butiksrace vs race

Jamt69

Medlem
butiksrace vs race
Jag har hört att det ska vara ganska stor skillnad mellan ett par riktiga race-skidor (FIS, beställda per vikt, köps genom klubben) och butiks-racer (Dom som heter race och säljs i butik men som inte riktiga raceåkare kör på)
Förutom prismässigt (15 tusen och uppåt) antar jag att det är en del skillnader, och jag undrar om det finns nån som vet mer om det.
Jag antar: vridstyvare, mjukare, tyngre, handbyggda...??

butiksrace vs race
Till att börja med behöver du inte betala 15k och uppåt för tävlingsskidor... Dock kan det vara knepigt att få tag på helt nya tävlingsskidor om du inte tävlar eller har en välsorterad affär nära.

Det som skiljer är ju att race-skidorna är reglerade. De måste har vissa mått (radie, ståhöjd osv.) vilket gör att de inte blir lika smidiga och vettiga i vanlig pist som butiksskidorna. Sen har raceskidorna bättre belag, ptex 4000, och ibland även finare/mjukare ptex 4000 om det är riktigt hög nivå på dem.

Raceskidorna går ju att variera (beroende på nivå) så att säga att den och den är styv/mjuk är svårt om du inte går in på Alpingaraget eller liknande och köper racegrejer från hyllan.

Enkelt kan man väl säga att vill man åka pist på riktigt är det raceskidor man skall ha, det är en sån stor skillnad i prestanda och grepp att vanliga pistskidor känns som kompromisser. De ställer högre krav på dig som åkare, men jäklar vad kul det är när du pressar skidorna!

Jag har ett par Atomic GS12 från några år tillbaka (190cm långa, 27,5m radie, mjukt flex och mycket vridstyva) och dessa har ett kantgrepp som jag inte har upplevt på någon annan skida. Då har jag även ett par "vanliga" tävlingsslalomskidor från Salomon... Så det är även skillnad på raceskidor och raceskidor.

En av anledningarna till att jag hellre köper en beggad tävlingsslalomskida istället för någon butiksvärsting är den stora skillnaden i vad man får för pengarna. Om du betalar 3-4000 för en riktigt fräsch tävlingsskida får du en skida som är bra mycket roligare än valfri butiksskida för 8-9000!

butiksrace vs race
De raceskidor du nämner brukar man kalla race-stock. Vad man menar då är vanligen en skida som är byggd som en riktig raceskida, men som oftast inte är beställda per vikt eller med andra specialanpassningar för en specifik åkare. Upplagan på racestock är ganska stor och ibland finns det olika flex att välja mellan. Tex Fischer har haft varianter där det finns en Hard och en Soft i varje längd. Oftast rör det sig bara om en medelhård version som ska passa så många som möjligt. Rent konstruktionsmässigt ser racestockskidorna generellt sett enklare ut rent externt. Det är inga 3D-caps, dämpningssystem, eller integrerade bindningar, utan oftast bara en ren sandwich eller i enstaka fall cap (Salomon). Racestock är så gott som alltid rejält tunga. Det är dels konstruktionen i sig med högdensitet-träkärna, fiber och metall och dels den nästan alltid medföljande plattan som ger en ökad vikt. Belaget är också oftast bättre på raceskidan, plus att kanterna är i ett mjukare stål vanligtvis. Det är lätt att skärpa upp till enormt vasst, men de håller inte skärpan lika länge som en hårdare kant.

Du måste gå upp till en mycket hög nivå bland tävlingsåkare för att du ska hitta skidor som verkligen är anpassade efter åkarens specifika önskemål, och den typen av skidor är inte lätta att hitta. Det är inte heller lönt att leta skulle jag säga, eftersom det är långt från säkert att just den skidan passar just dig. Med en "officiell" racestockskida så vet man vad man får.

Butiksrace är en annan femma. Där är konstruktionen förvisso top of the line, men det skiljer ändå en del från racestock. Det skiljer enormt mycket på olika racestockskidor, men i de fall där jag har testat både racestock och butiksvarianter så har racestockskidorna generellt sett ett bättre isgrepp och är betydligt mer krävande pga en aggressiv spårning främst. Stabiliteten är inte med automatik bättre, även om det i flesta fall är så. Det finns även racestocks som är mjukare och därmed också mer instabila än motsvarande butiksskidor. Jag har tex en Fischer 183cm racestock-GS som är ganska mjuk och den är förvisso inte instabil, men jag tycker att den styvare butiksskidan på 185cm är aningen bättre i just stabilitet i högre fart. Isgreppet är nåt helt överdjävla bra dock på 183:an och 185:an fick jag aldrig att ens komma i närheten av det.

Prestandan är helt enkelt högre på racestockskidor, men de är också svåråkta i många fall. En ren raceskida är enbart byggd för att åkas på hårt till isigt underlag och när det blir mjukare så blir det problem. Mjukare raceskidor tenderar att bli flytiga på mjuk snö medans hårdare skär fast. Bra går det definitivt inte. En butiksskida fungerar bättre i mer varierande underlag.

En stor skillnad är också skärningen. En butiksskida som i marknadsföring kallas för storslalomskida har vanligen en skärning på 17-19 meter någonstans, beroende på längd såklart. En tävlingsskida för storslalom får inte ha kortare radie än 27m enligt FIS regler. Det gör att radien upplevs som påfallande lång om man är van vid pistskidor med mer sväng. Tidigare var begränsningen 21m och då låg en racestock-GS närmare en butiksräser. Regeländringen må vara väl underbyggd med goda argument av FIS, men för den prylintresserade friåkaren som gärna åker med racestock så var det ett tråkigt steg. Sen har du ju givetvis slalomvarianterna också. Där är skärningen liknande mellan race och butik, i övrigt gäller samma skillnader som för GS-skidor.

Sammanfattat: Vill du ha bästa möjliga prestanda i en hård eller isig pist, välj tveklöst racestock. Vill du ha mer mångsidig pistskida med mer skärning? Välj butiksskidan.

Prismässigt är det inga problem att hitta racestockskidor till rimliga priser. Utvecklingen går ganska långsamt och fjolårets skidor skiljer sig inte speciellt mycket från årets. Raceåkare tar också generellt sätt mycket väl hand om sina skidor och ett par racestocks blir egentligen bara bättre av att åkas en säsong... Det gör att man kan hitta den här typen av skidor till bra pris på begagnatmarknaden om man vet vad man ska titta efter. Andrahandsvärdet är klart sämre på racestock konstigt nog, även om det borde vara tvärtom. Att som vanlig konsument köpa ett par racestock för 15 papp får nog ses som en extremt dålig investering.

[EDIT: Carled hann före och det blev lite av en dubbelpost... men jag låter det stå kvar]

Senast ändrad:
butiksrace vs race
Jag har faktiskt köpt ett par raceskidor redan av en sponsrad åkare i klubben. Efter att ha testat dom blev jag nyfiken på vad skillnaderna är. Nu har jag fått mycket bra svar, tack för det.

Jag köpte ett par Nordica SLR (Dobermann). Konstigt nog så verkar det inte finnas någon information på tillverkarnas hemsida, kollar man på tex Nordicas eller Atomics hemsida så kommer man till butiksskidorna när man klickar på Race. Som ni säger så uppfyller dom skidorna oftast inte ens FIS reglerna.

Min upplevelser efter att ha testat dom två dagar är (att jämföra med mina gamla high-end skidor med 16 meters radie):
- Man måste åka mycket aggresivare. Mycket projektion, plöstryck och extension in i svängen. Om man inte har mycket tryck in i svängen blir det lätt bakvikt i utgången. I början gjorde jag några pinsamma bakviktsutgångar som fick en att hoppas att ingen såg på. Dom är mycket mjuka bak, om man får bakvikt lyfter framändan och man skjuter iväg ungefär som en nybörjare på bräda.
- Äntligen gick det att åka riktigt brant utan att börja sladda eller åka för snabbt. Greppet är enormt.
- Man måste avlasta skidorna väldigt snabbt, annars åker tyngdpunken upp för mycket innnan nästa sväng.
- Sjukt kul, nästa lika roligt som första gången man provade ett par carving.
- Blir det allroundåkning med polarna får dom ligga kvar i takboxen.
- Inget att "slöcarva" med. Benen får verkligen bekänna färg.

Har inte provat dom utanför pisten eller när det är uppåkt, men antagligen är det inget att köra fort med då i alla fall.

När ni skriver om GS blir jag ju sugen att skaffa ett par såna också, suck.

Snart blir det att prova med käpp också.

butiksrace vs race
Mina Salomon SL-skidor är även de mjuka (troligtivs mjukast av dem alla!) och jäklar vad man kan skjuta iväg ibland. Dock har jag lyckats hålla mig från att ofrivilligt få pjäxorna ovanför huvudet... Bra träningen för positionen är det definitivt! Tyvärr är väl mina så pass mjuka att greppet inte riktigt är 100 på is, men sen har jag aldrig skött dem så som de borde skötas. Ska fråga polare med filar om jag inte kan få bättre på dem lite.

Jag håller med i allt du säger, dock skulle jag vilja tillägga att GS-skidor faktiskt går att slöåka och fulåka med, faktiskt väldigt bra! De kan vara lite svårare att få ut i sladd, men mer likt ett par gamla fullängdsskidor är svårt att komma (borträknas SG och DH) så nog fasen går det att köra fort och sladda!

Jag får väl se mitt inlägg som efterhandsgodkänt med tanke på likheterna i det MnO skrev, hehe...

butiksrace vs race
Jajamän! Jag håller helt med om att ett par r=27m GS går att slöåka om man vill. För att sluka fallhöjdsmetrar i pist i t ex Alperna är dom ypperliga p g a sin stabilitet och sitt allmänna lugn, plus det faktum att man glider från det mesta andra har på fötterna, vilket bara det är kul!
Ett par SL kan däremot vara rätt krävande p g a sin ringa längd bl a. Kör man däremot akrivt, skapar vinkel och håller dom på kant är är dom fullt tillräckligt stabila även i svängar med större radie. Men du bör ha hygglig teknik som sagt.
Måste dock poängtera att det är viktigt att hålla efter kanterna. Slöa SL-carvers t ex är en styggelse, näst intill outhärdligt!

Nix, ingen av dom är speciellt lyckad i off-pisten, men visst, ner kommer man ju alltid. Det finns bättre som ni alla vet.

Zwwoshhhh...!!!
/Ace DG

PS ...å sen finns det ju SuperG-lagg också, en bred folktom nypreppad pist kl 9.10, AAAHHHHH, en ren njutning i 80+ km/h...!

PPS ...Atomic GS 12 2006/2007, SL 12 2008/2009, älskar tammetusan båda paren!

Senast ändrad:
butiksrace vs race
Hej

Har också upptäckt riktiga Race Stock skidor.

Kör ett par Atomic SL R12 från 2007 som är byggda till en lätt toppåkare.
Jag gör dem rättvisa i enstaka svängar men då är det helt enkelt skitkul.
Lite käppar har jag också börjat med sista åren med stort nöje.

I helgen skaffade jag ett par splitter nya GS (ca 4 år gamla men helt nya och sjukt billiga). Det blev ett par Salomon V2 Röda, 180 cm, R21, Race Stock. Har inte hunnit åka på mitt exemplar ännu. Provade ett annat par några åk men det var för mjukt för att riktigt känna hur de var. Kändes som om det var lite svårt att initiera svängen men man fick bra driv ut ur svängen.
Det var grymt stabila i hög fart.
Hoppas på lite teståkning till helgen.

/Peter

butiksrace vs race
När det anges ett flex-index tex. "Flex = 50 / 40 or 51 / 41" Vad betyder detta och hur väljer man?

butiksrace vs race
Här kan man ju vara lite taktisk oxå och köpa äldre damskidor och inte gå på de senaste herrskidorna.
Då är det över 185=herr och under=dam och då ligger de på 21m radie vilket faktiskt är rätt trevligt att åka på.

butiksrace vs race
Vad det någon som visste något om flex-index på Race stock skidor? De anges i siffror i stil med 70/71

butiksrace vs race
Måste dock tillstå att jag genom åren har haft turen att testa många fina racestock skidor som de svenska valt bort, m funnit att de lite bredare butiksrace skiesen passat bäst då de är bredare över hela skidan, "därför bär bättre" och är enklare att stå/åka "lätt" på alltså inte nyper mitt i svängen då underlaget inte är is/hård konstsnö. Så även att det krävs lite karl att svänga runt ett par skies från en lite större WC åkare, när man inte är på tå (bakis) eller utrymmet inte finns.(pga svängr)

Jag har dock sällan varit så lycklig som när man vallar, klickar i eller åker ett par skidor från en av hjältarna. Så alla som känner att intresset brinner i hjärtat bör någon gång i livet äga ett par. Håller m Anders_Nilsson om Damskies, som vanligt är man även överens m Carled och testarens testare Mno.

+Akta Dig dock för oseriösa säljare, Stukade skidor pga vurpor -flexa jämför, syns inte m känns.

+Kolla även ev lagningar av ex kant när Du flexar.

Först i backen och kör så det ryker!!!

Tillbaka
Topp