Byta skidtyp. Från Allmountain till Pist. Vilken modell?

Hej på er.

Jag åker idag runt på ett par Dynastar Legend Sultan 80.
Nu vill jag komplettera dessa med ett par lättsvängda snabba pistskidor.
Jag vill kunna ta lite snabbare kortsvängar för att hålla nere farten i branter osv vilket jag inte riktigt
kan göra på sultanerna.

Jag är en medelgod åkare som söker en lättsam pistskida.
Är inte ute efter nåt speciellt märke utan fokus ligger på en lättåkt pistskida.
Priset får gärna vara i det lägre segmentet.

Heja.

/Krister

Det segmentet är en TOTAL djungel verkligen. Det finns enormt många bra modeller. Alla större tillverkare har bra skidor som kan passa dig. Det handlar mer om att välja vilken karaktär och känsla man vill ha i skidan. Ska du åka bara skärande kortsväng är en SL-skida med 12-14 meters radie bäst. Vill du kunna ta lite längre svängar och vara mer mångsidig är 15-17 meter bättre. Över det och det blir för lika dina Sultan.

Några tips bland mängder med annat är:

Atomic Redster
Fischer Worldcup RC
Nordica Dobermann Spitfire
Salomon X-race
Völkl Racetiger

Kliv ner 1-2 steg från toppmodellerna så hittar du det du söker.

Tack för ett bra svar.
Ja det verkar vara en riktig djungel det där.

Som jag har förstått det kan jag inte stirra mig blind på svängradien?
Mina sultaner har 15 i radie. Men det betyder väl inte att allt under det är den skida jag är ute efter.
Detta verkar vara svårare än jag trodde. Iaf om jag ska läsa mig fram till det.
Får väl bli skiduthyrningen och testa hela rasket.

Völkl racetiger SC uvo , testa dom får du se.
Svängvillig, tillräckligt stabil för en avancerad amatör och samtidigt relativt lättåkt. Typ 15m radie och därmed lite mångsidig, djäkligt kul skida helt enkelt.

@ElmerFudpucker
I mina ögon ÄR Dynastar Legend Sultan 80 en "lättsam pistskida". Dvs den har precis de egenskaper du frågar efter. Om vi däremot pratar snabba kortsvängar på skär i branta partier rör vi oss mot en kategori mer avancerade skidor vilken brukat betecknas som "butiksracer" av slalomkaraktär (SL) med en skärningsradie på omkring 12 meter. Dessa skidor är definitivt lättsvängda men kräver en aktiv åkning och en viss teknik ... och brukar inte gå in i gruppen "lättsamma".

Hur ser kanterna ut på dina Sultan? Det krävs jämna och "vassa" kanter för att ge bra grepp på brant och hårt underlag. Hur är din teknik? Kanske några timmar i skidskolan kan bli din bästa investering? :-)

Men som sagt, testa skidor, de flesta större skidanläggningar har möjlighet tilla att testa/hyra skidor. Och i den här kategorin finns det hur mycket som helst!

/MM

Mountain_Man sa:
@ElmerFudpucker
I mina ögon ÄR Dynastar Legend Sultan 80 en "lättsam pistskida". Dvs den har precis de egenskaper du frågar efter... Kanske några timmar i skidskolan kan bli din bästa investering? :-)

Men som sagt, testa skidor, de flesta större skidanläggningar har möjlighet till att testa/hyra skidor. Och i den här kategorin finns det hur mycket som helst!

/MM
Sultanerna är väldigt lättkörda allroundskidor, problemet för mig är just att i branta partier vill jag kunna hålla nere farten med lite kvickare svängar av den anledningen att jag blir så jäkla trött av att carva mig nerför branterna på det viset i flera dagar. Jäkla lyxproblem egentligen. Nu sitter ni och tänker att jag ska träna chipsbenen och ställa mig i kö till närmsta skidskola. ;)
Det var för övrigt en bra idé att gå några timmar i skola för att få lite kritik kring åkningen.
Jag har åkt snowboard i 17 år och för cirka fem år sedan gick jag över till skidor då min ena fot gav upp så sist jag åkte skidor såg utrustningen lite annorlunda ut. Det finns mycket att lära.

Kan det vara så att jag har fel skidor till min typ av åkstil?

Senast ändrad:
Misstänker att du inte lär bli mindre trött i benen av en SL-butiksracer med 12 metersradie... Om det är mindre trött i benen som är målet är det väl i så fall bättre att åka på något med lite längre radie och trycka av svängarna med lite sladd i de brantare partierna?

Pillard sa:
Misstänker att du inte lär bli mindre trött i benen av en SL-butiksracer med 12 metersradie... Om det är mindre trött i benen som är målet är det väl i så fall bättre att åka på något med lite längre radie och trycka av svängarna med lite sladd i de brantare partierna?
Det enda jag har att gå efter är egentligen då jag gick över till skidåkning från bräda så hyrde jag en "nybörjarskida" mest för att se om jag ens kunde åka. Det gick jättebra och säsongen efter köpte jag sultanerna som jag har åkt på sedan dess.
Hur mycket påverkar valet av pjäxor åktekniken?
Jag har ett par "racepjäxor" av den enkla anledningen att jag fick ett kalaspris och att de är breda som tusan då jag måste få plats med en speciell sula i pjäxan eftersom min ena fot är lite trasig.

Det pjäxorna kan påverka mest är om du har en pjäxa som är alldeles för mjuk eller alldeles för styv för dig. Det här är väl dock något som man brukar känna av.

Det jag menade med vad som är jobbigt eller inte är att en skida med radie på 12m av racekaraktär kommer att vara jäkligt tröttande att åka på. Kul, javisst, men också jäkligt tröttande. Den smala midjan kombinerat med kort radie innebär att skidan kommer att vilja svänga hela tiden. Tänk dig lite att åka gokart på E4an. Är det dock så att du vill kunna hålla nere farten, endast åka på rena skär och åka brant terräng då har du inte så mycket att välja på utan raceskidor med kort radie är lite ditt enda val. Så frågan är väl egentligen vad som är det viktigaste för dig. Är det viktigaste att bli mindre trött i benen finns bättre alternativ och vill du kunna köra skär, brant med fartkontroll och korta svängar kör på SL-race-lagg.

Pillard sa:
..att du vill kunna hålla nere farten, endast åka på rena skär och åka brant terräng då har du inte så mycket att välja på utan raceskidor med kort radie är lite ditt enda val. Så frågan är väl egentligen vad som är det viktigaste för dig. Är det viktigaste att bli mindre trött i benen finns bättre alternativ och vill du kunna köra skär, brant med fartkontroll och korta svängar kör på SL-race-lagg.
Tack för svaret Pillard!

Vad är det för alternativ du menar om jag inte vill trötta ut mina ben?

Tack än en gång för all hjälp jag får av er.

Vill du inte bli så trött i benen skulle jag nog snarare åka på sladd när det blir så brant att du inte kan hålla rena skär med nuvarande skidor. För energieffektiv åkning skulle jag iaf själv satsa på en radie som tom är längre än det du har nu. Kan inte minnas när jag sist hade en skida med under 20m radie. Men det beror ju som sagt på att en skida med lite midja och längre radie kommer att uppträda lugnare. Som jag skrev innan, jämför att köra på motorväg med en gokart eller en s-klass merca. Gokarten kommer att trötta ut hela dig totalt ganska fort medan mercan är väldigt avkopplande. Vill du däremot ta dig runt och köra aktivt i en gokartbana är ju mercan totalt usel. Så vill du åka väldigt aktivt, satsa på kort radie men min poäng är att du inte ska satsa på en sån för att bli mindre trött för det kommer att krävas totalt fokus hela tiden.

I min liknelse är alltså kort radie sl-lagg en gokart och mercan är en typ 100mm-skida med +20m radie. Den senare svänger inte alls på samma sätt men kommer ge en mycket mindre tröttande upplevelse. Och även den senare går att hantera i brant terräng men du kommer inte att driva runt den på rent skär utan du kommer att runda upp svängarna rejält genom att sladda.

Mycket bra förklarat!
Tack för det.

Åker snart till fjälls så då är det bara åka ut och testa egenskaperna i de olika skidtyperna.

Namaste2015 sa:
Säger bara Blossom Flere . Finns på skistar,com den absolut bästa pistskidan!
Vad jämför du med?
Det finns ett stort antal lagg i denna kategori, allt från korta carvinglagg med liten radie, SL-butiksracers, till SL-lagg enligt FIS reglemente (race stock).
Vänligen utveckla!
Eder,
Ace DG

Som du beskriver dig och din nivå på åkningen tror jag faktiskt att du har ett par lämpliga skidor. Jag hade lagt pengarna på en bra skidlärare, du får många lektioner till priset av ett par nya skidor och jag tror att det gör större skillnad. Kräv en examinerad skidlärare, eller i alla fall en riktigt rutinerad så kommer den lyfta skidupplevelsen till en ny nivå.

Ska man gå från allmountain till carvskida så anser jag med flera att flere är den perfekta skidan för pisten . En grym skida med mycket känsla och kraft. Finns nog ingen skida som kan slå den :-) . Distributör eller ej ...

Namaste2015 sa:
Ska man gå från allmountain till carvskida så anser jag med flera att flere är den perfekta skidan för pisten . En grym skida med mycket känsla och kraft. Finns nog ingen skida som kan slå den :-) . Distributör eller ej ...
Så kan det säkert vara, men det luktade bara lite reklam. Kanske lite för hårt ord av mig, men jag tror säkert att det finns många andra bra alternativ som är jämförbara.

Namaste2015 sa:
Skäääms...! :/
Men det finns ett helt koppel lagg i den här kategorin med likartad uppbyggnad och konstruktion och som är "grym skida med mycket känsla och kraft".
Så igen... utveckla dit resonemang och ge oss lite fakta eller låt bli!

@ElmerFudpucker
Sorry att vi slirar iväg lite...

/A

Jag har alltid tyckt att det bästa sättet att inte bli trött i benen vid brantare partier är att inte svänga alls :)

Senast ändrad:
DrJ sa:
Jag har alltid tyckt att det bästa sättet att inte bli trött i benen vid brantare partier är att inte svänga alls :)
DH 216 cm, r=45 m
Svänga är överskattat!
Elvorna (...älvorna?) skola ge dig vingar... hmmm, ja, jo

Färdigfikat!
Catch ya on the flip side!
Ace DG

Impulsköpte ett par Völkl RTM 8.0 med Fastrack III.

Mycket lättsam skida som jag utnyttjar fullt ut.
Fin att carva med och att köra slalom när det behövs.
Lättsamt för mina ben..inga problem med orken med dessa skidor.

Tiprocker.
Bra grepp. Aningen mjuk kanske.
Jag kör på dessa nåt år och byter upp mig vad det lider.

http://www.skistar.com/sv/Shop/Alpi...-incl-100-fastrak-iii-blackwhiteorange-21631/

Lite information om skidan.

Finns inte så mycket information om denna skida på nätet så jag mailade Skistar och frågade varför.
Detta är svaret jag fick.

Völkl RTM 8.0 finns inte i Völkls kollektion utan det är i princip en RTM 77 med andra mått och annan bindning och märkt med 8.0 i grafiken samt tip rocker istället för full rocker. Det var ett samarbete mellan Völkl och Skistar som födde den här skidan.

Fortfarande en jädra bra skida!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp