Burton Sherlock 11 + Burton Cartel EST 09 hardware

piscis

Ny medlem
Jag har just fått hem min nya Burton Sherlock bräda och har ett par Burton Cartel EST bindningar från 2009. När jag skulle fästa bindningarna så märkte jag att Burtons nya channelbrädor har bredare channel än innan. Mina bindningar passar nu inte den hardware jag fått med brädan.

http://i51.tinypic.com/2rcn5hi.jpg

Jag har t-boltsen jag fick med brädan men that´s it. Och dem passade inte med bindningarna. Vad exakt behöver jag och var skaffar man det? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Senast ändrad:
Nya brädan har ju M6 channel, konstigt nog (men bra gjort naturligtvis om det skulle stämma) star det ju pa din länk "vi skickar transition kittet med brädan" vilket jag inte kan minnas att det skulle varit med nagot sadant kit till custom x med m6 (som jag har). Ring/maila Burton och be dem skicka adapter/transition kitet!

Nä, kom inte med brädan. Du tror inte grejerna finns att få tag på i någon butik i Stockholm? Måste nämligen ha dem innan senast måndag.

Senast ändrad:
Kolla på One Off. Tror de säljer för 100:-
Mailar man Burton Rider Service får man dem, men då tar det ju några dagar...

Edit: bild

021281401_GEN.jpg

Senast ändrad:
Det finns säkert hos de snowboardshoppar som säljer burton (och förhoppningsvis ger de ut det gratis) i och med att det inte är ett helt ovanligt probb... eller be burton skicka dit du skall, om de är snabba och skickar det fran innsbruck idag borde det vara framme med posten pa mandag...

Sticker till One off och kollar. Ska jag fråga efter alla de tre sakerna i länken?
Får ha det andra alternativet som reservplan

Aldrig gjort det där men jag antar att bilden stämmer och att du behöver alla 3 prylar men eftersom det heter "kit" sa lär ju allt vara med och lugnt och fint...

deltab0arder sa:
Aldrig gjort det där men jag antar att bilden stämmer och att du behöver alla 3 prylar men eftersom det heter "kit" sa lär ju allt vara med och lugnt och fint...
Helt riktigt! :) I M6 transition-kitet så ingår alla tre prylarna plus discarna.

Vad är diskarna till för? är de till för att konvertera 4x4/3D bindningar till EST/M6?

Om man vill köra Burtonbindningar utan EST på en ICS-board.
Har för mig att det ska finnas M6 ICS-konverteringskit till Union och Flux också...

magnusericsson sa:
Ännu en anledning till varför jag inte kör Burton!
mycket krångel med burton ICS alltså, har väl nog aldrig funkat precis som dom vill. byter ngn detalj varje år,

Till O.P, Se till för allt i världen att du får ett helt komplett transitions kit, Det finns nämligen två svarta gummiband som du måste trycka på fliken som du sätter in in ICS canalen under bindningen, den är för tunn på äldre Burton bindningar och du kan inte ställa in dina grader rätt utan dem. Så bara discar och skruvar räcker inte!!

Borde vara gratis, Burton skickade ca 100st gratis kit till min shop i början av året, hör av dig om du inte får tag på det så kan jag skicka ett. tar längre härifrån dock, iomed att jag e låååååångt bort....

ICS är helt otroligt onödigt. Ett vanligt hålmönster 4X4 (inte 3D) och bindningar med vanliga bottenplattor fungerar precis lika bra. Burton har verkligen lagt onödigt mycket resurser (läs pengar) på utvecklingen av ICS brädor och EST bindningar och gör vekligen allt för att göra det svårt/krångligt att skaffa andra bindningar än Burton till sina brädor.

Hmmm, hade du bott i Gbg hade det säkert varit lätt fixat tills på måndag... Burtons agentur i Sverige sitter här...
Skicka mig ett pm med din mail så skall du få kontakten av mig. :)

Doughboy sa:
ICS är helt otroligt onödigt. Ett vanligt hålmönster 4X4 (inte 3D) och bindningar med vanliga bottenplattor fungerar precis lika bra. Burton har verkligen lagt onödigt mycket resurser (läs pengar) på utvecklingen av ICS brädor och EST bindningar och gör vekligen allt för att göra det svårt/krångligt att skaffa andra bindningar än Burton till sina brädor.
Lite sant kanske. Eller inte. Dock får du ju en bättre finjustering med ICS... Ett annat sätt att se på saken är smart produktutveckling att binda sina produkter till sitt eget varumärke. Se hur det går för Apple tex... ;) Bra eller anus, smaken är som baken - delad. MEN smart av Burton, annat kan du inte säga...

För övrigt, gött enkelt att bakmontera i pudret... :)

Öppnar också vägen för nya balla trick (Om man nu tycker det är ballt)... Bernt kör ju sköna gyrosnurr med brädan... :)

AdamClaeson sa:
Doughboy sa:
Lite sant kanske. Eller inte. Dock får du ju en bättre finjustering med ICS... Ett annat sätt att se på saken är smart produktutveckling att binda sina produkter till sitt eget varumärke. Se hur det går för Apple tex... ;) Bra eller anus, smaken är som baken - delad. MEN smart av Burton, annat kan du inte säga...

För övrigt, gött enkelt att bakmontera i pudret... :)

Öppnar också vägen för nya balla trick (Om man nu tycker det är ballt)... Bernt kör ju sköna gyrosnurr med brädan... :)
Haha, Bernt?!? Vem fan är det? Menade Jermy givetvis.... Konstigt rättstavningsprogram...

Doughboy sa:
Ren okunnighet - sen antar jag att nästa inlägg kanske börjar med F och slutar med lux, eller har nagot med aldrigsommar eller rökandebrädor?

om du inte orkar googla varför sa kan du börja med att försöka flyta om stancen pa berget inklusive ändring av bredden sa kommer du märka att du bland annat snabbt far ner snö i halen, förutom att det tar längre och därmed är jobbigare och kallare för händerna, och när du har snö i halen - dra ner skruvarna, dra at, vänd pa brädan och kolla in belaget.

Senast ändrad:
deltab0arder sa:
Doughboy sa:
Ren okunnighet - sen antar jag att nästa inlägg kanske börjar med F och slutar med lux, eller har nagot med aldrigsommar eller rökandebrädor?

om du inte orkar googla varför sa kan du börja med att försöka flyta om stancen pa berget inklusive ändring av bredden sa kommer du märka att du bland annat snabbt far ner snö i halen, förutom att det tar längre och därmed är jobbigare och kallare för händerna, och när du har snö i halen - dra ner skruvarna, dra at, vänd pa brädan och kolla in belaget.
Du får gärna tycka precis vad du vill om det jag skriver men att påstå att mina uttalanden har något med okunnighet att göra är inte förankrat i verkligheten. Jag kan mer om snowboard och snowboardhårdvara än de allra flesta i det här landet och mer än 99,9% av Freerides användare. Mina invändningar mot ICS och EST har ingenting med varumärkeslojaliteter att göra utan är min personliga åsikt baserad på 25 års passion för snowboardåkning och snowboardprylar. Tror du verkligen inte att jag har sett/testat hur Burtons produkter fungerar? Givetvis är det enklare att flytta bindningarna med ICS men det är ett rätt futtigt argument i min bok.

Jag anser att utvecklingen av ICS är ett resultat av att Burton väldigt gärna vill att man ska köpa deras egna bindningar tillsammans med deras brädor och de vill gärna att andra märken ska behöva betala pengar för att få använda sig av kompatibla produkter. Affärsmässigt väldigt smart. Jag påstår absolut inte att Burton har utvecklat något dåligt, bara att ett vanligt hålsystem och bindningar med vanliga bottenplattor, ur ett rent prestandamässigt perspektiv, faktiskt fungerar precis lika bra. När alla andra märken har samma system för att fästa bindningar på brädor så gör Burton tvärtemot och min åsikt är att de fortfarande är sura över att 3D inte blev industristandard i början av 90-talet, vilket hade gett Burton ofantliga licensintäkter.

Senast ändrad:

@doughboy:
Vi far naturligtvis alla ha vilken asikt vi vill, och jag skrev naturligtvis avsiktligen provokativt eftersom jag tycker att (ständigt) haussa vissa tillverkare är en sak (gör jag själv med = cartel)), men att basha en annan tillverkare (med statement som "onödigt" och vanliga "funkar lika bra") utan att backa upp med argument, eller atminstone uttrycka nagon objektiv fundering för vad the channel skulle kunna vara bra för, uppfattar jag som osakligt och irriterande.

Jag är helt övertygad att du har mycket erfarenhet samt testat Burton och andras produkter, men i detta fall syntes det tyvärr inte pa det osakliga och subjektiva uttalandet (jag lovar naturligtvis inte pa samma gang att jag aldrig sagt nagot ogrundat eller osakligt men när jag gör det hoppas jag att jag inte gar in lika hart i matchen som du gjorde här och dessutom "mot nagon").

