Byta ut skidorna?

Pillard

Aktiv medlem
Byta ut skidorna?
Jag har lite tråkigt såhär i regnet och sitter och kikar på att byta ut mina skidor inför nästa säsong, mest för att det är kul med nya prylar.

Idag har jag 183cm Katana från 2008 (den med svärdet) vilka jag verkligen gillar. Jag körde innan en säsong på Gotama 190cm vilka jag tyckte kändes långa och otympliga och dessutom fladdriga i uppkörd terräng helt utan styrsel vid ojämnheter. Katanan upplever jag kör över precis allting dock.

Jag är en vettigt god åkare idag men har fortfarande lite problem i skogen då jag upplever att åkningen blir lite "tung" idag så jag har funderat i omgångar på Armada JJ, Ross s7 (eller snarare super s7) eller nåt annat lite mer modernt. Mina Katana har idag helt platt spann och kan möjligtvis kanske få lite rocker om nån säsong (jepp, kvaliten är lite si och så med men har provkört en kompis katana som fått ofrivillig rocker och de känns verkligen inte sämre av det) och jag har verkligen trivts med mina katanas och jag gillar kombon av att de är vettigt lekfulla men också går att köra på bra i is och hård pist. Har även kört chocken i idre när det varit stenhård våris utan några större problem.

Så min fråga är egentligen, är det nån som kan ge bra förslag på skidor som borde kunna göra åkningen ännu bättre? Utvecklingen borde ju gå framåt och även om jag är mycket nöjd så kan det ju finnas saker som är ännu bättre. Eller är det så att mina skidor redan idag är så bra det kan bli för mina behov?

För att slippa den vanliga diskussionen om åkstil och annat så bifogar jag två klipp så får ni se själv ungefär hur jag åker.

Senast ändrad:
Byta ut skidorna?
Jag upptäckte även att det gick att få tag i både S7 och SS7 till bra pris, någon som provat någon av dem eller bägge och kan ge nån bra feedback? JAg vet att jag läst en del om båda men jag funderar mest på längderna. Eftersom jag gick ner från 190 gotama till 183 Katana för att jag inte gillade längden så kanske 195 ss7 är väl långt? Eller så kanske rockern gör att längden inte alls upplevs så jobbig?

Byta ut skidorna?
Rocker "kortar ner" en skida ganska ordentligt. Jag tror du hade gillat nya fullrockade Katanan i 190 riktigt mycket...

jag har kört vanliga S7'an i pist och allmänt stökig terräng och där funkar den riktigt bra, kan verkligen rekommendera den! Har polare som kört den som puderskida i episka förhållanden och det funkar lika bra där, brättena lyfter! Däremot tror jag inte du behöver SS7'an, det blir nog för mycket skida, längden är nog inte något problem, men jag tror inte du kör tillräckligt hårt för att behöva den, vanliga S7 är bitig nog!

Byta ut skidorna?
Intressant! Jag har varit riktigt sugen på en S7 länge men oroat mig för att många tycker att den är alldeles för mjuk. JAg vet iof att jag åker rätt "snällt" och inte fläskar på så mycket men jag vill verkligen inte hamna i Gotama-träsket igen. Den orkade inte plöja över några ojämnheter alls utan slog runt hela tiden vid småpucklar, något som Katanan aldrig gör. Men S7an grejar det utan problem? Vilken längd skulle jag ha på S7? 188? Tror du att S7an är roligare än Katana i 190 med fullrocker? JAg vet att polaren älskar sina "fulrockade" Katana från 09 men jag har fascinerats av att S7 ändå är lite modern med sitt variabla spann.

Byta ut skidorna?
Tjaaa... Jag är ju lite partisk, jag har ett par DPS Wailer 112RP som är delbetalade (vilket ju är samma tänk i utformningen som S7)... Visst, Völkl gör bra skidor, körde ett par nya Gotama 186 senast i Stryn, men det är ju allroundskidor. Det som gör S7 så mycket bättre ärr utformningen, inte rockern. Samma sak med Völkl's skidor, visst mycket rocker, men har de hört talas om taper?!?

Jag vet inte hur du åker men jag väger 75kg och kör hårt och kunde dundra på friskt med S7. Jag körde dem under senaste skidtestet i Åre vilket var en enda stor misär i dålig pist. på transporten längst upp var det pistat, där visade de att de kunde carva, längre ner blev det lite stökigare, så då blev det mer stora sladdande svängar. Sedan blev det isparti följt av stora uppsladdade puderpucklar vilket skidorna klarade galant jämfört med allt annat som inte kunde dåna över otrevligheterna.

Jag hade köpt S7 över Katana varje dag i veckan. Roligare i pist, bättre i puder och bättre kvalité.

Byta ut skidorna?
Är ju alltid skoj att shoppa :) Såg framförallt jäkligt bra pris nu också på S7 och de har inte direkt varit enkla att få tag i innan. Men vilken längd körde du på? Jag väger typ som du men är ganska lång så inget direkt kraftpaket utan försöker åka med lätta fötter, vet inte om det direkt syns på filmerna jag bifogade...

Byta ut skidorna?
Självklart kan du köpa nya skidor, men baserat på det som videorna visar tror jag du får ut mer av att helt enkelt åka mer, kanske ta nån form av lektioner (inte bergsguide, de brukar inte tipsa om mkt) finns camps och liknande.
Mitt eget självskolade öga tycker att balansen är lite sisådär, lite "bakvikt" ibland, men främst borde du gå framåt och åka lite mindre försiktigt. Skidorna ska gör jobbet men man måste själva "placera" dem rätt och haq balans för att de ska kunna göra det.
Vill du bara ha rocker för att testa hade jag försiktigt DIY en rocker på dina katana.

Senast ändrad:
Byta ut skidorna?
"DIY"?

Tekniktips är alltid bra, dock så tänker jag inte göra antingen eller utan även om jag köper nya skidor så tänker jag ta alla chanser till att slipa teknik. Om du har några bra tips får du gärna dela med dig. Bakvikten har jag pillat med som fasen (den var tio ggr värre bara en säsong tidigare). Balansen, som att kunna balansera på saker utan att ramla har aldrig varit några problem, inte heller på skidor men jag blir väldigt beroende av att det inte dyker upp ojömnheter som jag inte ser. Det man inte ser är svårt att kompensera för, typ. Det var här mitt stora problem var med Gotaman och det har Katanan gjort underverk för. Missförstå mig inte nu, jag försöker inte argumentera emot men jag tänkte att jag kanske kudne få nåt tips på hur man löser hela bakviktsfrågan. För mig blir det så att om jag får fram vikten rejält så kommer stora ojömnheter att ge en fet stöt upp genom kroppen som får mig att tappa kontrollen. Om jag istället kommer ner i en mer sittande position, men fortfarande så att jag känner rejäl kontakt mellan plösen och smalbenet så känns det mer som att jag kan låta skidorna gå och de sväljer ojämnheter, så upplevde jag iaf åket på första videon, men jag kanske har fel? (Skidteknik är en tokig djungel och jag försöker lära mig, så all hjälp är välkommen :))

Jag tror att anlendingen till att jag skulle vilja ha en S7 är väl för att, i teorin, verkar de ha knäckt ekvationen om lång skida, med kort radie och bred midja...

Byta ut skidorna?
Do-It-Yourself

Det var ingen kraftig kritik från min sida bara en liten observation om något som kunde finslipas lite.
Just att gå framåt, möta ojämnheterna och dämpa dem med benen har fungerat för mig, iaf jag vill undvika just att överkroppen börjar svaja. En bra övning är klassisk puckelteknik. Men balansen/tyngdpunkten ska inte överdrivas åt något håll. Med framåt menas inte hänga på plösarna tills du får bulor på skenbenen utan just framåt bort ifrån "bakvikt". Testa på snälla ställen just att hitta balansen med fotsulorna (mycket små rörelser) och lek med positionen för att hitta det (smala) området där tyngdpunkten ligger rätt.

Byta ut skidorna?
Aha, ja vad jag förstått så är det ganska lätt gjort med ett par Katana... ;)

Ingen fara, jag tog det itne så vidare kraftigt heller. Blev mest inspirerad att hitta nån som pratar skidteknik så här i juli. Jag letar inte direkt efter nån skida som ska vara nån mirakelkur direkt utan mer för att det är kul med lite nya grejer ibland. Men känner du till ngåra camps eller så så kan det mycket väl vara en intressant idé. Brukar åka med UCPA i vanliga fall men instruktionsmängden när man kör offpist-grupp brukar ju vara lite begränsad...

Byta ut skidorna?
Vet inga camps på rak arm, UCPA-guiderna får man i princip dra ur tips om man är på lite högre nivå.
Åk mer, tänk mer på vad du gör medan du åker, och frågan är hur mycket marginal åker du med nu?
Kanske måste minska kontrollen lite och klota lite mer, jag sätter som mål att pressa mig tills jag tappar kontrollen då och då (på vettiga ställen såklart) enbart för att se hur mycket som behövs, då känner jag mig min förmåga bättre efter.

Byta ut skidorna?
vill man få bra skidteknik och lära sig åka fort i varierat före är en tur till Kicking Horse att rekomendera. Att ta sig fram på Kickings ridgar är sjukt fostrande. :)

Byta ut skidorna?
JL: Ja de brukar inte alltid vara så mycket för instruktioner. Första gången jag åkte med dem hade vi dock en expertgrupp där moniteuren gav ganska mycket tips hela tiden.

Jag tänker mycket på vad jag gör, eller försöker iaf, men jag kanske ska prova din variant att köra närmre gränsen. Tyvärr var det rätt länge sen jag kraschade rejält så jag har väl inte tagit i ordentligt ;) Skämt åsido men när jag åker i alperna i sån miljö så brukar jag köra med ganska mycket marginal (om inte annat har man en väldigt arg fransman till moniteur som inte gillar en efteråt)

PNyberg: Sure det tycker jag låter som en väldigt trevlig kurs. Guidar du?

Byta ut skidorna?
Hehe, skulle jag gärna göra. Måste bara fixa löneförhöjning först...

Åter till första ämnet, hur långa borde jag ha när vi snackar S7? 183 Katana är precis lagom längd, men S7 har ju en helt annan konstruktion. Är det nån av er som har någon uppfattning där?

Byta ut skidorna?
Jag antar att du väljer mellan den vanliga 188 och den kortare längden, 176. Som jag sa tidigare, med tanke på rockern både fram och bak som kortar ner den aktiva ytan, gå för 188'an! 195 är onödigt stor, du behöver inte den skidan helt enkelt.

Byta ut skidorna?
Ok, nae 195 la jag ner efter ditt förra inlägg. Jag hade hört så mycket skrämsel om hur sladdrig den vanliga var men blev lugn efter ditt omdöme. Så nu handlade det faktiskt just om 188 eller 176, och då låter ju 188 bra :) Tackar

Byta ut skidorna?
Till att börja med är det ju inte speciellt mycket rocker på S7:an. Det är väl mer något som liknar tip-rocker och hög tipheight. Sedan är den väldigt mjuk framme i nosen vilket ger en rocker-känsla när man åker. Att det skulle vara någon tail-rocker att tala om tycker jag inte, det likar mer twintip. Resten av skidan är styvare än brättena och helt perfekt förutsatt att du ska åka med skidorna som dom ska åkas(puder och inte uppkörd pist som ni pratar om).

(Längden på skidan blir ju svår att diskutera när man inte vet hur lång du är (har inte lusläst så du kanske har skrivit det) men jag gör ett försök.)

Med det sagt upplevs 188:an som ganska lång om man är van vid en fullrocker-skida även om den inte är 188 cm. Mina S7 är lika långa som mina Ep-pro som ska vara 185cm men jag tror knappt dom är det.. Med andra ord, 188cm blir nog bra för dig(du kan definitivt inte ha 176 eller vad nu den kortare längden är).

Nästa tips är att bak-montera S7:an ialf 2 cm, annars upplevs den som väldigt lång bak.

Katanan kan jag inte säga så mycket om, hann bara åka mina i 3 puderdagar innan dom försvann. Det lilla jag kan säga är att du borde skaffa en rockerskida då det är mycket roligare enligt mig.

Byta ut skidorna?
Ok, jag är iof rätt lång 1,89 men jag väger normat bara runt 75 så jag har inte så mycket vikt att slänga på dem. 183 cm Katana var precis lagom så jag antar att 188 S7 borde bli lagom då.

Självklart är ju inte mitt mål att åka uppkörd pist med dem men tyvärr ser ju verkligheten ut så ibland så jag vill mest veta att skidan inte blir plågsam i sådant före. Nu kan väl inte Katanan klassas som en pistskida heller direkt men den tyckte jag gick riktigt bra i pist. Hur plågsamt skulle du säga att det är att åka uppkörd pist? Eller uppkörd offpist för den delen? Går det att hålla ett skär i stökig terräng?

Byta ut skidorna?
Ja, ditt resonemang angående längden känns sunt :). Jag gick ner och mätte lite enkelt, S7an är ungefär 4 cm längre än katanan 183 så jag kanske får backa lite angående att S7an inte är 188 om det är så att katanan är 183.. Jag gillar långa skidor så jag tycker att allt känns "kort"

För det första tycker jag att alla puderskidor är totalt värdelösa i pisten, nypistat som uppkört, dock olika totalt värdelösa. Jag har aldrig tagit ut mina puderskidor om jag inte vet att jag ska åka puder och om jag ska åka puder blir den enda pist jag åker piståkning i syfte att ta mig till ett puderställe och mest puder finns det på morgonen och då är det nypistat och då åker jag inte och carvar utan står bara på och låter brättena fladdra bäst dom vill.

Med det menar jag att du inte ska ta allt jag säger för hårt för jag avskyr att åka pist med offpistlaggen :).

Jag tror att S7an är ganska rolig att åka pist med och är ganska stabil. Att brättena fladdrar gör att dom inte upplevs så hårda men jag tror det är nog. Uppkörd offpist är ju svårt att säga då jag inte vet hur "uppkört" uppkört är för dig :) men jag tycker inte att det är några problem att korsa lite spår i full fräs och dom är definitivt bättre på det än mina Line.

För övrig är det en cool skida som inger förtroende, det känns som jag kan åka vilken linje som helst på dem. Om du köper dom tror jag inte du kommer bli besviken...

Byta ut skidorna?
Det är ingen idé att stirra sig blind på cm hit eller dit i faktisk skidlängd eftersom den inte främst är det som avgör hur lång skidan känns.
Kontaktytan på ett par 188 S7 är ca 120 cm mot ca 150 cm på ett par 183 katana alltså kommer de skilja sig rejält i känsla där, vissa jämför twintips mot skidor med platt tail och då kan man dra av 7-8 cm direkt på twintip för att det ska bli hyfsat jämförbart också.
Kolla på denna bild så ser man att skidor som är ungefär lika långa på pappret har väldigt olika spann och kontaktyta:
http://stk.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=61065&d=1243572165
(S7 till vänster sen 187 XXL, 192 Rocker, HS FR 187 sen Völkl GS 185 & SL 165)
Förövrigt anser jag att skidlängd inte har mycket med kroppslängd att göra.

Senast ändrad:
Byta ut skidorna?
Schysst jämförelse. Visst håller jag med om det där som gäller längden, därför jag inte brukar nämna min, eftersom jag är ganska lätt och inte trivts med längre skidor så tänker jag inte åka på dem trots att jag är nästan 190 cm. I det här forumet har det dock funnits en enorm fascination vid låååånga skidor ibland. Lite som "jag kan åka på längre skidor än du alltså är jag mycket bättre..."

Fasen, nu är jag helt tokigt sugen på att åka igen, sitter och tittar på bilder och filmer från alperna i vintras :)

Byta ut skidorna?
Pillard sa:
I det här forumet har det dock funnits en enorm fascination vid låååånga skidor ibland. Lite som "jag kan åka på längre skidor än du alltså är jag mycket bättre..."
Det är ett sätt att se på det, jag har personligen alltid tyckt att allt jag åkt på som varit kortare än 188cm är för små berg och pist.
Jag är inte mer än 178cm 72kg men har man alltid åkt längre skidor och kan kontrollera dem känns korta just korta...

Byta ut skidorna?
Hehe, ja det är klart. Jag känner ju att jag tappar kontrollen när de blir för långa istället, eller snarare att jag får en roligare och mer lekfull åkning på kortare. Sen är jag fullkomligt kass på att åka skog så att allt som kan ge mig mer trygghet och våga börja utveckla den åkningen ser jag ju som jättebra. På mina 190 gotama jag hade innan så kände jag mig helt fastlåst och vågade inte åka alls bland träden...

