Bygga hjälm

HenningO

Ny medlem
Bygga hjälm
Kom på tanken att bygga en egen hjälm häromdan, har klurat lite på det och kommit fram till att ett lämpligt tillvägagångssätt bör vara att först bygga en plugg med hjälp av skum (modelskum). Sedan klä in den i glasfiberspackel (2 komponents, härdar på 10 minuter, bör kosta runt 100 kr för hela hjälmen), sen armera det med ståltrådsnät innan man lägger ett andra lager. Sedan slipa fint (och eventuellt lägga nåt finspackel eller nåt), och lacka.

Slutligen får man gröpa ur pluggen och göra insidan. Där tänkte jag köra typ liggunderlag som dämpning och sy ihop och limma fast. Fästen för spännen och dyl görs samtidigt som det andra lagret av glasfiberspackel läggs.

Vad tror ni? Kommer det funka som hjälm? Vitsen med en hjälm är väl att den delvis ska deformeras för att ta upp krafter vid en stöt. Tror ni glasfiberspacklet blir för hårt? JAg tror inte det blir för mjukt, vad tror ni? Andra problem?

Någon som försökt sig på detta förut?

Bygga hjälm
Du kommer knapast o få lika bra skydd i en hembyggd som en köpt hjälm och det är knappast lika bekvämt. Ska man ha hjälm är det väll lika bra o satsa stort. köp

Bygga hjälm
Jag håller med den TrongA jäveln.,..=P
Köp hjälm skydd e fan inget man gör själv gör en hjälm om du bara vill styla med den. de e soft...=D

Hare göre inge dumt..;P

Bygga hjälm
Jo, jag tycker att du ska pröva att bygga den. Det kommer säkert inte att ge lika bra skydd som en "riktig", men det kan ju vara kul att se hur du lyckades! Du kan ju ha den som prydnad bara...=P
Lägg ut en bild när du är klar!

Bygga hjälm
Det är svar som från araberg och Dynamit som är roliga att läsa. Jag är inte helt dum i huvet och prövar köra väggen (eller nån brant j-vla backe ;)) fakie störtlopp i en hemmagjord hjälm.

För övrigt tror jag inte att det är så svårt att få samma skydd som med en köpt hjälm. Svårigheten tror jag är att hålla vikten nere.

Får jag mycket tid över nån gång efter alla tentor kanske jag sätter igång...

Bygga hjälm
Mmmm... testa. Och sen lackar du nått helballt motiv på den så folk blir tokiga i liftkön när dom ser den. Motivet bör typ vara Armada då. Svart hjälm och sen Armada i två färger rätt över hjälmen. Lär bli coolt!

Bygga hjälm
HenningO,

Kolla lite mer på existerande hjälmar först. Oftast har de väl en termoplast, sedan frigolit och sist lite mjuk dämpning. Att ersätta detyuttre plastlagret med glasfiberspackel kan säkert funka, men du får helt säkert ett bättre styrke/vikt-förhållande genom att laminera glasfiber eller kolfiber med riktig epoxi/polyester. Lite bökigare, men mycket bättre. För att få bra passform, trä en kondom över huvudet och laminera sedan ett lager tunnt glasfiber direkt på huvudet och använt detta som plugg. På den kan du bygga ett frigolitlager och sedan glasfiber och slutligen riva ur det första "plugg-lagret".

HitMe

Bygga hjälm
Som jag har förstått det är hjälmens funktion att vara stenhård så smällen fördelas på hela huvudet istället för ett mindre område. Så det gäller att den sitter bra och jämnt över hela huvudet.
Det har jag läst är poängen med Sweet-hjälmen iaf.
Men jag vet ingenting egentligen.

Bygga hjälm
Om du känner på en "riktig" hjälm, hur hård det dämpmaterialet är, så borde du inse att liggunderlag är alldeles för mjukt.

Försök även att klä insidan med nått mysigt och svetttransporterande, vet inte om du är så sugen att sy en mössa i liggunderlag. :)

Bygga hjälm
"Som jag har förstått det är hjälmens funktion att vara stenhård så smällen fördelas på hela huvudet istället för ett mindre område."
En hjälm skall naturligtvis inte vara stenhård!

Om man tittar på t.ex. motorcykelhjälmar så kan man se att det bättre hjälmarna är byggda i material som deformeras vi en kraftig stöt (läs: huvud vs asfalt)

Om man jämför med de lite billigare modellerna (bieffe är ett bra exempel) så är de ofta gjorda i plast och huvudet studsar lite mer som en pingisboll mot asfalten efter att nab gått omkull. (detta är alltså något negativt)
Glas- och Kolfiberhjälmar är därför något att föredra.

När det gäller skidåkning tycker jag inte att det är lika viktigt, farterna är oftast inte lika höga, du glider bättre på snö, och marken deformeras mer än den gör om du kör mc.

Bygg på du bara, sen om den blir CE godkännd eller vad det heter är en annan sak...

/John

Bygga hjälm
Som Hitme sa: kolfiber. Det är nog det ända som skulle ge en stark och lätt hjälm och som är någorlunda lätt att hantera Grymt trevligt material, använde det själv till ryggplattan i min ryggsäck. Och skippa ståltråden. Annars låter det som ett trevligt och intressant projekt. Om du är nogrann har du ju lätt grymmaste hjälmen utanför pisten.

Bygga hjälm
Trevligt med fler synpunkter!

Funderat på det där med att köra med epoxy och glas/kolfiber. Jag har inte pysslat med det förut, och som jag förstår det så är det inte helt lätt att få till dubbelkrökta ytor, mao. halvsfär ==> hjälm.

Kolfiber är dessutom hyfsat dyrt, det känns som att man vill ha byggt en hjälm eller två innan man ger sig på det.

Men som många har påpekat så kan nog "insidan" bli den klurigaste delen. Eftersom pluggen byggs av ett skummaterial, och man gjuter hjälmen direkt på pluggen så borde man kunna låta bli att plocka bort hela pluggen och använda det som frigolitsubstitut (de är väl egentligen rätt nära besläktade).

Tacksam för fler intressanta vinklingar på det hela!

Tillbaka
Topp