Bygge av egen Longboard - Vill att ni betygsätter!

NiklasSki

Ny medlem
Hej!

Här kommer min longboard som är helt hemmabyggd (Skolan-Hemma).

Iaf.. lite info, Brädan gjordes av vanlig björk med vanligt träslöjds lim. Undersidan är en "klister bakgrund" eller vad man ska kalla det, min låtsas pappa jobbar med det så han vet precis! Bilden gjorde jag själv i Photoshop. Truckarna köpte jag av min kompis och jag har ingen aning om vad det är för några. Men det står "Gun-Wing Trucks" på dem.

Jag vill att ni betygsätter och ger min kritik till det som behövs.

Om vi säger att jag får över 50 kommentarer, så lovar jag att göra en "guide" till hur jag gjorde den.

ru0bow.jpg

n6rud5.jpg

För er som undrar vad det står så står det "Niklas Hansson" mitt namn, adda min på facebook för övriga frågor. http://www.facebook.com/niklasthebesthansson

Tack för mig!

najs :) det ända är väll att den ser lite hög ut men det går ju och fixa, annars ett väldigt bra bygge ! undersidan var ju sjukt snygg !

Ingen konkav... Ska jag vara ärlig är det inte något imponerande bygge. Den kommer inte vara så skön att åka på utan konkaven. Det kan inte heller ha varit allt för svårt att bygga den heller. Antar att du har byggt en press och pressat ihop skivorna?

Det är lite mer tidskrävande, men jag tycker att du borde testa bygga med konkav och kanske någon tail.
Jag själv har byggt en longboard i somras och jag vart väldigt nöjd. Det var jag och en kompis som byggde varsin press och varsin bräda, så vi hjälptes åt och så hade vi läst på om hur man bygger MYCKET så att man fick lite koll! :)

Jag kan återkomma med bild på hur min bräda blev! :)

Jag ska nu i slöjden också bygga en longboard. Jag kan nog passa på att göra en guide då under tiden! :D

Här är lite bilder på min första och enda bräda som jag har byggt! :)
Blev inte helt nöjd med vissa saker... Lite lång tail, lite kort och lite styv. Men den var skön hur som helst! :)

Longboard
Longboard
Longboard

Längst fram på brädan har det egentligen varit "pintail-form" men just "spetsen" längst fram köttades när jag skulle göra ett trick och brädan landade mitt på nosen, men nosen hade jag ändå ingen användning av på den här brädan så det spelar ingen roll! :)

Senast ändrad:
Du har ett par "gullwing truckar" och inte gun-wing ;D

förövrigt är det inte så imponerande med en egengjord bräda utan konkav :)

cfb sa:
Sitter inte truckarna åt fel håll?
Nope det gör dom inte, vänder du på dom så pivotcupen pekar inåt så svänger det tvärt om ... så lutar du vänster svänger den höger, nu däremot är det rätt ;D

Skulle säga att jag inte hade haft något emot att prova den där. Gillar trycket...

linder sa:
cfb sa:
Nope det gör dom inte, vänder du på dom så pivotcupen pekar inåt så svänger det tvärt om ... så lutar du vänster svänger den höger, nu däremot är det rätt ;D
Mycket som har hänt dom senaste 20 åren sen jag stod på en skate märker jag.

Eller så tänker jag bara snurrigt.

Senast ändrad:
Det skulle vara kul att se om du gjorde en flex test video på den! Ladda upp här i tråden om du skulle göra en video! :)

det blev sjukt najs med undersidan :D Men tror jag inte det kommer vara så najs att åka utan nån konkav. har gjort typ 6 longboards och testade att göra en utan konkav och den åkte jag på typ 3ggr sen gjorde jag en ny för jag fick som ingen känsla när jag åkte kändes som om man skulle glida av brädan varje gång man svängde.
testa gör en sån press fast du behöver ju inte göra drop down du kan ju bara göra konkav över hela eller nå om du vill

cfb sa:
linder sa:
cfb sa:
Mycket som har hänt dom senaste 20 åren sen jag stod på en skate märker jag.

Eller så tänker jag bara snurrigt.
nah, du tänker inte alls fel men detta är longboard truckar och då går kingpinen igenom hangern (reverse kingpin truck) och inte som en traditionell skatetruck :)

INDY_TRUCK8_215.jpg

Vanlig skate truck

paris-150-gallery-a.jpg

Longboard truck :)

Förövrigt så såg ju flex-testet rätt najs ut, men det känns ändå som det kommer bli oåkbart med noll konkav :/ tycker personligen det känns as skumt att åka på tex en loaded dancer som inte har någon konkav :P

edit:
även denna varianten känns betydligt mycket bättre att köra med och få konkav istället för camber då det gör mer för åkningen

Senast ändrad:
Annars kan man göra både konkav och camber med en sån här:
Longboard-Press-Web.jpg

På just den här pressen var det ingen camber, men det är hyffsat lätt att fixa.

Tillbaka
Topp