Byte i Zurich, tid?

Ilien99

Ny medlem
Tjena!
Har en polare som landar 19:45 i Zurich och behöver ta tåget senast 20:18 därifrån till centralstationen. Någon som har en känsla för hur lång tid det tar ungefär att göra bytet från flyg-bagage-tåg på flygplatsen?

Tack på förhand!

xQubeZ

Aktiv medlem
Med tanke på att flyg ofta är försenade och 30min normalt sett är lite tid om det skulle vara i tid skulle jag tyvärr säga att det är kört. Inte vart på just zurich flygplats men har svårt o tänka mig att de är snabbare än någon annan flygplats. Har han skidor med går ju det som specialbaggagr o det gör ju inte att saken går snabbare.

lamboren

Medlem
Ilien99 sa:
Tjena!
Har en polare som landar 19:45 i Zurich och behöver ta tåget senast 20:18 därifrån till centralstationen. Någon som har en känsla för hur lång tid det tar ungefär att göra bytet från flyg-bagage-tåg på flygplatsen?

Tack på förhand!
Gjort detta flera gånger och en halvtimma är väl tight... Räkna med 45min - 1 timma om flyget är i tid.
Det går många tåg från fpl till centralstationen, är det för att hinna med nästa tåg han måste ta det kl 20:18?

Senast ändrad:

Ilien99

Ny medlem
lamboren sa:
Ilien99 sa:
Tjena!

Tack på förhand!
Gjort detta flera gånger och en halvtimma är väl tight... Räkna med 45min - 1 timma om flyget är i tid.
Det går många tåg från fpl till centralstationen, är det för att hinna med nästa tåg han måste ta det kl 20:18?
Han måste hinna med tåget för att hinna med nästa tåg till St. Anton från centralstationen, dock har han inget incheckat bagage så tappar ingen tid på det åtminstone, tror du inte att det bör vara relativt chill då (förutsatt att flyget är i tid då)?

Kaskar

Medlem
Tänk på att tidtabellen säger när planet sätter hjulen i marken. Sen ska de taxa in till gate osv.
Jag säger att även om han är i tid så kliver han inte ut ut planet förrän 19.50-20.00.
Sen att hinna lubba ner till tåget och faktiskt tajma ett tåg som går precis då.
Jag säger att han inte hinner.

Men det måste väl gå tåg till St.Anton senare än 20.18?

lamboren

Medlem
Om han har tur kan han hinna om flyget är i tid eller för tidigt (bra att han inte har incheckat bagage, även om schweizarna är punktliga och ordentliga så är min erfarenhet att bagaget i Zurich inte är särskilt snabbt). Det brukar väl inte vara mer än ett-två direkt-tåg fråm Zurich till StAnton per dag tyvärr.

Förköp tågbiljetten, studera kartan över flygplatsen och var beredd på att springa. Tåget går i tid, så hoppas inte på extra minutrar där ;)

Antar att ni har sökt på Flygplatsen - Zurich och zurich - St anton.

Är ju möjligt att det går att ta ett senare tåg från flygplatsen och fortfarande hinna med tåget till St Anton från Zurich tågstation. Även fast appen/sidan anser att det blir för tajt om tid att hinna byta tåg.

Som föregående talar redan sagt så vill man ju ha minst 45 min från att man landar tills tåget går för att man ska hinna hämta baggage och ta sig till tåget. Men då gäller det att flyget landar och helst att man förköpt tågbiljetten. Man vill ju inte åldras i förtid...

Om jag är ute och flyger är det via Zürich. De är nog bäst på att få fram bagaget snabbt av alla flygplatser jag varit på, men som nämnts irrelevant eftersom det enl. TS är enbart handbagage i det här fallet...
Baserat på min erfarenhet hinns det lätt om:
1.Planet är vid gaten i tid (19:45)
2. Flygningen är från Schengenområdet (ingen passkontroll och noll risk att vara på yttre terminalen)
3. Personen sitter relativt långt fram i planet och kommer ut någorlunda snabbt
4. Personen kan gå obehindrat, inte blir distraherad av Arrival Tax Free, och kan följa skyltar (det är välskyltat till "Bahn"). Lätt att kolla innan vilket spår som gäller (vanligtvis 3 eller 4 till Zürich HB och det är samma perrong).
5. Fördel, men inte absolut måste, att ha biljetten redan, eller köpa i SBBs app innan avgång

Ilien99

Ny medlem
Uppskattar alla svar, tack!
Får hoppas att allt går som det ska nu då, han har förköpt tågbiljetten nu så vi får väl se hur det går! Tackar för tipsen!

Senast ändrad:

Carde

Ny medlem
Utan bagage o förköpt tågbiljett bör det gå om flyget är i tid. Senaste gångerna jag varit där har bagaget tagit ca 40 min pga många skidbagar. Fick springs genom hela tågstation, men hann precis

petli294

Ny medlem
Reser via Zurich i stort sett varje vecka. Generellt sett den snabbaste och smidigaste av Europas storre flygplatser.

Utan bagage och man vet precis hur man skall ga:

A piren 7 till 10 minuter fran gate till man star pa perrongen (vanligast med swiss och SAS fran Norden)
B Piren 5 till 10 minuter

Om det är en swiss flight är risken att det är sista flighten för kvällen för det planet och da kan den vara buss fran plattan.

Sa det borde ga om allting är i tid och funkar, men det finns Ingen felmarginal.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp