Butik monterade skidorna fel. Ansvar?

AugustAhlnas

Ny medlem
Måste bara poängtera att butiken och han som monterat varit väldigt tillmötesgående så jag tror inte det blir några problem att lösa det här. De har inte hävdat att de inte har ansvar så missförstå mig inte. Ville bara höra andras åsikter osv på detta. Kommer definitivt fortsätta handla där p.g.a servicen.

Hallå!
Jag lämnade in mina nya och oborrade Atomic Bent Chetler till en butik här i Östersund för montering och dom lyckades att montera fel trots mina anvisningar om att jag ville ha factory. Det stod på deras kvitto och på mitt kvitto och han som monterade hävdade att han visste om detta och kollat noga på mallen. Trots detta är de nu monterade minus 2 cm från factory, något som han som monterade såg och höll med om. Varken skida eller bindning är köpt i butiken. Vad har butiken för ansvar och vad vore ett rimligt sätt att lösa detta på? Jag vet att nya hål inte påverkar skidan i sig men det känns lite surt på ett par helt nya skidor. Bindningarna är ett par Trackers och detta betyder alltså att jag direkt har 20 hål totalt per skida. Det blir inte snyggt då fyllningarna blir i annan färg och det kan påverka när jag sedan vill sätta på en vanlig bindning. Om jag vill sälja skidan sedan tappar jag direkt i andrahandsvärde också förmodligen.

Han var väldigt förvånad och bad så mycket om ursäkt. Han sa att han ska fixa så att om något skulle hända så har jag full garanti från butiken trots att det inte är köpt där och att jag inte betalar för monteringen, det är riktigt shysst!. Men det är mer värdeminskningen jag tänker på och att det känns surt på nya skidor. Sedan kommer jag att vara i Kanada hela säsongen så det känns ju som ett ganska svårlöst problem om något mot förmodan händer pga detta. Vad bär butiken för ansvar i detta och vad skulle vara en shysst lösning?

Mvh

Senast ändrad:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/232898-PSA-Mount-your-own-fucking-skis :rolleyes:

Hur tänkte du nu Torrfarfar. Kan du utveckla ditt svar lite. Varför ska butiken betala nya skidor ? Att någon form av ersättning bör utgå tycker jag är självklart men varför ska hela skidan ersättas ? Den är ju knappast förstörd ?

Dock förstår jag TS frustration över detta då precis som han påpekar troligen skidan blir mindre värd som beggat samt svårare att sätta flera bindningar på den.

Senast ändrad:
Hej, pluggar juridik och tänkte försöka hjälpa dig lite!

Först och främst gäller det avtal om tjänst mellan konsument och näringsidkare och det gäller arbete på lös egendom. Konsumenttjänstlagen gäller då. Enligt 9 § första stycket tredje punkten är tjänsten att anse som felaktig om den avviker från vad som får anses avtalat. Monteringen är helt klart felaktig i det hänseendet.

I första hand ska felet avhjälpas, plugga och montera om i ditt fall. Däremot blir butiken som utfört tjänsten skadeståndsskyldig enligt 31 §, det gäller även föremålet för tjänsten eller annan egendom enligt fjärde stycket.

Butiken är alltså skyldiga att ersätta skada. Ersättningen bestäms enligt femte kapitlet skadeståndslagen, sakskada (som i det här fallet) regleras i 7 §. Skadeståndet omfattar sakens värde eller reparationskostnad, i det här fallet blir det om-monteringen (som butiken betalar enligt konsumenttjänstlagen). Sen är det värdeminskning, till exempel om du skulle vilja sälja skidorna vidare precis som du resonerar, som du kan få skadestånd för.

Värdeminskningen är ganska tydlig och jag tycker nog att du ska stå på dig där, speciellt om du kommer vara utomlands och således inte kunna utnyttja någon garanti. Värdeminskningen är lite svår att uppskatta men 500-1000 kr känns rimligt (någon annan har säkert bättre koll på värdeminskningen på borrade skidor). Om du snackar med dem i butiken så kan ni säkert lösa det på något bra sätt! Cash eller andra skidprylar kanske?

Det här blev kanske lite väl ambitiöst, men jag hade lite tråkigt i väntan på att säsongen drar igång på riktigt... Hoppas det blir till någon nytta!

Jag håller med williamw.

Problemet är ganska lätt löst, 2cm är inga problem när det gäller bindningsflytten. Sen att det blir 20 istf. 10 hål, ja bindningen har många hål... Hade det varit en bindinng med 3 hål hade du haft 6 hål.

Du skall ersättar för värdeminskningen och den ev. kosmetiska försämringen med felfärgade pluggar. Det känns ganska naturligt att dra av typ 500:- för en skida med flera montering. Om du däremot skall sälja skidorna med Guardian sen kommer det inte vara något större problem att få sålt dem.

williamw sa:
Hej, pluggar juridik och tänkte försöka hjälpa dig lite!

