Burton sherlock med Burton cartel est

piscis

Ny medlem
Nu är det dags för mig att köpa min första bräda. Jag har åkt i ungefär 4 år på en begagnad skitbräda som jag fick när jag bara hade åkt en gång. Den har fungerat bra men nu har jag kommit underfund med att den är alldeles för hård och kort för mig. Jag har kollat runt lite och funnit att Burton custom verkar vara ett bra val till mig.
Lite info om mig:
180 cm
67 kg
ca 42 i skostorlek

Jag åkeri pisten, parken och offpist när tillfälle ges. Rätt allround helt enkelt. Är den här brädan ett bra val och vilken längd borde jag i så fall ha? Om inte, kan ni tipsa mig om någon annan bräda? Uppskattar även tips på bra bindningar och butiker, fysiska eller över internet.

När jag ändå startar en tråd kan jag passa på att fråga en sista fråga. Vad jag måste göra med den nyinköpta snowboarden innan jag kan ta ut den i backen?

Otroligt Tacksam för all hjälp jag kan få!

edit.
Har nästan bestämt mig för att köpa Burton Sherlock med ett par Burton cartel est bindningar.
Bra val?

Senast ändrad:
Du behöver inte göra så mycket med den innan du drar ut ock åker, kanske vaxa den.

Jag personligen gillar inte directional shape.
Min åsikt är att en twin bräda är mycket lekfullare och funkar minst lika bra allround, om man inte köper den allra mjukaste och kortaste brädan.

Rocker är ju trevligt också gör att brädan känns kvickare och mjukare än vad den egentligen är:rolleyes:

Andreas80 sa:
Jag personligen gillar inte directional shape.
Min åsikt är att en twin bräda är mycket lekfullare och funkar minst lika bra allround, om man inte köper den allra mjukaste och kortaste brädan.

Rocker är ju trevligt också gör att brädan känns kvickare och mjukare än vad den egentligen är:rolleyes:
ok, vad tror du om burton sherlock? var en av brädorna burton rekommenderade mig när jag använde deras Board Finder. Läste på lite om den och den verkade passa mig och min åkstil mycket bra. Någon som har något bra/dåligt att säga om den?

Har läst lite mer om Burton sherlock och nästan bestämt mig för den faktiskt. Den lyser i mörkret, hur coolt är inte det! Problemet är bara att den inte verkar finnas eller är "out of stock" på de flesta ställen. Någon som kan tipsa mig om var jag kan köpa den här brädan? Och vilken längd tycker ni jag ska välja till mina 180 cm?

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2993.93408/snowboard-burton-sherlock-2011
Det här var det enda stället jag kunde hitta som sålde burton sherlock och dem har bara 160 och 163. Är 160 för långt för mig?

Senast ändrad:
Jag har också kollat grymt mycket på Burton Sherlock och ska snart även beställa en. :D
Men precis som dig vet jag inte vilken längd jag ska välja, 160 eller 157. Då jag är lika lång som dig 180 men väger lite mer (90kg) tror jag att jag kommer att ta en som är 160 (kör på en Burton Raven nu som är 163, kan nog "leka" mer med 160).

Men jag tycker du ska köra på en som är 157 då den är optimal för lite mer lek, men du får nog bättre grepp på is med 160, så det är lite vad man vill åka.

Alla butiker som är återförsäljare av Burton dvs Stadium, Intersport m.m. kan du beställa igenom och hämta ut brädan i butiken, de beställer direkt från Burton.

Vilken bindning hade du tänkt använda? läste att man inte ska använda den hårdaste bindningen utan en rätt mjuk. Dock är jag ingen expert vad det gäller bindningar. :)

Nu har jag nog bestämt mig.

Burton Sherlock 157 med Burton cartel est bindningar.
Låter det bra? Sen är det bara bootsen kvar. Någon som vet någon bra butik i Stockholm? Enda jag känner till är oneoff.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp