Byta till Guardian från Tour F12 EPF?

Eric_W

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Kör ett par Rocker 2 108 i 182. Funderar på att byta från nuvarande Marker Tour f12 EPF till Guardian.
Mest pga. att jag inte på långa vägar gått varken så mycket eller så långt som jag trodde jag skulle göra.
Dessutom hade jag uppskattat lite lägre ståhöjd och vridstyvhet. Speciellt när det börjar bli stökigt nere i alperna.

Har lite funderingar:

1) Hur mycket skiljer sig hålmönstrat från G till T (båda size small)?
Jag har monterat 3cm bak i nuläget och tycker det är klockrent.

2) Någon som gjort liknande byte och kan berätta lite om skillnaden i åkegenskaper är värt ett byte?
Tycker jag märker av den högre ståhöjden och att plasten är lite mer flexig när jag behöver trycka ut i sladd på hårdare underlag. Det liksom svajar lite och blir en hackande känsla ibland.

3) Vikten. Jag gillar verkligen den låga vikten i nuläget. Speciellt i tip och tail.
Guardian väger som bekant lite mer, men jag tänker att genom att lägga den extra vikten direkt under foten kan jag bibehålla den lätta känslan i skidan, men samtidigt få lite mer styvhet och tyngd under foten när det blir stökigare.

Som framgår av texten är detta mest på idé-stadiet änsålänge. Vore kul med lite input!

/Eric

Jag bytte från f12 på ett par jj i 185 till atomic tracker på ett par bent chetler 192 i förra veckan. Rent åkmässigt kan jag inte uttala mig så mycket om då skidorna skiljer så mycket från varandra. Största skillnaden man märker är ju självklart själva skidans egenskaper men de man känner av bindningarna så är det bara positiva förändringar. Jag har inte turat än så ökningen i vikt är inget jag har känt av märkbart, mer än när man bär skidorna på axeln tex. Markern med dess lätta vikt ger inget gediget intryck, de känns gängliga jämfört med trackern, tex när man klickar in pjäxorna.
Jag hade dessutom problem med att markern tjuvlöste trots korrekt inställd DIN, Något som försvann när jag bytte bindning.

Om det mest är åkning och inte turandet du värdesätter så har du verkligen inget att förlora på ett byte då tracker/guardian är en sjukt mycket bastantare bindning.

Jag förstår inte riktigt vad du tänkte tjäna på att byta bindning. Skillnaden i ståhöjd är inte enorm (runt 5 mm [http://www.wildsnow.com/7271/salomon-guardian-ski-binding-review/ - se sista stycket i artikeln] beroende lite på hur man räknar eftersom marker har ställbar AFD) och marker tour är redan en av de mest vridstyva bindningarna på marknaden [http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests/]. Jag har själv kört "agressivt" på en bred skida (132 mm) med tour utan att ha några som helst problem med tjuvsläpp, så jag misstänker att de problemen som beskrivits angående det beror på felaktigt inställd förspänning, felaktigt inställd AFD-platta (AFDn är så många som skiter i att ställa in och det påverkar bindningen på alla möjliga spännande sätt) eller att det är ett måndagsex som åkts på.

Som jag ser det så har du verkligen ingenting att tjäna på ett bindningsbyte, det enda som kommer hända är att du kommer bli av med lite pengar för att få en tyngre bindning som går upp till en DIN-inställning du ändå inte kommer använda. Men visst, det ser lite coolare ut att ha en 16-bindning parkerad utanför afterskin/fiket/whatnot, ända tills någon tittar noga och ser att den är ställd på 9...

vattendroppe: Haha, jo, med min vikt (70kg) är det inte direkt DIN gränsen jag vill öka. Som tur är finns det en guardian 13 också ;-) Snarare är jag intresserad av att optimera utförsegenskaperna då jag, som jag skrev innan, inte har använt mig av turfunktionen speciellt mycket. Dock vill jag fortfarande ha kvar möjligheten att gå.

AFD-delen var intressant dock. Jag har fått lära mig att den skall ställas in så att om jag lägger ett vanligt papper (sånt man skriver på ;-) ) mellan pjäxan och AFDn så skall jag precis kunna (efter att jag klickat i pjäxan) dra loss pappret utan att det går sönder. Ingen aning om detta är riktigt, men tycker det fungerat hittills. Har i alla fall inget glapp. Skulle detta vara helt fel så tar jag gärna emot tips på hur man annars ställer in den. :-)

havreboll: sådana där "jag-använde-min-skit-på-fel-sätt-så-köp-inte-denna-produkten"-trådar brukar jag ta med en nypa salt. :-) Finns en hel hög tunga åkare som studsat runt på den där bindningen bra länge nu utan några som helst problem.

Så till punkt ett: Är det någon som har monteringsmallar för båda bindningar och vet om bindningarna kan monteras på samma monteringspunkt?

Senast ändrad:
Eric_W sa:
AFD-delen var intressant dock. Jag har fått lära mig att den skall ställas in så att om jag lägger ett vanligt papper (sånt man skriver på ;-) ) mellan pjäxan och AFDn så skall jag precis kunna (efter att jag klickat i pjäxan) dra loss pappret utan att det går sönder. Ingen aning om detta är riktigt, men tycker det fungerat hittills. Har i alla fall inget glapp. Skulle detta vara helt fel så tar jag gärna emot tips på hur man annars ställer in den. :-)
Det är ett sätt som funkar enligt min erfarenhet. Monteringsmallar lär du hitta på TGR!

Eric_W sa:
Så till punkt ett: Är det någon som har monteringsmallar för båda bindningar och vet om bindningarna kan monteras på samma monteringspunkt?
Bara för att jag är så snäll idag så har jag gjort jobbet åt dig.

Som du ser så kommer det gå dåligt då hålen dels överlappar samt att det är olika bredd på dem.
Och ja, det står DUKE EPF men vad jag kan se med ögonmåttet är det samma hålmönster som Touren. Någon annan får rätta mig om det inte stämmer.

PS. Försök inte använda denna som monteringsmall då jag inte kan garantera att skalorna stämmer längre. Dom finns att hämta på TGR istället.

Tillbaka
Topp