Byta ut skidorna?
Som bilden tydligt visar, det är ganska stor skillnad på 185-190cm klassisk friåkningsskida med spann och modern puderskida i 190 med rocker. Har skidan även mycket taper är den ännu enklare att åka runt med inne i skogen...

Det är inte konstigt att du undvek skogen med dina Gotama, om du känner att du inte har full koll och väger så lite är 190-längden ren storabergsskida.

Det som jag tycker är skillnaden mellan en "tryggare" åkare med mer kontroll och ja, motsatsen, är att den förstnämnda vågar och kan släppa på med vetskapen om att de kan krävas två tre svängar för att stanna, och klarar av det. En mindre rutinerad åkare åker mer sväng för sväng. Det är i sin tur detta som gör att många känner att en skida är för lång för skogen. En lång skida kräver mer fart för att bli lekfull och lätt att åka runt med, kommer man inte upp i tempo blir det som att driva runt pråmar i Rotterdams hamn.

Teoretiskt sett är det ju samma åkning inne i skogen som på ett puderfält med lite sten här och där, det är bara det att träden sticker upp lite mer och känns lite mer vid närkontakt.

Byta ut skidorna?
Yes, trees hurt... Kolla 3:54 in i klippet. Skämt åsido, visst har du rätt och det är ju precis så jag upplevt det. Så om materialet kan göra det lite lättare för mig så tar jag gärna chansen att våga börja komma igång med skog.

https://www.freeride.se/tv/4496/

Senast ändrad:
Byta ut skidorna?
ragr sa:
Till att börja med är det ju inte speciellt mycket rocker på S7:an. Det är väl mer något som liknar tip-rocker och hög tipheight. Sedan är den väldigt mjuk framme i nosen vilket ger en rocker-känsla när man åker. Att det skulle vara någon tail-rocker att tala om tycker jag inte, det likar mer twintip. Resten av skidan är styvare än brättena och helt perfekt förutsatt att du ska åka med skidorna som dom ska åkas(puder och inte uppkörd pist som ni pratar om).

Nästa tips är att bak-montera S7:an ialf 2 cm, annars upplevs den som väldigt lång bak.
Vad menar du med att S7an inte har speciellt mkt rocker? Och vad isf är rocker enligt dig?
För det andra så är ditt tips att bakmontera väldigt personligt IMHO. Sj gillade jag s7an i 188 precis som de var..på strecket :) Det är ju trots allt en modern skida som tåler att man monterar de så pass "långt" fram.

Byta ut skidorna?
Tycker också att det är mycket rocker... Rocker är ju vinkelräta längden från spets till kontaktyta. Sen om själva rockern är en kontinuerlig del av brättet (Völkl, Atomic) eller tydligt skiljd från brättet/tippen (K2, Salomon) spelar ingen roll, rocker är det ändå. Sen kan man ju föredra olika varianter beroende på hur man åker...

Byta ut skidorna?
PNyberg sa:
ragr sa:

Vad menar du med att S7an inte har speciellt mkt rocker? Och vad isf är rocker enligt dig?
För det andra så är ditt tips att bakmontera väldigt personligt IMHO. Sj gillade jag s7an i 188 precis som de var..på strecket :) Det är ju trots allt en modern skida som tåler att man monterar de så pass "långt" fram.
Jag menar att det mer liknar något som jag vill kalla "tiprocker" än "fullrocker" som det är på tex hellbent och ep-pro:n. Att det ÄR rocker råder inget tvivel om men jag skulle vilja påstå att det är en annan typ av rocker som man upplever på ett helt annat sätt. Jag gick dock ner och mätte och enligt Carled's metod och fick fram att mina EP har 52 cm från tip till kontaktpunkt och mina S7 har 32 cm. Där i ligger mitt uttalande om att det inte är så mycket rocker.

Klart det är personligt. Ska jag ge tips kan jag enbart göra det utifrån mitt personliga perspektiv. Eller ska man göra som många andra här på freeride, bara hitta på?

Senast ändrad:
Byta ut skidorna?
ragr sa:
Jag menar att det mer liknar något som jag vill kalla "tiprocker" än "fullrocker" som det är på tex hellbent och ep-pro:n. Att det ÄR rocker råder inget tvivel om men jag skulle vilja påstå att det är en annan typ av rocker som man upplever på ett helt annat sätt. Jag gick dock ner och mätte och enligt Carled's metod och fick fram att mina EP har 52 cm från tip till kontaktpunkt och mina S7 har 32 cm. Där i ligger mitt uttalande om att det inte är så mycket rocker.

Klart det är personligt. Ska jag ge tips kan jag enbart göra det utifrån mitt personliga perspektiv. Eller ska man göra som många andra här på freeride, bara hitta på?
Då har du juh iaf förstått de olika skidornas koncept ;-) mtp att S7an inte är en fullrockad skida, utan en skida med hybridspann, dvs tip och tailrocker med traditionellt spann i mitten.

Håller f ö med om att tips i allra möjligaste mån ska ges utifrån egna upplevelser, men det är bra om det framkommer att det faktiskt är just ens egna tankar det rör sig om. Att säga att "Till att börja med är det ju inte speciellt mycket rocker på S7:an" kan juh verka rätt missvisande eftersom skidan faktiskt har en del rocker att skylta med.

Men jag gillar att det till slut framkommer vad du menar även om det kanske är en tankevurpa att jämföra fullrockade skidor med "hybridrockade" historier.

//

Byta ut skidorna?
Pillard sa:

Ingen fara, jag tog det itne så vidare kraftigt heller. Blev mest inspirerad att hitta nån som pratar skidteknik så här i juli. Jag letar inte direkt efter nån skida som ska vara nån mirakelkur direkt utan mer för att det är kul med lite nya grejer ibland. Men känner du till ngåra camps eller så så kan det mycket väl vara en intressant idé. Brukar åka med UCPA i vanliga fall men instruktionsmängden när man kör offpist-grupp brukar ju vara lite begränsad...
Om du kan så brukar Funäsdalen ha hygglig åkning tidigt på säsongen. I Tänndalen har de en skidskola vid namn Kjaergaards som har några riktigt vassa instruktörer som du säkert kan lära dig mycket av. Där kan du även testa Hendryx, vilket kan vara givande, kul att testa lite annorlunda skidor. [/spam]

Pillard sa:
I det här forumet har det dock funnits en enorm fascination vid låååånga skidor ibland. Lite som "jag kan åka på längre skidor än du alltså är jag mycket bättre..."
Precis! PNyberg mobbar mig hela tiden för att jag åker på "tjejskidor" :lol:

Senast ändrad:
Byta ut skidorna?
Jarle sa:
Pillard sa:

Om du kan så brukar Funäsdalen ha hygglig åkning tidigt på säsongen. I Tänndalen har de en skidskola vid namn Kjaergaards som har några riktigt vassa instruktörer som du säkert kan lära dig mycket av. Där kan du även testa Hendryx, vilket kan vara givande, kul att testa lite annorlunda skidor. [/spam]

Pillard sa:
Fast du har ju haft ett par AK Rocket så jag vet att du kan åka långa om du vill Jarle :)

Byta ut skidorna?
Jarle sa:
Pillard sa:

Pillard sa:
haha, jag stöttar dig iaf. Jag förstår poängen med långa skidor men allt i skidåkningen är ju kompromisser och för långa tycker jag blir tråkigt så går hellre på lite kortare. Sen kan man ju alltid ta till argumentet att de långa är just k*k-förlängare när vi inte har nåt annat att komma med längre ;)

Byta ut skidorna?
Sparkar liv i dagens andra tråd här. Nu när säsongen kommit igång och jag lyckats få hem de magiskt snygga s7orna i 2010 års modell (Barras-grafiken) så kommer man till nästa fråga. Finns det några bra tips för hur man bör hantera dem i pisten? Jag har bara hunnit pröva dem några korta åk än så länge men jag kände mig väldigt osäker på skär på dem. Jag känner direkt hur de ska kunna göra underverk för min skogsåkning och sådant, men i pisten undrar jag mest om man behöver hantera dessa på nåt annat sätt än t.ex. Katana? Katanan kändes ju lite som att åka tåg på kurviga spår men här kände jag inte att jag fick den att sätta sig i skäret direkt. Carled, du som har kört den, och gillat den, i pist kände du nåt speciellt som verkar extra viktigt tekniskt? Ska åka snart igen och antar att det är en liten tillvänjningsfas, men lika bra att fråga så jag kanske kan få bra tips innan dess... :)

Tillbaka
Topp