WHO
Medlem
Bygga egna puderskidor
Har funderat under hösten om det går att bygga egna puderskidor med vanliga verktyg och billigt material. Surfade runt lite på internet med hittade inte så mycket så jag bestämde mig för att bygga ett par till syrran i julklapp då hon ska säsonga i Revelstoke. Så för 3 veckor sen tog jag tummen ur röven och for till XL-bygg med farsan för att köpa en 4 mm tjock 2440x1200 plywood och sen till Biltema för att köpa polyester och glasfiberväv.

Mallen.

Kapade plywooden i 3 bitar. Limmade sedan ihop det i den hemmabyggda pressen.
Limmade först med polyester med det sket sig helt så jag fick lov att limma om och då med klassiskt snickarlim för utomhusbruk.

Tack till Simon för hjälpen av designen av skidan! 186cm lång och måtten 146-156-134-146-136

Döpte skidorna efter en låt av The Kristet Utseende

Precis efter utskärningen.

Skidorna efter en hel del massage.

Sen hade jag och farsan någon ide om att få ett lager glasfiber på sidorna av skidorna men det skit sig helt pga att det blev för skarp kant.

Spackling.

Här kommer slutprodukten.

kommer snart försöka montera några gamla bindningar på skidorna. Om syrran kommer orka släppa med dem till kanada får vi se, men hur som helst kommer skidorna testas under vintern och det blir kul att se om dem överhuvudtaget går att åka på.
Kalaset gick på ca 700 kr.
Lämna gärna en kommentar vad man kunnat gjort bättre, på ett annat sätt eller en synpunkt på bygget.

Mallen.

Kapade plywooden i 3 bitar. Limmade sedan ihop det i den hemmabyggda pressen.
Limmade först med polyester med det sket sig helt så jag fick lov att limma om och då med klassiskt snickarlim för utomhusbruk.

Tack till Simon för hjälpen av designen av skidan! 186cm lång och måtten 146-156-134-146-136

Döpte skidorna efter en låt av The Kristet Utseende

Precis efter utskärningen.

Skidorna efter en hel del massage.

Sen hade jag och farsan någon ide om att få ett lager glasfiber på sidorna av skidorna men det skit sig helt pga att det blev för skarp kant.

Spackling.

Här kommer slutprodukten.

kommer snart försöka montera några gamla bindningar på skidorna. Om syrran kommer orka släppa med dem till kanada får vi se, men hur som helst kommer skidorna testas under vintern och det blir kul att se om dem överhuvudtaget går att åka på.
Kalaset gick på ca 700 kr.
Lämna gärna en kommentar vad man kunnat gjort bättre, på ett annat sätt eller en synpunkt på bygget.
Senast ändrad: