Bygga om vanliga pjäxor till tech-pjäxor

coffelinho

Medlem
Har ett par pjäxor som jag tycker om, men utan "pinhålen" längst fram.
Har ingen lust att lägga 6-7k bara för att få ett par likvärdiga pjäxor med "pinhål".

Någon som har testat att borra lite i sina pjäxor och har några tips?
(har shift bindningar, så tänker att modifieringen endast kommer belastas i gåläge).

Har en känsla av att det kommer krävas lite bra förstärkningar för att de inte ska släppa eller gå sänder tär du belastar det, typ gå lite brant på skrå, då vill man ju inte att sulan ger med sig

steglund

Aktiv medlem
Ja, precis, det GÅR att göra, under förutsättning att tech-inserten absolut inte används i utförs-läge. CAST erbjuder en konvertering för 200 $, men då tror jag att pjäxorna dessutom behöver skickas till USA. Huruvida det finns någon som kan göra det i Sverige eller Europa vet jag inte. Hör med Alpingaraget eller Åre skidsport.

Hawkeye61

Medlem
Kolla denna tråd i TGR; i den finns en länk till en rysk sida där de gjort DIY Tech-insert:

gLasspinneL

Medlem
Inte bara pinnhålen som skiljer pjäxorna åt men det har du säkert koll på.
Gillar du att tura och att ha prylar som fungerar så köp ett par teckpjäxor...
Du kommer inte ångra dig!
Det känns som det fort kan gå fel oavsett om du är händig eller ej!
Som jänkarna säger... "Buy once cry once" ;)

kurono

Aktiv medlem
Ska du modda pjäxorna själv så får du vara väldigt försiktig så inte tungans form ändras på pjäxan. Tex att insertsen sticker ut lite för mycket kan orsaka att bindningens utlösningsfunktion i tådelen inte fungerar som den ska. Tex så funkar inte dynafit pjäxor med Master Step Inserts i tån något vidare bra i shift eftersom insertsen är lite grova o sticker ut i tar i "rullen" i tådelen vilket orsakar opålitlig utlösningsfunktion.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Tex så funkar inte dynafit pjäxor med Master Step Inserts i tån något vidare bra i shift eftersom insertsen är lite grova o sticker ut i tar i "rullen" i tådelen vilket orsakar opålitlig utlösningsfunktion.
Har du någon källa på det? Allt jag har läst (och själv erfarit) pekar på motsatsen.

kurono

Aktiv medlem
Har du någon källa på det? Allt jag har läst (och själv erfarit) pekar på motsatsen.
Salomon själva samt så hade wildsnow en hel artikel om det. Ska kolla om jag hittar. Det är iaf anledningen varför hoji Free har dynafit quick step inserts istället för master step.

bjornsone

Medlem
Det borde väl gå hyfsat lätt att borra upp ett hål och dra i en fin gängstav och borra små hål i ändarna...

coffelinho

Medlem
Har nu lite mer info att delge i ämnet!

Skistore: "Ängar sig inte åt ombyggnationer p.g.a. komplexiteten med stag som går inne i plasten".

Jag äger ett par Salomon quest. Till dessa pjäxor kan man köpa utbytbara tur-sulor.
72703917_727_039_17.jpg

kurono

Aktiv medlem
Har nu lite mer info att delge i ämnet!

Skistore: "Ängar sig inte åt ombyggnationer p.g.a. komplexiteten med stag som går inne i plasten".

Jag äger ett par Salomon quest. Till dessa pjäxor kan man köpa utbytbara tur-sulor.
Visa bilaga 1030
Kolla så sulorna är från 2014 eller nyare.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp