De raceskidor du nämner brukar man kalla race-stock. Vad man menar då är vanligen en skida som är byggd som en riktig raceskida, men som oftast inte är beställda per vikt eller med andra specialanpassningar för en specifik åkare. Upplagan på racestock är ganska stor och ibland finns det olika flex att välja mellan. Tex Fischer har haft varianter där det finns en Hard och en Soft i varje längd. Oftast rör det sig bara om en medelhård version som ska passa så många som möjligt. Rent konstruktionsmässigt ser racestockskidorna generellt sett enklare ut rent externt. Det är inga 3D-caps, dämpningssystem, eller integrerade bindningar, utan oftast bara en ren sandwich eller i enstaka fall cap (Salomon). Racestock är så gott som alltid rejält tunga. Det är dels konstruktionen i sig med högdensitet-träkärna, fiber och metall och dels den nästan alltid medföljande plattan som ger en ökad vikt. Belaget är också oftast bättre på raceskidan, plus att kanterna är i ett mjukare stål vanligtvis. Det är lätt att skärpa upp till enormt vasst, men de håller inte skärpan lika länge som en hårdare kant.
Du måste gå upp till en mycket hög nivå bland tävlingsåkare för att du ska hitta skidor som verkligen är anpassade efter åkarens specifika önskemål, och den typen av skidor är inte lätta att hitta. Det är inte heller lönt att leta skulle jag säga, eftersom det är långt från säkert att just den skidan passar just dig. Med en "officiell" racestockskida så vet man vad man får.
Butiksrace är en annan femma. Där är konstruktionen förvisso top of the line, men det skiljer ändå en del från racestock. Det skiljer enormt mycket på olika racestockskidor, men i de fall där jag har testat både racestock och butiksvarianter så har racestockskidorna generellt sett ett bättre isgrepp och är betydligt mer krävande pga en aggressiv spårning främst. Stabiliteten är inte med automatik bättre, även om det i flesta fall är så. Det finns även racestocks som är mjukare och därmed också mer instabila än motsvarande butiksskidor. Jag har tex en Fischer 183cm racestock-GS som är ganska mjuk och den är förvisso inte instabil, men jag tycker att den styvare butiksskidan på 185cm är aningen bättre i just stabilitet i högre fart. Isgreppet är nåt helt överdjävla bra dock på 183:an och 185:an fick jag aldrig att ens komma i närheten av det.
Prestandan är helt enkelt högre på racestockskidor, men de är också svåråkta i många fall. En ren raceskida är enbart byggd för att åkas på hårt till isigt underlag och när det blir mjukare så blir det problem. Mjukare raceskidor tenderar att bli flytiga på mjuk snö medans hårdare skär fast. Bra går det definitivt inte. En butiksskida fungerar bättre i mer varierande underlag.
En stor skillnad är också skärningen. En butiksskida som i marknadsföring kallas för storslalomskida har vanligen en skärning på 17-19 meter någonstans, beroende på längd såklart. En tävlingsskida för storslalom får inte ha kortare radie än 27m enligt FIS regler. Det gör att radien upplevs som påfallande lång om man är van vid pistskidor med mer sväng. Tidigare var begränsningen 21m och då låg en racestock-GS närmare en butiksräser. Regeländringen må vara väl underbyggd med goda argument av FIS, men för den prylintresserade friåkaren som gärna åker med racestock så var det ett tråkigt steg. Sen har du ju givetvis slalomvarianterna också. Där är skärningen liknande mellan race och butik, i övrigt gäller samma skillnader som för GS-skidor.
Sammanfattat: Vill du ha bästa möjliga prestanda i en hård eller isig pist, välj tveklöst racestock. Vill du ha mer mångsidig pistskida med mer skärning? Välj butiksskidan.
Prismässigt är det inga problem att hitta racestockskidor till rimliga priser. Utvecklingen går ganska långsamt och fjolårets skidor skiljer sig inte speciellt mycket från årets. Raceåkare tar också generellt sätt mycket väl hand om sina skidor och ett par racestocks blir egentligen bara bättre av att åkas en säsong... Det gör att man kan hitta den här typen av skidor till bra pris på begagnatmarknaden om man vet vad man ska titta efter. Andrahandsvärdet är klart sämre på racestock konstigt nog, även om det borde vara tvärtom. Att som vanlig konsument köpa ett par racestock för 15 papp får nog ses som en extremt dålig investering.
[EDIT: Carled hann före och det blev lite av en dubbelpost... men jag låter det stå kvar]