Canazei information?

bL1d

Ny medlem
Canazei information?
Tjenare allihopa!
v.7 ska jag och några kompisar iväg till canazei och när man pratar med svenskar är det in princip ingen som känner till det och jag har inte hittat så mkt information om stället förutom recensionerna här på freeride.

Så jag undrar om det är någon här som varit där tidigare och har lite mer information om canazei. Det jag har hört och läst är att det är så gigantiskt stort. En del har skrivit att liftsystemet är kaotiskt och att det inte finns något riktigt kösystem medans andra säger att liftsystemet är skitbra.
Så hur är det egentligen i canazei?

En annan sak jag inte hittat någonting om är utelivet. Hur är det med barer, klubbar etc där?

tack på förhand
Max

Senast ändrad:
Canazei information?
hahahahahah, det var mycket BULLSHIT där.
ta det lugnt mannen, det är ett kanon ställe.
allt är kanon och bra strukturerart, dock så pratar dom mycket italienska på denna sidan i tyrolen, vilket dom inte gör på andra delar där tyskan är det som gäller.

Utelivet är väl sådär...canazei i sig självt är inte stort, men man kan lätt komma bort i systemen runt om som är Gigantiskt.

Viktor_ibk77@hotmail.com om du har frågor.

Canazei information?
Hallå!

Har varit där v.8 sju år i rad och jag tror fortfarande inte jag lyckats åka alla backar. Vi brukar bo i en by som heter Moena, ca 30 minuter från canazei, men åkte till dit åtminstone 4 dagar/vecka. Canazei är bara en av mängder med små skidorter som sitter ihop med varandra, bland annat Val Gardena, Alta Badia och Arabba samt glaciären Marmolada. Ett måste är Arabba på morgonen, branta härliga pister som måste utforskas innan alla blåbär varit där och förstört.

Det kaotiska med lifköerna du hört handlar förmodligen om turistattraktionen Sella Ronda, som handlar om att ta sig runt ett bergsmassiv genom att åka skidor och lift. Mängder med "turister" gör de pisterna och lifterna överbefolkade under vissa tider på dagen, så undvik dessa om du vill ha kvalitetsåkning. (kan tillägga att jag och några vänner körde denna tur åt bägge håll för att se om det var möjligt tidsmässigt och jag har för mig att vi var tillbaka i "grytan" i canazei där vi starat och klockan var bara strax efter 1.

Utelivet i Canazei har jag dålig koll på, men i Moena dr jag bodde varierade det väldigt från år till år...

Hoppas du får en kanonvecka, och hör gärna av dig om du vill veta något mer!

Canazei information?
Canazei ingår i ett stort cirkelformat liftsystem som binder ihop många orter. "Rundan" runt hela systemet kallas Sella Ronda. Liftsystemet är helt okej och folk köar på samma sätt som annars i alperna. Nackdelen med systemet är att vid de långsamma liftarna som ingår i Sella Ronda, där det inte finns en alternativ väg, bildas det gigantiska köer. Samt att en del av "backarna" är rena transporter för att binda ihop orterna med varandra.

Jag var runt 15 när jag var där och åkte då bara pist, så jag har ingen koll på park eller offpist, men jag har hört rykten om att offpisten ska vara bäst i Arabba och Marmolada (osäker på stavningen). För att få ut det bästa av pisterna ska ni försöka hålla er i samma ort så länge som möjligt och åka de bra pisterna. Desto mer man åker runt och runt mellan orterna, eller för att åka ett helt Sella Ronda varv, desto mer bra åk byter man mot liftköer och transportsträckor. Nu låter nog det jag skrivit väldigt negativt, vilket egentligen inte var meningen. Jag ville bara påpeka systemets svagheter. Pisterna är fina och sköts bra, det är överlag ganska flackt, men det finns branta backar om man söker sig till dem.

Byn är liten och mysig. Jag har ingen koll på utelivet då jag var yngre när jag var där, men det är långt ifrån en partyort. Det kan finnas något halvschysst uteställe, högst tveksamt dock.

Canazei information?
Ok, fan va schysst! tack för informationen riktigt användbart!

Om det itne finns ngt bra uteställe får man väl göra det till något kul, hoho :). Om jag hittar ngt bra ställe där nere så säger jag till ;)

Canazei information?
Finns typ ett uteställe...die lieber augustin eller nått. Men det är rätt nära till andra orter så vill man festa så är det inte helt kört =) Men byn i sig är lugn.
Har varit där två år i rad nu. Mysig ort och pistutbudet är enormt. Men som de över skrivit, Sella Ronda hinner man runt, men åker det mest för att säga att man har gjort det. Transportsträckor och turister finns det i överflöd. Arabba och Marmolada har lite sjysstare lutningar på backarna och inte lika mycket folk. Marmolada på 3000 meter är häftigt att åka nerför, var där tidigt, annars blir det sjukt uppkört vilket kan ta ner upplevelsen lite.

Val Gardena har lite mindre lutning på backarna, och Alta Badia vet jag att jag åkt i men kommer inte ihåg stället exakt, man hinner ju passera ett par byar på vägen. Annars kan man alltid snacka med nån där nere och tala om vad man söker, de brukar kunna tipsa om by eller skidområde, beroende på om man vill åka offpist eller vad som nu intresserar en.

Köerna är som alla andra i Alperna, dock verkar en del liftar vara kvar från 50-talet, kommer fort som satan utan vaddering och kapar knäna på en om man inte är med, men man lär sig med tiden ;) Bara fråga på om något mer undras!

Canazei information?
Canazei och Dolomiti Superski är det klart bästa systemet jag besökt, åtminstone om du åker mycket pist. Pisterna är alltid topp-pistade på morgonen. Finns bättre offpist ställen men du kan hitta massor med bra offpist i Dolomiterna också.

Bra priser på mat och dricka. Inte mycket röj men det finns och det finns alltid partyglada människor som hänger på. Börja Apres Skin på nåt av ställena ovanför Pecol-liften. Fortsätt sedan i byn!

Åker själv till Dolomiterna varje vinter, mitt favorit ställe i alperna.

Det finns riktigt bra Apres Ski i Corvara men då har du ca 1 h taxi hem men det kan det vara värt...

Hojta bara till vad du vill ha tips om!

// Johan

Canazei information?
Jag vill veta ALLT! :)
Vi har bokat boende vecka 8 i Alba (grannby till Canazei) & planerar att bila ner.
Tidigare har vi åkt till Chamonix, Val Thorens, Davos och Livigno, men aldrig dolomiterna.
Men, enligt min moster ska det vara det vara fint (vad nu det betyder)..

Så, vad ska vi INTE göra & vad får inte MISSA att göra ?

Så, kom igen, ge mig alla tips ni kan komma på ;)

Canazei information?
Hej.
Norpar tråden och "uppar" frågan.
Vi är ett gott gäng som besökt alperna flera ggr. Zell am See, Livigno, Chamonix etc
Har bokat en mkt prisvärd resa 2010 V10 med halvpension.
Bra eller anus?
Det verkar som om det är väldigt delade meningar om skidsystem och köer.

Finns offpist? Eller det är böter som i Livigno...

After-ski och partaj?

Vi är där för att åka mest, men lite uteliv gör ju gott. Man har ju semester.

Sen har jag läst att brädåkare har ett helsike att ta sej mellan platserna, då man enkelt stakar med skidor. Är det sant?

Tacksam för all info som kan komma fram.

Canazei information?
Inget uteliv att snacka om. Åkning superb. Sjukt mycket bra offpist, speciellt andra världskrigetliften med inget folk och massor av puder, samt den bästa maten en slags korvhamburgare.

Canazei information?
Jag tycker canazei håller hög standard, har bott i val di fiemme så vet inte hur nattlivet är i canazei men varit där v7 4år i rad. Men pisterna håller väldigt hög standard, tips: att åka sella ronda är ett måste!! båda slingorna och båda hållen. kör man i lugnt tempo så tar man 1 varv på ~1 skiddag.

Canazei information?
Tack för svar.

Efterfrågar samtidigt erfarenhet av att bila ner? Är vägen dit bra eller? Enl googlemaps så är 80% av vägen motorväg, men det är ju de sista 20% som oroar..

Canazei information?
Var i Arraba förra året ("Grann by"), åkningen är kanon med hyfsat effektivt liftsystem, inte mycket köer om man håller sig framför rusnings trafiken som åker Sella ronda. Tänk på att inte missa sista liften över passen så man kommer hem (dyrköpt läxa med taxi resa). Om du åker bräda så finns det vissa ställen som man måste ha bra med fart/glid för att passera så valla brädan innan du åker. Vägarna är krokiga som på dom flesta ställena i alperna men bra.

Senast ändrad:
Canazei information?
Kolla också vad som är skrivet om Val Gardena och Alta Badia. Samma system och område.

Har kört ner och det är inga problem, motorväg 99 % av vägen, dock ruggigt krokigt sista milen (timmen) som det alltid är i alperna.

Kolla viamichelin.com för resväg. Mankan köra lite olika vägar, själv tar jag gärna Öresundsbron, sedan Rödby-Puttgarden och München.

Lycka till!

Canazei information?
Fast det är ännu närmre och mindre trafik om man åker Öresundsbron och sen Gedser-Rostock och över Berlin...och sen ner till Munchen.

Canazei information?
Får nog fasen testa det nästa gång ( i vinter). Kör ner på fredag natt och sist fastnade vi i bilkö genom i stort sett hela Tyskland...

Trist bara att färjorna från Gedser inte går så ofta men man kan ju lära sig att planera.....

Canazei information?
Vi var där i år, men vi bodde i grannbyn Alba.
Och mitt bästa tips jag har är att kontrollera att det GPS-en inte kör till fel Alba... Det finns tydligen ett ställe till som heter Alba, men det ligger inte alls vid några berg. :(

(Och ska man ändå åka till "fel" alba, så är det närmre att inte åka förbi Innsbruck)

Canazei information?
Tackar. Matnyttiga varningar.
Jag kör från Halmstad oxå!

Kikade på att ta Trelleborg-Rostock för att slippa köra så mkt.

Hur lång tid tar det ner ca?

Canazei information?
Tar du färjan Trelleborg-Rostock tar det 11-12 timmar ner till Val Gardena. Tar du nattbåten och kör fredag är du framme vid 17-18 tiden.

Canazei information?
Det var lite så vi tänkte. Ta kvällsfärja/nattbåt och köra en hel dag ner. Ev kan man ju vara där på plats på morgonen för att åka hela dagen.
Byter om i vanen isåfall.

Men vägen dit är oki? Vägtullar etc?
Finns 2 alternativa vägar ner verkar det som. Vilken rek ni här?

Canazei information?
Vill du köra på dan är det bättre med Trelleborg Rostock men vill du köra på natten föredrar jag Rödby hållet.
Bra väg hela vägen förutom när du viker av motorvägen i Italien.
Lite vägtullar genom Österrike och Italien, står hur mycket på viamichelin.
// J

Canazei information?
Vill du köra på dan är det bättre med Trelleborg Rostock men vill du köra på natten föredrar jag Rödby hållet.
Bra väg hela vägen förutom när du viker av motorvägen i Italien.
Lite vägtullar genom Österrike och Italien, står hur mycket på viamichelin.
// J

Tillbaka
Topp