Canazei 2015

• Trådstartare Trådstartare iaK
  • Start datum Start datum

iaK

Ny medlem
Canazei 2015
Hej! Jag och min syster (23 och 30 år) ska dra till Canazei nu i mitten på januari och stanna så länge det är snö, vi har kul och har pengar kvar. Är det någon som är på plats/varit där och har koll på ställen att få jobb, smultronställen, bra saker att veta m.m? Eller vill ha sällskap i backen?

Canazei 2015
Jobbade som reseledare nere i Canazei för några säsonger sedan och varit där flertalet gånger innan/efter det, så ska försöka ge dig lite schyssta tips!

För det första; skidområdet är extremt stort. Vet att brukar kallas världens största skidsystem, och jag tror faktiskt att det kan stämma. Ingen av mina vistelser i Canazei har varit den andra lik, med andra ord kan du hitta nya pärlor varje dag.

Ska jag välja ut två favoriter så blir det dock glaciäråkningen på Marmolada och "lugnet" i Ciampac.

Marmolada ger dig en fantastik utsikt från toppen (vid bra väder) och ett riktigt fint åk hela vägen ner i dalen. Har för mig att pisten ner är ca 10 km. Brukar dock vara en hel del liftköer påvägen dit. Vid högsäsong kan ni få köa nästan 1 timme för att komma upp med sista liften till toppen av Marmolada (3 kabiner). Men det är väl värt väntan!

Ciampac är en liten avstickare från ”huvudområdet”. Ni tar skidbussen i Canazei upp mot grannbyn Alba, efter ca 10 min stannar den precis utanför kabinliften. Alltid fina pister och aldrig några liftköer! Alla mina fd gäster som testade Ciampac var helnöjda! Ät på La Soldanella, påvägen ner mot Pozza di Fassa. Bättre mat i en skidbacke hittar ni inte!

Vill ni gå på afterski går ni till Paradis, som för det mesta levererar en bra afterski! Alternativt går ni till Kaiserstube, även kallat Lieber. Brukar dock vara något lugnare där under afterskin. Kan istället vara ett bra alternativ till pub/nattklubb senare på kvällen.

Hoppas ni får en grym säsong!

Canazei 2015
Hej! Tack som fan för svar :) vi kom i tisdags och har haft 2 dagar i backen. vi bor i alba så vi körde ciampac första dagen. Inte en liftkö så långt ögat kunde nå och pisterna fina även senare på eftermiddagen. Idag startade vi i canazei och körde sellaronda. Fick då lite grepp om hur gigantiskt detta ställe är.. :p

Imorgon testar vi marmolada!! och kanske afterski också :)

Canazei 2015
Om ni gillar freeride så finns det flera bra vägar ner från Marmolada, ska tydligen komma lite snö nu i helgen och nästa vecka med. Inte allt för långt ifrån ligger det ett ställe som heter passo san pellegrino. Där finns ett riktigt bra freeride åk på andra sidan vägen (skuggsidan). Ni tar kabinen upp på toppen och istället för att viga av åt vänster ner i pistsystemet så går ni bara åt höger och rundar hela liftstationen. Ibland har de stängt av den väggen men är den öppen ska det vara "säkert" :) Det bästa med detta åket är att man kommer rakt ner på kabinen igen så man slipper vandra. Här kommer en liten bild med :D

Vill ni ta det lugnt en dag och bara sola så är passo san pellegrino helt godkänt med! de har en stor stuga mitt i backen på solsidan, lä för vinden och det blir riktigt varmt med när solen ligger på! Maten är som på de flesta andra ställen, bra men lite tråkig kanske.

Beroende på hur bussar och dylikt fungerar så finns det flera andra bra ställen ni borde besöka som är helt klockrena! Cavalese, Oberegen och så finns det några till. Ska själv ner nu i början av februari :D

cd7cd9708b.jpg

Canazei 2015
iaK och ni andra - lite mer tips om Canazei?
Benjamin_Roth gav bra info, men ni som är på plats nu? Kanske kan ge lite rapporter framöver? Skall ner själv v14 :cool:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp