bygga hopp? Bra hopp!

bygga hopp? Bra hopp!
Skaffa en massa snö, bygg en stor kulle i en brant backe, bygg en lite mindre kulle lite längre ner, gör den första kullen jämn och fin, snipp snapp slut och du har skapat dig ett gaphopp.

Sen finns d vanliga hopp me plåta, corners, quarterpipes, funboxar, highways, alla finns i olika storlek och form.

bygga hopp? Bra hopp!
Min åsikt är att ett bra hopp ser ut, som de ofta gör i filmer. (Lite jobbigt, du måste ha en fet backe med puder efter... :)

Du bygger en kick uppe på en kulle, eller på platten, som sedan antingen går rätt långsamt välvt och slutar i en, säg 30graders lutning. Där har du ett hopp du kan ladda hur mycket som helst på utan att slå dig.

I pisten så är det väll en kick som är 1 meter högre än platån, sen platå i det antal meter du önskar och till sist en landning med 30 graders lutning. Jämt och fin kick som inte är konstant, utan börjar med en större radie än den slutar med...

bygga hopp? Bra hopp!
Är det någon som har en länk till sida med ritning/skiss över mått och vinklar för ett hopp? Måste finnas riktlinjer för hur man tillverkar ett optimalt hopp, eller är man tvungen att prova sig fram den svåra vägen?

//Herman

bygga hopp? Bra hopp!
de beror ju lite på hur de ser ut där du ska bygga de o vad du vill kunna göra i de. ska du t.ex. träna backflips så vill du kanske ha en lite brantare kick, vill du snurra vill du kanske ha en lite flackare. men du får nog prova dig fram till vad som passar, men se till o ha en BRED kick.

bygga hopp? Bra hopp!
Det är ju bara att hålla på att bygga lite...
Jag har själv alltid varit intresserad av att bygga hopp och numer går det i princip automatiskt att det blir ett fint och välbalanserat hopp...
Destå mer dyu bygger destå lättare blir det att fixa till coola hopp...

bygga hopp? Bra hopp!
ett tips!
de e oftast lite hårt under träd eller liknande!
om man får tag i "snöflak" så man man grunden sen e de bara å slå me en spade så hårt du kan o sen börjar du shapa!
pzycho hade ett bra tips också, en BRED kick!

//H-one

bygga hopp? Bra hopp!
ja du, en puderbacke till landning är inte helt fel och sen ett flackt, brett hopp på 1½ till 2 m högt....

fan vad sugen jag blev........

Snödjup

Tillbaka
Topp