burton dominant & dominant SLICK?

• Trådstartare Trådstartare tjorloff
  • Start datum Start datum
T

tjorloff

Guest
nån här som vet vad skillanden mellan de två modellerna dominant och dominant slick är? är det stor skillnad i åkkänsla etc? tack på förhand

enligt d som står på hemsidan skulle jag tro att de är i princip samma fast slick e snäppet vassare?!
dom är jävlit coola iaf översidan ser ju ful ut men den e ju skitcool 4 real

Slick är näst intill omöjlig att köra i pisten, eftersom stålkanterna sitter nåra cm in mot mitten i brädan. Men den är ju sjuuukt skön på rails. men åker du imnsta pist ska du köra på dominant den vanliga!!! SLICK ÄR ETT HELVETTE I PIST MEN EN GUD PÅ RAILS!

tack så mycket :) tur jag inte beställde den då. får åkningen vill jag inte förstöra hjeller :)

Ok..

skulle du ta och LÄSA på burtons hemsida så kanske du skulle förstå (om du kan engelska) att det är STOR skillnad på dominant slick och den vanliga dominanten.

Jag kör på dominant och den e inte så kul i pisten alls, klart att den går att åka med lite men det är STOOOR skillnad från en normal bräda som ex. clash, custom, UnInc etc...

Dominant är utvecklad för park/jib/rail-åkning så den hör hemma i snowboard-parkerna och det är just där som den är sååå jääävla skööön..

Att köpa en Dom för att åka 50% pist och 50% park skulle jag INTE rekomendera.. (fast det är min uppfattning)

...

Dominant Slick:

"As the ultimate jib stick, the Dominant™ Slick smoothly transitions from a recessed edge where it would normally come in contact with rails to a traditional edge at the nose and tail for normal turn initiation"

"Ressesed" kan man översätta till tillbakadragen.. stålkanten/basen mellan bindningarna (ungefär) har en annorlunda vinkel från basvinkeln (vad jag har förstått) och är "vinklade" uppåt vilket gör att man inte så lätt får hugg i kanterna när man railar.

Så en Dominant Slick har gjorts för dem som railar jävligt mycket (skulle jag tro)

/Kalle

Gäller detta även årets modell? Någon som kört en Dominant 2006:a, pratade med en kille som varit uppe och testkört en sådan och tyckte den var hur kul som helst i stort sett överallt.

Jag har åkt i två år varav förra året kanske tjugo dagar, kört på en Cruzer. Tröttnat på att bara kliva på spåret och åka rakt ner för backen och vill börja lattja lite mer.
Man är ju ett par år över 30 så man kommer ju inte köra bigjumps direkt men däremot börja småhoppa och dona i pisten, är det alltså helt fel med en Dominant?
Är inget speedfreak utan myser mest ner för backarna så om den är ostabil i hög fart gör mig inget, tips på andra bräder annars mottages varmt! Är rena djungeln, kollat på Custom, Canyon och Clash.

jag har åkt sen 1989 och är över 30 år.. jag har en dominant som jag leker med... klart att det går att åka i pisten med den men den är mjuuuk och har inte så stor radie.. det blir en helt annan åkkänsla med en dominant..

sen har jag en custom som jag åker med som allroundbräda.. den är helt annorlunda i pistkänslan.. mer radie vilket gör att man kan göra snabbare svängar...

köp du en dominant eller varför inte en custom... vill du ha ett mellanting som också är lite billigare så ta och titta på en Burton Blunt.. mjuk att leka med å raila å hoppa lite men med en okej radie så du få den där sköna känslan i pisten.. (ps. den e mjuuuk, tänk på det om du väger lite mer)

annars... tipsets tips.. custom..

/kalle aka pinn

Tackar, bra svar där. Med tanke på mina nätta 92kg kanske det blir en Custom då i alla fall, fast Dominanten är ju gräsligt snygg =)
Affärsidé är väl att smälla upp en ställe som hyr ut årets alla brädor så man kan hyra och testa allt innan man slår till, gå på utseende och hörsägen är det som gäller nu.

Det finns en del ställen i svenska fjällen där man kan testa årets brädor från burton. Ett exempel är stadium i hundfjället. Jag var uppe i sälen för några veckor sedan och testade en baron. Då hade de så gott som alla modeller, inklusive baron, custom x, t6, vapor, air o s v

Aha, grymt. Synd att man inte hinner upp innan man drar iväg till Österrike den 14:e, hur var Baron brädan? Jag har dock bara 43or så den blir väl kanske lite väl bred för mig.

Följe ditt råd Pinn, hittade förra årets Custom för 4k. Åkt på två dagar så det fanns inte en repa, nu är det bara att räkna dagarna tills man får testa den.

du kommer säkert bli mkt nöjd med köpet Vad jag har förstått så är Baron en vid-version av custom, och även fast den ska vara "freestyle-focused" enligt hemsidan så tyckte jag den var grym i pisten.

Ta det lungt ute i backen :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp