Byte av bindning - nya hål

telemarkus

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett par begagnade Atomic Snoop Daddy för att ha som telemarskidor. Den tidigare ägaren haft den som alpinskidor och således sitter det nu alpinbindningar monterade på dem. Är det något problem att montera telisbindning där det tidigare suttit alpinbindning? Jag antar att det kommer krävas nya skruvhål i skidorna. Påverkas skidorna av de gamla hålen från alpinbindningarna?

Att borra nya hål i en skida är inga problem. Dock ska du hålla ett visst avstånd från dom gammla hålen vilket jag tror ska vara runt 1cm. Nu kan jag sitta här och ljuga för dig om det där avståndet men att borra om och montera en ny bindning är inga problem. Någon som har stenkoll får gärna tala om vilket avstånd som gäller då jag också står här och ska montera om ett par bindningar.

Jag tror att jag hört att någon har nämnt att man ska minst ha dubbla håldiametern mellan hålen. Läs med en stor nypa salt.

har gjort samma sak med ett par dynastar 8800, satt kvar hål från en alpin bindning, mina telisbindningar kom en del längre bak så nya hålen kom nog med ungefär 2 cm avstånd från dom gamla. har också läst att det minst ska va 1 cm mellan hålen men är inte helt säker, dom kan säkert i skidbutiken. Jag fixade mina hos björns skidshop gesunda och blev nöjd.

Jag kan tyvär inte svara på det. Men jag passar på att låna tråden lite, Då jag eventuellt ska köpa ett par skidor som är om monterade hur påverkas skidan ? spricker eller går den av mkt lättare ? då jag är ganska taskig mot mina skidor vad gäller rails, stenar, klippor, "böjningar?

MVH

Senast ändrad:
Instämmer med Doude, telisbindningarna ska sitta såpass långt bak att de inte kommer i samma område som de gamla alpinbindningshålen. Hålen för telishäldelen sitter dessutom mitt på skidan.

Tillbaka
Topp