Burton Manolo 166 eller Lib Tech TRS MTX 167?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Vad köpa till den här säsongen, det är frågan. Är 190cm, 75kg+utrustning, skor ca 43½, medelgod åkare, åker ffa offpist men den ska vara fartstabil i pist och ha bra kantgrepp också. Hoppar lite men jibbing och park pysslar jag aldrig med. Åker 2-3v/år ffa i alperna. Åker nu en Burton Baron 162 som jag tycker har en tendens att dyka i lössnö trots bakmontering. Behöver nått med mer flyt men tror inte riktigt på någon extrem puderbräda eller bigmountain, då det ju i ärlighetens namn inte är så ofta man surfar runt på bottenlöst puder. Kikat runt lite bla här och funderar på antingen Manolo eller Lib-Tech TRS MTX. Har någon några erfarenheter eller råd om andra brädor?

Tack på förhand /J

Jag kör en baron es 164 som puder bräda, max makmonterad och det fungerar ypperligt för mig!
187 lång, 75 kilo. Gjorde min säsong i st.anton på den och var aldrig missnöjd med den i offpisten.

maulolo är en grymt bra bräda och jag lobbar gärna för den, dock så skulle jag vilja teståka en lib tech med magne traction innan jag bestämmer mig. En lib-tech med tapprad (eller vad heter det) form med magnetraction tror jag stenhårt på. Dock ej teståkt...

Kolla med Doughboy här på freeride eller snowboardsverige angående lib tech, han har bra koll.

Ja, TSR har ju lika bred nos som tail vilket ju kanske talar för Manolo för bra flyt. Dock så är jag nyfiken på magnetraction. Allt som förbättrar greppet i isiga pister låter intressant!

Hmm, kanske är en Lib-Tech Mullet man ska ha? Den är ju tapered. 165 eller rent utav 172? Fast den är ju rätt ful tyvär. Beslut beslut...

kör själv på en maloloo 162 (väger 66 kg)och jag är riktigt nöjd med den!
Den är fart stabail och har bra kantgrepp men framför allt så flyter riktigt bra!
Tror att Mullet ska vara ganska lik men att det inte är lika bakmonterad.
Har adrig hört någon som kört på den dock.

Mullet ful? Förra årets är asful men årets duger, funderar på en sådan 165 själv. Men den är ju ganska rejäl i taper och setback, ingen pistbräda direkt vad jag förstått. Utifrån din beskrivning tror jag du ska kika på never summers brädor. Kolla på Seattlesnowboards forum om du vill ha bra feedback på mulleten.

Senast ändrad:
Om man kollar på specifikationer så skulle jag ta en mullet med magne traction. Om någon säljare kan svara på frågan hur jag ska slipa kanterna...

Nu är ju jag Lib-Techs distributör och om du tror att jag kommer att skriva oärligt och ensidigt om mina produkter så behöver dun inte läsa. För den som vill ha värdefull info om hur en Mullet fungerar kan det vara värt att läsa.

Till min vän Xavier vill jag bara säga att jag tycker att förra årets Mullet är vrålsnygg. Jag ångrar fortfarande att jag gjort mig av med min 165 till förmån för en årets 172.

Vad gäller åkegenskaper så funkar en Mullet utmärkt till piståkning och den är helt fantastisk i skog och puder. Jag tror att det gäller för alla brädor med en tapering mellan 2 och 4 cm och lite bakmonterat stance. Jag tror även att väldigt många snowboardåkare som inte är intresserade av parkåkning skulle få en rejäl aha-upplevelse av hur en snowboard kan bete sig om de gick över till taperade brädor. En Mullet är väldigt fartstabil och lättsvängd och flytet i puder och snabbsvängdheten mellan lite tätare träd går inte att jämföra med en bräda som är lika bred i nos och tail.

Jag hade förmånen att jämföra en Gnu 11'up 166 MTX med en Mullet 165 MTX i vintras. Vi var i Ramundberget och som alla riktiga snowboardåkare vet så åker man inte dit för parken utan för den grymma skogsåkningen bortanför Osthang. Jag åkte puder ett par dagar först med Gnun och gillade den skarpt. Efter ett par dagar bytte jag till Mulleten och skillnaden i skogen var slående. Flytet på lite flackare partier var klart bättre än med Gnun och man svängde hur kvickt som helst mellan träden. Man åker ju också mycket mer avslappnat i pudret eftersom man inte behöver lägga vikten på det bakre benet hela tiden för att hålla sig flytande.

När det gäller piståkning så åker jag riktigt fort och svänger med stooora svängar om jag svänger och även här tycker jag att Mulleten fungerar utmärkt. Man känner sig aldrig osäker när man "straightlinar" och den håller skäret utmärkt genom hela svängen. Här märkt inte skillnaden mot en otaperad bräda så mycket så det finns ingen anledning att oroa sig för att en taperad bräda skulle ha konstiga pistegenskaper.

Det är ju uppenbart att man inte köper an taperad bräda om man är en parkråtta. Bakmonterat stance och osymmetrisk form lämpar sig inte särskilt bra för parken även om man självklart kan ta en repa där då och då.

Gillar man piståkning i höga farter och så mycket offpiståkning som möjligt tycker jag att en taperad bräda det optimala oavsett vilket märke man väljer.

Till trådstartaren: Ditt val borde stå mellan en Malolo och en Mullet. TRS är "bara" en vanlig freestylebräda som man kan åka med överallt.

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Blir mer och mer sugen på en Mullet måste jag nog säga. Lite osäker på längden, är ju rätt lång själv men 172 låter lite långt. Hade en Extreme 169 ett tag och tyckte att den var lite klumpig. Min nuvarande Burton Baron är som sagt 162 vilket kanske känns lite kort, så 165 kanske är lagom? Nästa fråga är väl var kan man köpa en Mullet och vad kostar den? Finns dom i Stockholm så man klämma lite på den innan köp?

Doughboy sa:
Nu är ju jag Lib-Techs distributör och om du tror att jag kommer att skriva oärligt och ensidigt om mina produkter s....
Hur slipar du kanterna på en magne traction bräda? Ingen som verkar kunna svara på det.. Jag har en riktigt bra kantslip hemma men tveksam att den skulle gilla magne traction kanten... Om den skulle gilla den så skulle den ta j*vligt mycket pga böjningen.

Om du jämför en tapprad bräda i pisten jämfört med en icke tapprad, vad förlorar man? Om man stright linar ner eller gör stora svängar kan jag tänka mig att det är minimal skillnad men då man bli tvungen att kyrssa på transportsträckor förbi stackande skidåkare? Hur pass "agile" är den?

DrJ sa:
Tack för alla svar! Blir mer och mer sugen på en Mullet måste jag nog säga. Lite osäker på längden, är ju rätt lång själv men 172 låter lite långt. Hade en Extreme 169 ett tag och tyckte att den var lite klumpig. Min nuvarande Burton Baron är som sagt 162 vilket kanske känns lite kort, så 165 kanske är lagom? Nästa fråga är väl var kan man köpa en Mullet och vad kostar den? Finns dom i Stockholm så man klämma lite på den innan köp?
Onoff hade några lib tech brädor med magne traction, gå in där och fråga.
Annars rekommenderar jag att du pratar med Doughboy :) Han borde ha koll på det ;)

Kan man inte slipa den med en vanlig handslip? Man vill ju kunna hålla kanterna skarpa, hatar slöa kanter!

Det går alldeles utmärkt att slipa en MTX-bräda med en vanlig handslip. Se till att köpa en som inte är så lång. Jag har ett par stycken från One Ball Jay där själva filen är ungefär 7 cm lång och den fungerar utan problem. Den här vintern har OBJ tagit fram en ännu kortare handfil som är speciellt avsedd för MTX.

När det gäller planslpning så fungerar det ju såklart likadant med en MTX-bräda som med vilken annan bräda som helst.

DrJ: Med din längd borde det inte vara några problem att hantera en Mullet 172. Men det där med längd är ju alltid en smaksak. Jag tycker nog att en Mullet 172 är mer lättåkt än en "vanlig" bräda på 167-170. När det gäller tillgängligheten så är det inte lätt att få tag på en Mullet. Årets 172 finns i ett ex i Sverige och det är min egen och det är faktiskt det enda exet av årets Mullet överhuvudtaget. Den är såklart till salu om jag får vettigt betalt för den. Jag har åkt på den i 3-4 dagar i våras och den är i väldigt bra skick.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp