Byta bindning

MistaRippa

Ny medlem
Byta bindning
Jag har Marker Free 14 och vill byta till Duke.
Nån som vet om det är samma skruvhåluppsättning på dessa två bindningar?
Om det inte är det, och jag måste borra nytt, hur mycket påverkar det skidans egenskaper?

Byta bindning
Detta är jag inte helt övertygad om men jag skulle knappast tro att det är samma, eller det är inte samma kan jag nästan säga. Jag bytte från Marker 11 till Marker griffon och det var inte samma.

Kan du det själv eller om någon som kan borra och plugga gör det påvärkar det inte heller. Möjligvis ifall du ska ha skidorna i 20-30 år men det tror jag inte i detta fallet.

Byta bindning
Halva grejen med Duke/Baron och Jester/Griffon är den bredare monteringen. Den bredare monteringen ökar ju kraftöverföringen mellan dig och skidorna...

Det är alltså inte samma hålmönster, dock vet jag inte hur det överensstämmer i längdled, det avgör din sullängd...

Byta bindning
Nästa fråga är ju då vilken bredd man skall välja på skistoppern?
Duken kommer med 110 eller 130 mm
Katanan har 111mm i midja. Kan bli lite tajt med 110:an men samtidigt kanske alldeles för brett med 130:an?

Byta bindning
Skulle ta 130, slipper man att den börjar hugga i och inte löser ut på en gång den blivit minsta sned. Eller finns det risk för att den tar i backen när man kantställer dom?

Byta bindning
110 är typ 115. bromsar är inte så exakta och brukar passa lagg som är några mm större, det är ju faktiskt millimeter vi pratar om. Så exakta är inte tillverkarna när det gäller bromsar...

Byta bindning
skulle 110 vara för thight är det ju bara att bocka ut dom. det tar typ 5 minuter, och då slipper du problem med att dom drar i när du svänger för att dom är för breda!

110 for the win

Byta bindning
Köpte ett par Mantra med ett par jester bindningar i jan men inser att jag vill traska i större utsträckning. Det är ju lite surt att hyra lagg när man har ett par fräscha.
Jag kan fa tag i ett par beggade (1 ar gamla) small Duke med 110 MM stopper. Jag har pjäx stl 319 MM. Kommer detta att funka? Ska jag satsa pa ett par nya bindningar?

/Johan

Byta bindning
josh sa:
Köpte ett par Mantra med ett par jester bindningar i jan men inser att jag vill traska i större utsträckning. Det är ju lite surt att hyra lagg när man har ett par fräscha.
Jag kan fa tag i ett par beggade (1 ar gamla) small Duke med 110 MM stopper. Jag har pjäx stl 319 MM. Kommer detta att funka? Ska jag satsa pa ett par nya bindningar?

/Johan
Vet inte, men jag köper gärna dina jester!

Byta bindning
Stepup sa:
josh sa:

/Johan
Vet inte, men jag köper gärna dina jester!
Ok bra att veta. Endast använda 5 dagar. Fast nu behöver jag hjälp med min fraga...

Byta bindning
ok sa da ska det funka och eftersom jag passerat 30 lär näsa och öron bli större men knappast fötterna ;)

Tillbaka
Topp