Först och främst gäller det avtal om tjänst mellan konsument och näringsidkare och det gäller arbete på lös egendom. Konsumenttjänstlagen gäller då. Enligt 9 § första stycket tredje punkten är tjänsten att anse som felaktig om den avviker från vad som får anses avtalat. Monteringen är helt klart felaktig i det hänseendet.

I första hand ska felet avhjälpas, plugga och montera om i ditt fall. Däremot blir butiken som utfört tjänsten skadeståndsskyldig enligt 31 §, det gäller även föremålet för tjänsten eller annan egendom enligt fjärde stycket.

Butiken är alltså skyldiga att ersätta skada. Ersättningen bestäms enligt femte kapitlet skadeståndslagen, sakskada (som i det här fallet) regleras i 7 §. Skadeståndet omfattar sakens värde eller reparationskostnad, i det här fallet blir det om-monteringen (som butiken betalar enligt konsumenttjänstlagen). Sen är det värdeminskning, till exempel om du skulle vilja sälja skidorna vidare precis som du resonerar, som du kan få skadestånd för.

Värdeminskningen är ganska tydlig och jag tycker nog att du ska stå på dig där, speciellt om du kommer vara utomlands och således inte kunna utnyttja någon garanti. Värdeminskningen är lite svår att uppskatta men 500-1000 kr känns rimligt (någon annan har säkert bättre koll på värdeminskningen på borrade skidor). Om du snackar med dem i butiken så kan ni säkert lösa det på något bra sätt! Cash eller andra skidprylar kanske?

Det här blev kanske lite väl ambitiöst, men jag hade lite tråkigt i väntan på att säsongen drar igång på riktigt... Hoppas det blir till någon nytta!
Wow! Dagens ros till dig!

Måste bara säga att jag inte har haft några problem med han som monterade. Vi hann bara inte snacka igenom det riktigt i butiken idag. Ringde upp butiken nu och han är väldigt benägen om att allt ska gå rätt till och att jag ska bli nöjd, så inte därför jag gjorde tråden. Ville bara ha reda på vad som skulle vara rimlig kompensation och få höra tankar om det. Misstag sker, det vet jag om och jag har begått många så jag klandrar inte personen alls men det klart det är lite jobbigt på helt nya skidor. Jag vet att han är kunnig och det är ett simpelt misstag helt enkelt. Har monterat skidor där tidigare utan problem. Butiken ska verkligen ha en eloge för hur dom skött det här.

Senast ändrad:
Hej!

- 2 cm låter inte som någon direkt katastrof ... om du inte är 100 % säker på att det är kasst så skulle jag föreslå att du testar först hur det känns. Med tanke på att du har monterat ett par Tracker och ska till Kanada är det väl inte parkåkning som är i fokus, eller? Är det OK, vilket det sannolikt är har du ju fått en gratis montering.

Så skulle i alla fall jag göra! Tveklöst!

Självklar kompensation är att du inte behöver betala något för monteringen oavsett om de behåller den som den är eller låter dem göra en ommontering. Hade du köpt utrustningen hos dem hade det funnits större utrymme, men det kan vara svårt att få igenom en kompensation som är större än priset på tjänsten.

/MM

http://www.newschoolers.com/ns/forums/readthread/thread_id/501324/

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Hej!

- 2 cm låter inte som någon direkt katastrof ... om du inte är 100 % säker på att det är kasst så skulle jag föreslå att du testar först hur det känns. Med tanke på att du har monterat ett par Tracker och ska till Kanada är det väl inte parkåkning som är i fokus, eller? Är det OK, vilket det sannolikt är har du ju fått en gratis montering.

Så skulle i alla fall jag göra! Tveklöst!

Självklar kompensation är att du inte behöver betala något för monteringen oavsett om de behåller den som den är eller låter dem göra en ommontering. Hade du köpt utrustningen hos dem hade det funnits större utrymme, men det kan vara svårt att få igenom en kompensation som är större än priset på tjänsten.

/MM

http://www.newschoolers.com/ns/forums/readthread/thread_id/501324/
Chris Bentchetler:
I would say 2 or 2.5 behind center. We are very similar in size, and I personally ride mine at 1.5 behind center.. I've ridden a pair at center, 2, 2.5, and 1.5, and loved them all, but for all around/ all the time, 2 was the way to go. Hope that helps my friend, and thank you very much for the support. Hope you enjoy them.

Cheers,

CB

Har läst den där tråden tidigare och därför vill jag ha dom monterade 3 cm från center. Nu är dom 5 från center, dvs 2 från factory. Men som sagt allt kommer att lösa sig och bara bemötandet har gjort mig nöjd egentligen. Tack för era inputs.

Senast ändrad:
Jag är möjligtvis ute på riktigt tunn is ... men om jag tittar på bilder på Atomic BC så tycks det finnas en baslinje på skidan samt ett antal streck fram och bak. Är det inte denna linje som det refereras till oavsett om man säger center, factory eller teamline. Eller är det här tre olika markeringar? Märkligt nog tycks man prata om omkring 2 cm bak från alla dessa linjer? Hur hänger det här egentligen ihop?

Nyfiken!
/MM

Edit: Är det så att center inte är markerat och ligger omkring 2.5 cm framför factory/teamline? Tycks ju vid en snabb googling som -2 cm i förhållande till factory/team är en helt OK montering för lössnö ... men det är kanske inte det som är ditt fokus?

Senast ändrad:
Piglet55 sa:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/232898-PSA-Mount-your-own-fucking-skis :rolleyes:

Hur tänkte du nu Torrfarfar. Kan du utveckla ditt svar lite. Varför ska butiken betala nya skidor ? Att någon form av ersättning bör utgå tycker jag är självklart men varför ska hela skidan ersättas ? Den är ju knappast förstörd ?

Dock förstår jag TS frustration över detta då precis som han påpekar troligen skidan blir mindre värd som beggat samt svårare att sätta flera bindningar på den.
Jobbat själv i skidverkstad och alla klanteri fel har ersatts med nya skidor. För mig är det en självklarhet både när jag monterat och fått grejor monterade...

Du betalar för att få den monterad på ett visst sätt med tydliga instruktioner, då ska den väl monteras så? Beställer jag en svart bil och får en vit bil blir iaf jag grinig!!

Mountain_Man sa:
Jag är möjligtvis ute på riktigt tunn is ... men om jag tittar på bilder på Atomic BC så tycks det finnas en baslinje på skidan samt ett antal streck fram och bak. Är det inte denna linje som det refereras till oavsett om man säger center, factory eller teamline. Eller är det här tre olika markeringar? Märkligt nog tycks man prata om omkring 2 cm bak från alla dessa linjer? Hur hänger det här egentligen ihop?

Nyfiken!
/MM
Främre linjen, dvs 3 cm fram från factory är true center, 3 cm bak från factory är "classic". Detta är på 192 versionen. På 183orna så är det 2,5 cm istället. Teamline finns det inget som heter på dom utan det är Factory recommended.

AugustAhlnas sa:
Mountain_Man sa:

Nyfiken!
/MM
Främre linjen, dvs 3 cm fram från factory är true center, 3 cm bak från factory är "classic". Detta är på 192 versionen. På 183orna så är det 2,5 cm istället. Teamline finns det inget som heter på dom utan det är Factory recommended.
OK. Då står du alltså strax framför "classic", är det helt fel? Finns uppenbart de som rekommenderar denna monteringspunkt oxå!

/MM

Torrfarfar sa:
Jobbat själv i skidverkstad och alla klanteri fel har ersatts med nya skidor. För mig är det en självklarhet både när jag monterat och fått grejor monterade...

Du betalar för att få den monterad på ett visst sätt med tydliga instruktioner, då ska den väl monteras så? Beställer jag en svart bil och får en vit bil blir iaf jag grinig!!
Nu jämför du köp av en lös sak med köp av en tjänst. I ditt fall är varan helt klart felaktig och det avhjälps genom omleverans. Om du däremot lämnar in en bil för omlackering och tydligt förklarar att du vill att bilen lackas vit men får någon annan färg, då har du en felaktig tjänst! Och den ska i första hand avhjälpas, förslagsvis genom att lacka om bilen i rätt färg. I just det exemplet så uppstår nog ingen skada just av omlackeringen. Man skulle kunna få ersättning för inkomstförlust om man till exempel använder bilen i jobbet eller ersättning för kostnad av alternativa transportmedel under tiden den felaktiga tjänsten avhjälps.

Om en felaktig montering däremot innebär att skidan inte kommer att kunna användas till att åka skidor på så är det nya skidor eller pengar motsvarande nya skidor som gäller. Nu är det väl ganska vanligt att skidor monteras om, och vad jag förstår så påverkar det inte skidans egenskaper speciellt mycket?

Men det är ju väldigt generöst av butiken att ge kunden nya skidor, speciellt om skidorna inte ens är köpta i den butiken!

Senast ändrad:
Kan säga att butiken gick sa att de skulle göra allt för att jag skulle känna mig nöjd och han ringde idag och sa att han lagt undan ett par nya i Österrike om det var det jag ville ha. Jag avböjde dock, det kändes lite extremt. Slutet gott allting gott i alla fall. Nämnvärt är att jag absolut inte varit arg eller skällt ut någon heller, kanske låter tjatigt men snacka om service. Tack för inputs i alla fall!

Tillbaka
Topp