Burton garanti för bruten bräda

jona_than

Ny medlem
Hallå!
Jag har hört ett rykte om att burton skulle ha en sådan garanti på sina brädor, att man får en ny om man crackar brädan i t.ex ett hopp. Jag tycker det låter lite väl bra för att vara sant, så har nån någon aning om det stämmer eller ej? Jag är nämligen i behov av ny bräda eftersom jag just bröt min gamla bräda, dock inte burton...

Det ända jag vet är att Burton har mycket bra garantier på bindningar och har även hört att det ska va bra på snowboardsen me men vet inte exakt om snowboarden. på bindningarna kan nästan vad som helst gå sönder och du får byta det på garantin lr får nya :P

Jag knäckte min Burton blunt i tailen i ett hopp för ett tag sedan. ska reklamera vecka 10. borde det gå på reklamtion?

Allt beror på hur det gick till. Hoppade du i ett hopp och landade fel med knäckt bräda som resultat får du inte en ny. Brädor är inte byggda för att klara vad som helst. Kan du däremot motivera att du knäckte brädan pga av materialfel så ska du självklart få en ny.

Jag knäckte en UnInc över nosen när jag åkte i skogen. Killen jag lämnade in den hos vägrade först eftersom han hävdade att jag åkt switch och landat fel i ett hopp. Tillslut skickade de i väg brädan och jag fick fakstiskt en ny (fast 48hours garantin vara bara snack i mitt fall). Självklart ska du ta med brädan till affären du köpte och förklara vad som hänt och har du tur kanske du kan få en ny, men tror inte du ska räkna med att få en ny eftersom du knäckte den i ett hopp.

Jag har en kompis som hade en burton seven. Han knäckte först en, de skickade en ny, han knäckte den, de skickade en ny, han knäckte den också, då tröttnade dom och skickade en T6 istället som är en betydligt dyrare bräda med bla aluminiumkärna. Tog inte länge innan han knäckte den heller, men återigen skickade de upp en ny T6 och den har nu hållit. Har för mig att han knäckte alla under samma säsong också =) och den sista T6an han fick var nästa års modell och den verkar ju hålla lite bättre.

eller saken är att jag vet inte hur jag knäckte den. Jag skulle spänna på mig bakre bindingen och så såg jag att det var en spricka i brädan. (den är inte helt av).

Köpte den begagnad av en vän som åkt på den 1 vecka. Rycktas om att Åre skidsport skickar iväg brädor på garanti check även om man inte har köpt den där. någon som kan bekräfta det?

Boreal sa:
Jag har en kompis som hade en burton seven. Han knäckte först en, de skickade en ny, han knäckte den, de skickade en ny, han knäckte den också, då tröttnade dom och skickade en T6 istället som är en betydligt dyrare bräda med bla aluminiumkärna. Tog inte länge innan han knäckte den heller, men återigen skickade de upp en ny T6 och den har nu hållit. Har för mig att han knäckte alla under samma säsong också =) och den sista T6an han fick var nästa års modell och den verkar ju hålla lite bättre.
Åååh herregud sicken bräd-dödare! :O Vore fräckt med en bild på slakten!

Burton har ingen bra garanti. Testat.

Knäckte en Burton Custom i vanlig åkning! Landade lite snett i en halfpipe (första gången jag ens testade pipe) och krach, Knäckte den diagonalt på tailen.
2 år gammal bräda, = Ingen garanti.

Mindre märken såsom Unity har 2 år garanti, varför kan inte Burton ha det som är ett klart större bolag? Litar de inte på sina egna produkter? Dåligt av Burton!

Så.. Alla som har knäckt en bräda som är äldre än 1 år, Taskigt för er...

SverigeTomten sa:
Nä, inte burton tack. Jag ska nog fortsätta med att köpa svenskt, tex allian och extrem.
Extreme ja... Hoppas de fick snurr på sin tillverkning.
Både jag och far köpte Extreme bräda för några år sedan, under den tiden de blev stora och expanderade som f*n..

Blev lite fel när de gjorde brädor då..
1. De var inte plana för 5 öre. Var t.om i fabriken i åre och letade fram de som var planast. Och de var inte bra...
2. Min far knäckte deras värsting kolfiberbräda (som var som ett tåg att åka)
3. Jag reklamerade 4 (!) st extreme brädor på totalt 4 veckor. Stålkanten släppte på 2 av modellerna och 2 st var så j*vla skeva att jag skickade tillbaka dem direkt.

Sen blev det en varsin Burton Custom och den höll som jag skrev ovanför i 2 år :) dock var den bra.. och plan. Min fars lever än.

Deras garanti täcker ju allt . tycker den är grym faktiskt!
knäckt både bindningar och brädor och alltid fått nytt . såvida dom inte kan laga skadan så får man en ny.

Nosskire:
Klart dom reklamerar 2år gamla brädor, livstidgaranti på allt. sen att du kanske lämna in den hos en intersportförsäljare som precis bråkat med frugan och inte ville ha en massa extrajobb.
Har en polare som försökte lämna in sin knäckte dominant för 2 år sen när den butiken inte ville ta emot, stadium kanske de va . lämnade sedan in brädan på Oneoff i sthlm i höstas och fick en av årets modell.
Eller prata du drekt med burton?!

Sen är väl inte saker till för att hållla i all evighet heller . ingen större skandal att behöva köpa nytt efter 2 säsonger ?!

Nosskire: ALLA brädor är ojämna. Fråga mig har hittils slipat 60 st denna säsongen och ca 120 förra.

//H

Hasse sa:
Nosskire: ALLA brädor är ojämna. Fråga mig har hittils slipat 60 st denna säsongen och ca 120 förra.

//H
Hasse. Jag vet att alla brädor är lite ojämna. Men.. Det diggad 4 mm! (!) på en bräda, 3 mm på en annan. Det var enormt mycket missar från extreme då de flyttade och utökade sin verksamhet.
Dock så ser brädorna klart bättre ut nuföritden. Men jag berättar bara var jag har upplevt.

DZettervall sa:
Deras garanti täcker ju allt . tycker den är grym faktiskt!
knäckt både bindningar och brädor och alltid fått nytt . såvida dom inte kan laga skadan så får man en ny.

Nosskire:
Klart dom reklamerar 2år gamla brädor, livstidgaranti på allt. sen att du kanske lämna in den hos en intersportförsäljare som precis bråkat med frugan och inte ville ha en massa extrajobb.
Har en polare som försökte lämna in sin knäckte dominant för 2 år sen när den butiken inte ville ta emot, stadium kanske de va . lämnade sedan in brädan på Oneoff i sthlm i höstas och fick en av årets modell.
Eller prata du drekt med burton?!

Sen är väl inte saker till för att hållla i all evighet heller . ingen större skandal att behöva köpa nytt efter 2 säsonger ?!
2 säsonger = 8 veckor då.

Ringde till huvudkontoret för Burton och pratade med dem, de sa nej tack. Inte tusan skulle jag reklamera en produkt hos intersport. Då tar det ju år. Köpte brädan hos en Burton åtreförsäljare i usa (kommer inte ihåg namnet) och vi ringde dit och pratade också, samma svar där.

Kortfattat, JAG kunde inte få min custom reklamerad efter 2 år från inköpsdatum. Sen finns det säkerligen folk som har lyckats med de går officielt ut med 1 års garanti

Burtons garanti:
http://www.burton.com/Warranty/Default.aspx

"Burton Snowboards warrants all products sold by Burton to be free of defects in material or workmanship for a period of one (1) year from the date of purchase unless otherwise specified on the product"

Inget ovanligt att brädorna är skeva eller rättare sagt mer en regel än undantag.... Har sett EN bräda som var plan på 3 år. Och det var faktiskt en extrembräda. Men då räknar jag inte alpinbrädor iofs för de är plan till 99%.

//H

Hasse sa:
Inget ovanligt att brädorna är skeva eller rättare sagt mer en regel än undantag.... Har sett EN bräda som var plan på 3 år. Och det var faktiskt en extrembräda. Men då räknar jag inte alpinbrädor iofs för de är plan till 99%.

//H
Bara 1?

Var i extreme fabriken för 2 år sedan och kollade, fick låna ett sådant mätinstrument som mäter planheten och hittade flertalet brädor där som var plana.

Jo men det är innan du har åkt på de eller hur? De slår sig naturligtvis när vädret växlar(tempen) Och det beror mest pga att de är så pass breda. Burton säger att över 22 cm i midjan så är det helt normalt.

//H

jona_than sa:
Hallå!
Jag har hört ett rykte om att burton skulle ha en sådan garanti på sina brädor, att man får en ny om man crackar brädan i t.ex ett hopp. Jag tycker det låter lite väl bra för att vara sant, så har nån någon aning om det stämmer eller ej? Jag är nämligen i behov av ny bräda eftersom jag just bröt min gamla bräda, dock inte burton...
Jag hade dominant -07 i början av februari och fick ut en dominant -08 gratis för en vecka sen typ iaf:)

Coldis sa:
annars får du väll skicka den till Burton direkt bara..
Burton vill alltid att man går via återförsäljaren, försökt en gång direkt till burton.
Men dom sa bara att jag skulle vända mig till återförsäljaren.

Garantin gäller ju tillverkningsfel. Att belaget släpper eller dyligt.
Att knäcka en bräda för att man dammar in i ett träd el dyl kräver nog en silvertunga för att lyckas övertala återförsäljare och tillverkare att ta den på garanti.

Snödjup

Tillbaka
Topp