Burton- eller Extrembräda? Snälla hjälp!

3rik

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa en ny bräda mne är lite osäker på vilken jag ska välja eftersom det är lite svårt att testa. Så då tänkte jag att ni kanske skulle kunna hjälpa mig?
Jag är en ganska bra åkare som åker pist och lite offpist, ingen park. Jag är 172 cm lång och ganska lätt, typ 55 kg.

De brädor jag har kollat lite på är:
Burton Elite
Extrem Device

Jag har även sneglat lite på Burton Custom som ju är lite dyrare och då undrar jag om jag skulle känna att det verkligen är en bättre bräda. Om det är värt de extra pengarna.

Hade tänkt mig en Burton Custom bindning till brädan och undrar då om den bindningen passar andra brädor än burton?

Kom gärna med förslag på andra brädor också...

Tack på förhand, Erik

Senast ändrad:
Tycker efter att ha kollat på specifikationerna inte att burton Elite verkar lämplig alls är nog bara ett billigare alternativ..

Device´n är nog snabb som satan men förmodligen lite plankig.. alltså in så snabb på edge to edge... du är nog lite för lätt för denna..

jag skulle där rekommendera det mer säkra kortet Custom även om den är lite dyrare, det är få som inte gillar den..

lycka till!

och till sist, pröva alltid först!

.. eftersom du är så pass lätt så skall du ju titta på en bräda som har ett mjukare flex, du är ju ändå 172cm lång och piståkare så du vill nog ha en bräda som är runt 158 eller så, och då blir många brädor väldigt hårda i flexet för att ju längre bräda ju högre viktspecifikation .. comprende.?

jag vet tyvärr inte vilken storlek du har på dina skor. men jag chansar på 41/42 ..

då skulle jag rekkomendera förlajnde brädor från Burton.

(ingen specifik ordning)

1. Shaun White 158 (24,3 i midja, passar stl 40-41 i skor) lite hård men annars bra 7 i flex

2. Elite 155 (24,5, passar 41-41½) bra bräda något kort men bra 5 i flex

3. Custom 156 (24,7, passar 41/42) blir lite hård för dig men annars bra 7 i flex

4. Jeremy Jones 156, (24,5) blir lite hård, annars bra 6 i flex

som du ser så passar nog Elite dig bäst . jag har gått ner i längd för att det skall passa din vikt.. du kommer nog att kunna köra bäst med Eliten eller Jeremyn..

skulle jag vara du så skulle jag satsa på Jeremy Jones för den skall vara mycket mycket skön att köra på.. passar till pist, off-pist, park och allt möjligt..

hoppas att det var till någon hjälp..

/Pinn

Mycket bra och kompetenta svar. Perfekt!

Då återstår bara valet mellan Jeremy och Custom men eftersom Jeremy är lite billigare och har snyggare motiv enligt mig blir det nog den.

Tror ni det passar bra med en Custombindning? Jag har stl 42 och har precis köppt ett par Burton Freestyle boots.

Jag kan rekommendera en Custom till fullu !

En bättre bräda för dig kommer du inte att hitta och du kommer ha något att "växa" in i.
Jag "lärde" mig åka seriöst på en Burton Custom och jag vill nästan köpa en ny (knäckte den efter 4 år).

Leta upp en Custom, du kommer inte bli besviken.! Att den är för hård är struntprat. Får anstänga dig lite mer att åka bara. Eftersom du åker mycket pist och lite offpist är den grymt bra!

Jo en Custom är nog riktigt fin! Det är det som är problemet... så svårt att välja!
Antar att det bara är å köra på magkänslan ;)
Som du säger är nog hårdheten inte så farlig men kan den inte bli lite tråkigare att åka på, Jeremyn kanske blir lite livligare och roligare... jag vet inte men en spekulation bara. Självklart är inte en Custom tråkig men om man ska hitta några små nackdelar får man ju vara lite utav en perfektionist.

Jo en Custom är nog riktigt fin! Det är det som är problemet... så svårt att välja!
Antar att det bara är å köra på magkänslan ;)
Som du säger är nog hårdheten inte så farlig men kan den inte bli lite tråkigare att åka på, Jeremyn kanske blir lite livligare och roligare... jag vet inte men en spekulation bara. Självklart är en Custom inte tråkig men om man ska hitta några små nackdelar får man ju vara lite utav en perfektionist.
Jeremyn har ju en liten fördel vad gäller motivet också, även om man nu inte ska gå på det...

Tack för svaret Nosskire!

Sorry för att det råkade bli två inlägg

Senast ändrad:
..

NEJ...

Jeremy Jones skall du ha,, och kör på custom eller mission bindningar,, eller Om du e rik så kör på P1 de skönaste bindningarna som finns.

42.or funkar på Mediumbindningar... har du shysst stance så kommer brädans bredd att funka också.. står du däremot med väldigt raka vinklar så kanske du kommer att ta i tårna och hälarna vid djupa carvingsvängar.. JJ e ju "bara" 24,5 men det bör funka bra.

PGA din vikt så skulle jag ta JJ,n du kommer inte att bli besviken... och en Promodel e oftast lite roligare att köra på... sen håller jag med dig om att dn e jävligt snygg också.

kör hårt...

/Pinn

Okej!

Jag var i göteborg idag och kollade runt på lite olika brädor men de hade ingen som jag blev riktigt sugen på så det blir nog en JJ. Den verkar riktigt fin!
Kör nog på en custombindnig, verkar prisvärd. Eftersom det är min första bräda vill jag hålla ner priset lite men ska man köpa kan man lika gärna göra det rejält! ;)

Tack så mycket Pinn!

Jo burtonbindningarna passar mer brädor än burton men inga andra bindningar passar på deras brädor... om man inte köper en ny platta i mitten..

Tillbaka
Topp