som att bindingen glider mot tåkanten på brädan?

Aa, jag har använt den på rätt sätt och skruvat ner det med all min kraft.

Den glider fram mot kanten så det blir ett massivt tådrag.

har du brickan/stoppern mellan bindning och skruv - den som är tänkt att halla bindning pa plats(?)
kontrollera att du har bräda och bindning dvs skruv fran samma generation. 2011orna är annorlunda än tidigare.

På din bild ser det framförallt ut som om din tyngdpunkt glidit bakåt någon decimeter...

OT: reklamera, om du är på skidresa nu så skulle jag prova att linda skruven med VVS-tape (sådant man har för att täta kranar etc dvs ej klistertape). Det har räddat dåliga inserts för mig tidigare även om jag inte kör på just detta system själv (valde bort det bl a pga att jag var lite orolig för att det skulle glida faktiskt).

hehe, bilden är ihoptryckt och så tror jag jag försökte med nån wheelie eller nåt :P

jag körde med sån tejp idag faktiskt både runt skruven och under brickan/stoppern men det gjorde ingen skillnad.
På framfoten stannar den dock, men det är ju mest bakfoten som rör sig fram och tillbaka.

vilka skruvar har du? De första ICS systemen hade klena skruvar utan gummi disk emellan undre och övre skruven, om du har dom gamla, byt ut dom, det hjälper som fan, de nyare är svarta med svart gummi disk. Det är väl typ det enda utan att försöka reklamera skulle jag tro...

Det är nog knappast skruven som inte fäster i inserten, det låter mer som att den inte går djupt nog och kan därför inte hålla bindningen på plats. Den kan ju vara så att inserten dragits ur sitt fäste som håller kvar den i kanalen. Prova att fixa nya insetts, det får man väl tag på hyffsat enkelt?

Jag börjar nog med det då, att fixa ett nytt sett med skruvar. Jag bor i stockholm så jag har OneOff, hollywood och de flesta sportbutiker i närheten :P

hur gammal är bräda och bindningar exakt?
var köpte du dem?

ta med dig alltihopa till affären sa kan de säkert hjälpa till och kolla in det... även om det inte är den affären som salt hjälper de nog till ... iof behöver du kanske inte ha nagon stor blue tomato sticker pa brädan när du bladar in i affären :D

Det är en Custom 166 2009/2010 (den innan årets modell)
Bidningarna är ett par Exile EST som jag tror är från samma år, men inte riktigt säker..
EDIT: jag har kört brädan kanske 15 gånger, så den är fortfarande i nyskick kan man säga.

Köpte det på Rean på Länna Sport, som dock är ganska usla på just snowboards.

Ska nog försöka kila in i nån affär med ett stort leende och se om dom kan hjälpa på nåt sätt :D

Senast ändrad:
Ja, prova vilken affär som helst som säljer burton för hjälp, eller reklamera till Länna.

Eller därefter ringa burtons rider-support telefon och säg det här inte funka nej - fixa.

Åk ut till Lännasport där du köpte brädan.
Det som är problemet är att på skruvdelen sitter det en svart plastbricka, om man kraschar riktigt hårt så kan den bli "sliten" då fäster den inte, Om du byter skruvarna så är problemet löst.
Du får nog flirta ganska hårt med folket på Länna så att du får ett par nya som reklamation, som reservdel kostar skruven 350kr och det vill man ju slippa betala.

Jag som är lite mer krävande men samtidigt vänlig (vilket iof kan vara fel taktik i vissa lägen) skulle inte flirta det minsta. Skruven skall halla akning och även krascher och är produktdesignen eller skruvens design inte tillräckligt stabil är det inte ditt problem och de far fixa fram en ny. Inte för att jag nagonsin testat med nagot riktigt heltrasigt pa riktigt, men Burtons garanti sägs ju vara den bästa i industrin sa om det nu är fastställt att det är skruvbrickan da kanske det t.o.m. räcker att ringa och fa skruvarna mailade till dig.

(Jag har iof gatt till random affär med kranglande RED hjälm - de fixade, samma med forum boots för nya speedlaces.)

Senast ändrad:
Jag vill också lära mig wheelie på snowboard! Jag har aldrig lyckats klura ut en smart lösning på hur man ska montera hjulen bara..

öööh?

deltab0arder sa:
Burtons garanti sägs ju vara den bästa i industrin sa om det nu är fastställt att det är skruvbrickan da kanske det t.o.m. räcker att ringa och fa skruvarna mailade till dig.
detta!

när jag hade liknande problem med min JeremyJones skickade dom gratis hardware i posten, tog typ 3 dagar. värt det att prova, ring rider services!

Tillbaka
Topp