Byta upp sig till Supermojo!

Anden99

Ny medlem
Hallå alla!

Jag har åkt på Head Monster 85 i 3 säsonger och varit helnöjd! Den skidan har passat mig som fisken i vattnet. Nu är det ju så att man får lite blodad tand och vill alltid åka lite fortare och ta lite större svängar...så i år har jag planer på att skaffa en storlek större lagg. Är enormt sugen på Heads "nya" fatski, Supermojo (gamla 103:an, dock förfinad). Är det någon som har erfarenhet av samma byte som jag planerar att göra? Alltså gått från 85:an till 103:an, eller ännu bättre, till Supermojon.

Jag är ingen jätte på berget direkt (174 cm, 70 kg), men har ganska aggresiv åkstil, så styvare skidor brukar inte vara något problem (103:an är iaf hyfsat styv vad jag förstått när jag klämt lite på den, dock aldrig provåkt).

Som sagt, nån som har erfarenhet av ovan nämnda skida/skidor?

Inlägg från personer som inte själva testat 103:an eller Supermojon, utan hört från nån som hört från nån, som i sin tur har läst en recension i någon väl vald skidtidning undanbedes.

Tja. Jag (180 cm, 75kg) har haft 103or (193cm) i två säsonger och reklamerade årets par i våras så det blir nog SuperMojos av dem. Har inte testat SM än men gissar att skillnaden inte är så speciellt stor.
(SuperMojo: Length: 183/193, Radius: r = 37.3 m/183, Sidecut: 125/102/117)
Radien är nog något mindre på SM-193 än M103-193. Skidorna är väl fortfarande inte något att göra annat än svängar modell större med. Aggressiv åkning skriver du att du har och det är väl i korthet det som behövs. Det som möjligen skulle behövas om du väljer SM är väl ett par pist/lek-skidor om det är av intresse. M85 är ju mer allround än M103. Själv har jag Völkl Karma som komplement till 103orna.

Jag säger: DO IT!

Tack för infon Besse!

Jo, det får nog bli ett par SM i vinter! Om det skulle gå åt helvete kan man ju alltid krypa till korset och kliva i 85:orna igen. Har även ett par Head XRC för pistmisshandel, så om man införskaffar ett par SM också borde man vara "helförsäkrad" oavsett snöförhållande.

Tillbaka
Topp