Sen har du naturligtvis rätt att det handlar om produktutveckling med affärsmässig bakgrund - men bara för att de "gör en apple" och kör sitt eget system betyder det inte att produkten inte har sina fördelar - i detta fall som nämnts lättare att ställa om stance (framförallt bredden) samt mindre risk för att pajja belaget genom att av misstag "skjuta" snö/vatten ut i belaget vid omskruvning pa berget.

Senast ändrad:
Jag mailade burton och det var inga problem. De skickar ett kit gratis. Men jag behöver det senast måndag så jag mailade hollywood och one off också. Hos hollywood var jag tvungen att ha köpt brädan hos dem och jag har inte fått svar från one off än. Det blir nog att dra dit ikväll eller imorn. Om det inte funkar där, har ni något tips på någon annanstans i Stockholm man kan tänka sig att få tag på ett M6 transition kit?

Angående diskussionen ICS och EST.

Som jag ser det finns det ingen fördel alls med ICS och EST eller vad burton kallar det. Jag har åkt exakt samma bräda med exakt samma bindningar (nåja, 1 årsmodell imellan). Och jag känner ingen skillnad alls. Snarare att jag upplever mera krångel med ICS och EST.

Hur många brädmärken är det som har kopierat burtons system?... Inga.. (såvitt jag vet). Om systemet vore bättre så skulle många brädtillverkade ta efter. Se t.ex på LibTech och deras Magne Traction. Burton mfl följer efter... Dvs det är en teknologi som gör skillnad.

Angående patent till höger och vänster så struntar företagen i dem alt hittar en väg omkring så det är inte därför ingen har följt efter burton...

Eller?... Någon får gärna försöka motbevisa mig men det här är en ren marknadsförings grej av burton enligt mig!

Nuff Said

deltab0arder sa:
@doughboy:
Vi far naturligtvis alla ha vilken asikt vi vill, och jag skrev naturligtvis avsiktligen provokativt eftersom jag tycker att (ständigt) haussa vissa tillverkare är en sak (gör jag själv med = cartel)), men att basha en annan tillverkare (med statement som "onödigt" och vanliga "funkar lika bra") utan att backa upp med argument, eller atminstone uttrycka nagon objektiv fundering för vad the channel skulle kunna vara bra för, uppfattar jag som osakligt och irriterande.

Jag är helt övertygad att du har mycket erfarenhet samt testat Burton och andras produkter, men i detta fall syntes det tyvärr inte pa det osakliga och subjektiva uttalandet (jag lovar naturligtvis inte pa samma gang att jag aldrig sagt nagot ogrundat eller osakligt men när jag gör det hoppas jag att jag inte gar in lika hart i matchen som du gjorde här och dessutom "mot nagon").

Sen har du naturligtvis rätt att det handlar om produktutveckling med affärsmässig bakgrund - men bara för att de "gör en apple" och kör sitt eget system betyder det inte att produkten inte har sina fördelar - i detta fall som nämnts lättare att ställa om stance (framförallt bredden) samt mindre risk för att pajja belaget genom att av misstag "skjuta" snö/vatten ut i belaget vid omskruvning pa berget.
Jag var verkligen inte ute efter att ge mig på någon när jag skrev mitt första inlägg om ICS onödighet. Men lite reaktioner vill jag såklart ha och det är väl det ett forum är till för, eller? Ursäkta min irriterade ton i det andra inlägget! Jag tål det mesta, men inte att bli kallad okunnig:D

Faktum kvarstår även när jag funderar på det och försöker hitta argument för ICS/EST. Det är en onödig uppfinning som inte har tillfört snowboardindustrin något viktigt. Det är bara ett annat (krångligare?!) sätt att fästa bindningar på en snowboard. Den fördelen jag kan hitta handlar om att man lite enklare kan ändra sitt stance, vilket är en rätt marginell fördel och något som i slutänden inte påverkar prestandan på något sätt. De skillnaden/fördelar gentemot ett vanligt hålmönster med vanliga bindningar som Burton själva framhäver är, enligt min åsikt, i praktiken oerhört marginella och inget som på något sätt gör ICS/EST bättre än en "vanlig" setup.

Senast ändrad:

@doughboy:
finfint friskhetstecken att vi på egen hand klarar att dra igång blodtrycket och skapa lite 'emozione' (tråkigt vore det annars) :D speciellt med tanke på att den normala omröraren BataZ verkar konstigt tyst på sistone (tystad?) ....

Tack för debatten!
Pz

Tillbaka
Topp